Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1165 ggr
Derle
10/25/16, 10:55 AM

Idag började det...

Idag skulle min resa börjat på vägen till en utredning.

För över tre veckor sedan bokade jag en tid till allmän läkare som jag hoppades i sin tur skulle remittera mig till psykolog och resten vet ni.

Fick först och främst veta att mitt besök var onödigt, de hade precis ändrat så att alla som misstänkte ADHD/ADD skulle direkt få tid hos en psykolog. Han remiterade mig tillslut, men det var inte mycket han var intresserad av vad jag berättade.

Sen säger han "tycker inte du verkar så hyper, man ska ju ha svårt att sitta still". Förklarade för honom att jag var där för ADD och inte ADHD och att hyperaktiviteten inte är lika vanlig då. Men det ville han inte hålla med mig om.

Vad säger ni om ADD och Hyperaktivitet.? Jag är nyfiken. Allt jag läser om ADD och de som skriver om att de har det, jag känner igen mig så otroligt mycket.

Så nu börjar mer väntan med ny tid. Hoppas det går fort iaf. Fram till utredning har jag förstått är drygt.

Annons:
Niklas
10/25/16, 12:33 PM
#1

Var det en psykolog eller läkare som sa så? Med ADD följer inte hyperaktivitet. Det är därför man tidigare hade två olika namn på dem.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Derle
10/25/16, 12:57 PM
#2

Det var en läkare på vårdcentralen som så. Jag försökte förklara att det heter ADD för att H är borta, dvs hyperaktiva är inte där. Men han ryckte på axlarna och bara sa att det fanns där i båda för det var samma sak.

Gör mig direkt inte tryggare i att berätta om min situation och få hjälp. Många "vänner" har förminskat det och sagt att "ja men herregud, då har jag det med om det är det du baserar det på!"

Niklas
10/25/16, 1:49 PM
#3

#2: Då var han inte så kunnig inom just det området. Om du hade velat tjafsa kunde du ha frågat honom vad skillnaden är mellan ADD och ADHD. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Derle
10/25/16, 2:05 PM
#4

#3 Nä inte så kunnig alls. För hade han vetat om det så hade han också vetat att jag inte kom dit helt obeläst i ämnet och bara trott på min vän. Jag har haft 3 veckor på mig att grotta ner mig i ämnet och lära känna mig själv mycket bättre på kuppen :)

Vi får hoppas på en psykolog som är mer kunnig.

malfre
10/28/16, 10:55 AM
#5

Synd att bli så ifrågasatt. Okunnig läkare tycker jag det låter som. Jag själv har en blandning i mig av rastlöshet när jag inte klarar av att sitta still och lyssna på någon som pratar och vissa stunder kan jag sitta och surfa länge om något intressant ämne.. fast då rör sig iof mina fötter hela tiden 🙂.

Känner igen mig i att bli ifrågasatt av omgivningen när man börjar berätta detta med utredning. Många säger "ja men såå har jag ju också" "det är väl väl ingen diagnos att känna sig så"…bla ba bla.

Upp till toppen
Annons: