Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 2268 ggr
Trixter
2016-10-31 15:21

Utredning barn

Har en dotter på 7 år och som idag började sin utredning på bup. Det skulle tydligen bli en kort utredning på henne, hon hade ett besök idag och ett till om 2 veckor och sen skulle vi få ett besked. Men efter hennes 2 timmars besök idag så berättade psykologen att hon behöver inte träffa dottern nåt mer, att hon hade fått de uppgifter hon behövde av dottern på besöket idag. Så på det andra besöket dottern skulle haft får vi då istället ett besked. Och nu börjar ju mina tankar att snurra.. hur kan det gå så snabbt? Psykologen måste ju vara väldigt säker på sin sak isåfall.. Har nån varit med om nåt liknande och vad var isåfall resultatet?

Annons:
Honestyisdead
2016-10-31 15:23
#1

Vad utreddes hon för?

Trixter
2016-10-31 15:27
#2

Det var det bup skulle ta reda på. Hon har mycket problem både i skolan och hemma, svårt med sociala kontakter, verbalt utåtagerande, koncentrationssvårigheter, impulsiv bl.a. Det är ingen som nämnt en specifik diagnos men jag antar att hon blir utredd för adhd

Honestyisdead
2016-10-31 15:48
#3

Okey. Kanske var det så uppenbart redan. Vet inte hur man testar barn riktigt.

OlgaMaria
2016-10-31 15:52
#4

Nja, nog för att det brukar vara väldigt olika i olika landsting, men en adhd-utredning brukar vara lång och omfattande. Det kan ju ha varit bara en utredning av vilket stöd er dotter bedöms ha, där man även tar ställning till om det är motiverat att göra någon riktig utredning. Så jag gissar att ni antingen får höra att allt är fint, eller att man ska gå vidare med en viss utredning, eller få någon form av hjälp. När man först får kontakt med psykiatri brukar man få gå på bedömningssamtal där man gör en snabb kartläggning och bedömning av vilken fortsatt insats/utredning som är motiverad.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Trixter
2016-10-31 16:00
#5

I somras var vi på vårt första besök på bup. Där togs beslutet att en utredning skulle göras, så förklarade hon att det fanns 2 typer av utredningar, en lite kortare och en längre och dottern skulle troligtvis få den längre. I förra veckan fick vi en kallelse om att utredningen skulle starta idag och att hon skulle få den kortare utredningen och vi fick fylla i många frågeformulär och även skolan fick fylla i ett formulär. Så jag uppfattade det som att det är en riktig utredningen som startade idag. Jag har också hört att det är en lång process och därför blev jag så förvånad att psykologen behövde inte ha ett andra besök med dottern.

Bara Anna
2016-11-12 04:26
#6

Har skolan gjort basutredning? I så fall skickas all deras info in till bup. Så mycket info finns i så fall redan och utredningen blir kortare. Jag tror också att utredningen kan bli längre om det finns indikationer på annan problematik också och inte bara en ev nåd-diagnos.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: