Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 5556 ggr
Kufisk
2016-11-01 18:32

Jag älskar min ADD!

Och hatar. Den har gjort det så fruktansvärt svårt för mig i livets alla avseenden men den har också gjort mig till den jag är - med allt som är fantastiskt med mig.

Min hjärna är överaktiv, med tusen tankar som pratar i mun på varandra. Det gör att jag blir trött och ofokuserad, framstår som långsam och lat. Jag "överanalyserar" allt på förhand och är en extrem perfektionist - får lätt prestationsångest - prokrastinerar som en gud. Det bidrar också till tvångstankar och tics då min hjärna inte vet vad den ska göra av allt sitt överskott.

Och jag kan lika väl säga att jag har en superhjärna. Jag tänker mer. Överanalyserandet kan lika gärna vara att jag är väldigt duktig på att analysera och är högintelligent. Perfektionismen gör mig noggrann, så det lilla jag väl lyckas slutföra är väldigt välgjort. Och några sådana där "överflödiga" egenskaper som hjärnan bara har för att den inte vet vad den ska göra av sig själv är t.ex. absolut gehör och synestesi.

Jag må inte fungera i vardagen och arbetslivet men det betyder inte att jag "är drabbad", "lider av ADD" eller är sjuk. Jag kan istället sitta och plocka ut alla ackord till en låt ur minnet, eller måla upp komplexa inre bilder när jag räknar upp årets månader, helt meningslöst i arbetslivet. Min ADD är en allvarlig funktionsnedsättning, men den är lika mycket en funktionsförhöjning.

Vad jag vill säga med det här skrytinlägget är att vi måste sluta att se på alla normbrytande funktionsuppsättningar som något oönskat, sluta tipsa gravida om dieter för att minska "risken" att deras barn ska utveckla ADHD, autismspektrumtillstånd eller andra egenheter, och så vidare. Vi får inte sämre livskvalité för att vi har "störningar", utan får vi det är det för att systemet inte är anpassat till karaktärer som oss.

***

Finns det fler här som delar de här känslorna om sina diagnoser? Kan du se något positivt med dem? Om inte - jag tror faktiskt inte du tänkt efter ordentligt. Tänk på dina positiva egenskaper generellt, hade de funnits där på samma sätt om du varit neurotypisk? Jag söker verkligen inte att förminska allt det som kan vara fruktansvärt med våra tillstånd, men hur samhället alltid nedvärderar våra egenskaper påverkar nog i högsta grad vår inställning till oss själva.

Vad tänker ni?

Annons:
add-apa
2016-11-01 22:46
#1

Så Sant!!! 🙂👍

Niklas
2016-11-02 07:26
#2

Jag håller helt med. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Pzycholix
2016-11-05 09:59
#3

Jag håller helt och fullt med dig. Känner exakt likadant och skulle med nästan samma ord beskriva mig själv och min ADD.

mymelody
2016-11-05 21:35
#4

Vad arbetar du med och hur fungerar det för dig?

[Kastrull]
2016-11-09 14:02
#5

Jätte bra skrivet! Håller med fullständigt. 🙂

gunillapower
2016-11-24 10:15
#6

Tack för inlägget! ADHD är en superkraft… …men jag har ADD och är bara trött och oföretagsam.har inte kunnat hitta något som skulle göra min ADD till en superkradt. Men ditt inlägg har öppnat mina ögon. Jag tänker mycket. Lägger helt "onödiga" fakta på minnet. Men jag älskar det! När man tänker efter är det ju inte så viktigt att komma ihår vad 4×6 blir när man kan rabbla andranamn på alla i sin omgivning när som helst:)

Annons:
mymelody
2016-11-25 00:10
#7

Men gur klarar ni er på era arbetsplatser? Jag klarar inte av det och förstår inte vad som skulle kunna passa mig

Honestyisdead
2016-11-25 09:13
#8

#7 Vad är det du inte klarar av?

Och du har väl bara börjat testa en medicin som ni höjt dosen på precis. Det finns fler att testa.

mymelody
2016-11-26 23:40
#9

Jag går på grund gång på gång för att jag känner mig trög,puckad och seg Jag blir så trött och slut i huvudet! Av saker alla andra klarar av. Kan inte vidare utvecklas och är mest tyst. Jag menar att mitt beteende och att jag inte kan göra något åt det ger mig sådan ångest tillslut att jag inte orkar med längre. Känner mig värdelös och annorlunda. Blir sjukskriven för depression och sen gör jag nya tag på något nytt ställe.. Men hamnar iaf där ändå tillslut.

Honestyisdead
2016-11-27 03:52
#10

#9 Du har alla chanser att hitta rätt.

mymelody
2016-11-29 21:45
#11

Förstår inte vad du menar Detta har ju satt käppar i hjulet för mig och förstört för mig hela mitt liv.

Kufisk
2017-02-21 11:25
#12

#4 #7

Arbete fungerar tyvärr rätt knepigt för mig med. Har testat som personlig assistent men det höll på att ta kol på mig. Är ute i ett rutinlöst vakuum igen. Känner mig väldigt begränsad då jag inte klarar studier, stress eller för långa pass.

Däremot funkade jag väldigt bra som elevassistent åt en synskadad elev (slutade dock när hen slutade gymnasiet) - jag anpassade material, satt och pillade och konverterade noter från svartskrift till punktskrift i olika program, ledsagade, syntolkade på vissa lektioner men var också ledig under många av hens lektioner. Jobbade 75%, gick hem när eleven gick hem. Sällan stressigt, lagom socialt och ombytligt. Krävde ingen utblidning.

ADD-tant
2017-02-21 15:04
#13

-  precis samma funderar jag med min ADD som flera av er med samma problematik, att prokrastination är inte kul. Inte heller det att inte kunna styra sin tankeflöde, tusen fantastiska idéer  och att bli för lätt distraherat när man borde få något gjort. Och att det tar så oerhörd mycket energi att försöka koncentrera sig, att man efter arbetsdagen är totalt slut. 

Men bra och livlig fantasi har ju --- Det är alltid något. 

Och att jag nu verkar ha en medicinering som fungerar för mig. För engångsskull kan jag fungera "normalt" utan en väldig ansträngning.

Annons:
love-child
2017-02-25 23:47
#14

Mycket bra skrivit, samtidigt som min ADHD inte alltid gör mig en tjänst så hjälper den mig en del i vardagen. Lite rörigt dock och man är ju ofta väldigt trött i huvudet. Sömnen är väl det jag tycker  är värst. Kan ju inte koppla bort min hjärna. Om man ändå hade en on off knapp.

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Upp till toppen
Annons: