Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2513 ggr
eirwen
10/12/16, 10:29 AM

Concerta - plötslig död

Jag ska kanske få börja med Concerta. Min puls var lite hög men blodtrycket bra, ska få göra ett ekg först. Men min läkare upprepade hela tiden att plötslig död är en sällsynt biverkan? Min hypokondri mådde inte så bra av att höra det. Ska man vara orolig eller?

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Annons:
[tk1971]
10/12/16, 10:38 AM
#1

Nej. Det skulle inte vara tillåtet om "plötslig död " vore en biverkning att räkna med.

[Toretto]
10/12/16, 11:16 AM
#2

En del mediciner har plötslig död som biverkning men de är ovanligt och det brukar även vara kombinationen mellan hälsan och medicinen som är orsaken och det är därför du får göra alla undersökningar. Jag tycker absolut inte att du ska vara orolig för det alls speciellt inte om det ekg ser bra ut

Agafia
10/14/16, 9:23 AM
#3

Ta det lugnt , du behöver inte vara orolig . På mig kollas blodtrycket regelbundet då jag äter betablockerare för mitt höga tryck . För mig har Concertan gjort mitt liv så mycket bättre . Det du ska tänka på är att vid Concerta medicinering bör du även ta något humör höjande om du har lätt att hamna i en depression . Så är det för mig så jag kombinerar Concertan med antidepressiv medicin . Hoppas du mår bättre snart .

Ser0tonin
10/18/16, 9:27 AM
#4

Plötslig död är en biverkan som finns  på vissa värktabletter så ta det bara lugnt.

”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom [alltså i uppryckandet], ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss"

[Toretto]
10/18/16, 1:49 PM
#5

det finns fler mediciner som har det en bara värktabletter.

Aleya
11/20/16, 1:17 PM
#6

När du skriver plötslig död så tänker jag på en värktablett som hette dexofen. Den kunde orsaka att man slutade andas om man drack alkohol och tagit den tabletten. Så ja det finns tabletter som kan ge plötslig död. Men det ät ju bra att kolla så du är frisk först.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Honestyisdead
11/20/16, 5:31 PM
#7

#6 Fast det där räknas väl inte som plötslig död. Där finns ju en orsak, själva blandningen. 

Jag har förstått det som att plötslig död är när man inte hittar orsak. Och står det som sällsynt biverkning är det ofta för att någon som ätit medicinen har dött och man inte vet varför. Det är inte ens säkert att det beror på medicinen men det måste stå med.

Aleya
11/20/16, 5:39 PM
#8

#7 innan så var det ju inte känt att det var den farliga blandningen som orsakade detta. Så då lär nog det ha kallats för plötslig död. Det var det jag tänkte. Men nu är ju dessa tabletter borta sedan några år. Men ville bara beskriva för ts gällande tabletter och död och varför dom kollar hälsan innan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[AnimeV4]
11/22/16, 3:49 PM
#9

Enligt användare på Flashback är det för att det KAN hända. Skulle det vara ex. 1 av 100.000 användare skulle de ju knappast få säljas. Om minsta lilla risk finns så måste det stå med. Så är det 0,000000000000001% chans så måste det ändå stå med eftersom det har hänt. Det står ju ex. på Lergigan som de skriver ut hur som helst. De är även väldigt lätta att överdosera (ges till självmordsbenägna…).

Tycka vad man vill om sidan och användarna, men de har bra koll där.

Upp till toppen
Annons: