Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2774 ggr
mymelody
2016-11-02 20:30

Hjälp mig få min diagnos!!! ADD

Jag står inte ut längre!! För att göra inlägget så kort spm möjligt. Efter mer än 10 år på öppenpsyk till och från har jag äntligen själv fattat vad jag har och det är ADD. Jag har läst såpass mycket och varje gång jag läser om det så öppnar sig boken för mig mer och mer jag är 100 % säker. Det poppar upp mer och mer nu saker som hänt i mitt liv osv och allt landar i detta. Jag ser det så klart nu och på något sätt är det skönt!! Jag är så trött på att känna mig puckar och trög,dum. Gång på gång misslyckas på arbetsplatser,orkar inte med,säger upp mig,flyr,flyttat. Min hjärna kokar över!! Sjukskriven långa perioder och medicinering mot depression som aldrig hjälper, Nu är jag åter igen där..men nu är det nog! Jag måste få hjälp!!! I hela mitt liv har detta förstört för mig på många sätt. Är nu sjukskriven och fått träffa läkare en gång. Fick Voxra utskrivet mot min depression. Läkaren ville inte riktigt lyssna på vad jag trodde och va säker på. Han sa att han va tveksam men att jag skulle få göra ett kub test eller va det hette och fick en tid till en sjuksköterska,bad gör hon??? Någon som vet? Känner inte jag mig bäst själv? Varför ville han inte lyssna.. När jag skulle berätta om mig själv blev jag stressad och blockerad total så jag fick knappt fram ett ord!! Jag är ju sån!! Därför hade jag med en lapp där jag skrivit ner mina problem osv men den sneglade han bara på och gav tillbaka. Min fråga är så jäkla dum men jag vill ha hjälp till att få min diagnos ADD. Vad är det för test och vad ska jag göra för att få bästa resultat för diagnos Jag VET att jag har det.. snälla nån hjälp mig

Annons:
Sollar
2016-11-02 20:34
#1

Om du har ADD finns det ingen anledning till att försöka fuska på testet.

Honestyisdead
2016-11-02 20:40
#2

Du ska inte göra något för att få bästa resultat utan du gör det du ombeds göra utefter din egen förmåga. Svara ärligt på frågor.

Svara inte saker du tror är bäst för att få en diagnos.

mymelody
2016-11-02 20:43
#3

Vad är det för test?

Honestyisdead
2016-11-02 20:58
#4

Har aldrig hört talas om kubtest inom psykiatrin. Så ingen aning.

mymelody
2016-11-02 22:13
#5

Kanske va Qb test?? Lät som han sa kubtest men det är väl nått helt annat

Sollar
2016-11-03 11:08
#6

Men varför vill du fuska när du är så säker på att du har ADD?

Annons:
elvatolv
2016-11-03 11:35
#7

Det finns ingen annan som kan hjälpa dig med att få en diagnos. Alla måste gå igenom samma procedur med allt vad en utredning innebär. Det där kubtestet tror jag är ett test (bland många) med olika figurer i olika färger och former som man bara ska läsa av. Om du är så himla angelägen av att få en diagnos pga att du vill ha medicinen, så ska du inte ha för stora förhoppningar. En del får hjälp av medicinen andra inte. Tyvärr är det så bl.a. för mig. Säg hellre till läkaren att du misstänker att du har ADD och gärna vill påbörja en utredning, istället för att ställa egen diagnos och skriva läkaren på näsan. Tror inte de gillar det. Lycka till!

mymelody
2016-11-03 22:43
#8

Nej jag vill inte ha diagnos för medicinen. Jag vill bara ha en bekräftelse på det,och ALL hjälp .. vad det nu innebär,självklart vill jag även isf testa medicin om det skulle komma på tal,om det skulle hjälpa mig bara det minsta lilla är jag glad. Är det samma test för både ADD och ADHD? Verkar ju lite konstigt för jag är ju inte så hyper och utåtriktad Jag är väldigt tyst och tillbakadragen.

Sollar
2016-11-04 00:45
#9

Ingen här kommer (förhoppningsvis) att ge dig information om tester för att hjälpa dig fuska, du får reda på vad det är för test och hur det utförs när du kommer dit. Det är ju faktiskt så att det finns hjälp och stöttning man kan få när man har en diagnos. Men tänk om du gör testet oärligt och det visar att du har ADD och du faktiskt inte har det, tänk om du har något annat och den uppbackning som finns tillgänglig för personer med ADD inte alls är den du behöver. Vad ska du då göra? Särskilt eftersom en diagnos inte bara betyder hjälp, det försvårar också andra saker i livet.

mymelody
2016-11-05 21:31
#10

Jag är såpass säker Och vad skulle det försvåra? Det här har ställt till det för mig hela livet så värre tror jag inte det kan bli Då skulle det vara något som är väldigt på pricken likt ADD. Om jag ska få göra det här testet nu så antar jag att jag får en utredning,det är väl början på det,eller?

Honestyisdead
2016-11-05 21:38
#11

Om du är så säker behöver du ju knappast be om tips på hur du ska göra på tester.

Annielle
2016-11-12 21:56
#12

Det är samma utredning ADHD och ADD, allt kallas ADHD numera dessutom.

Voxra fungerar för övrigt ofta bra vid ADHD/ADD, det vet jag flera som har fått utskrivet med ADHD/ADD med bra resultat.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

mymelody
2016-11-25 00:31
#13

Nu har jag gjort mitt qb test och fy så jobbigt det va. Blev illamående och super trött Va precis påväg att säga att jag inte klarade mer när det va klart. Blev sjukskriven året ut utan att min läkare gått igenom mitt resultat och ska höja min dos av Voxra till 300 då jag inte känt någon förbättring alls. Att vara sjukskriven känns skönt, jag behöver inte känna mig dålig och trög varenda dag och rädd att göra bort mig. Samtidigt som det såklart också ger mig ångest Undrar,kommer jag någonsin komma undan det? Hur länge jag än är sjukskriven kommer det här ju följa med mig sen? Jag kommer alltid vara den som har hög frånvaro och är konstig. Nu vill min chef ha rehabmöte vad det nu innebär. Jag vill inte berätta om det här för någon på min arbetsplats. Nu har jag bara det här mötet i huvudet som oroar mig konstant. Vad jag än gör och vad som än händer har jag ångest över det!

Annons:
Draken
2017-01-04 18:37
#14

Jag tycker det är ganska dumt at inte vilja berätta för någon på din rbetsplats. Jag anser att, åtminstone , chefen måste få reda å vad det är för fel. varför du beter dig som du gör. Det hjälper varken dig eller dem att inte säga något.

Har du en diagnos, så har du laglig rätt att få arbetsplatsen anpassat, likaväl som skolorna måste göra anpassningar när de har elever med särskillda behov-/ diagnos.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mymelody
2017-05-27 23:52
#15

Nu är min utredning klar.. tufft. ADD med litet H. Började med Concerta igår 18 mg.. Vet inte vad jag ska förvänta mig känner ingen skillnad alls

mymelody
2017-05-28 00:09
#16

Undrar hur jag ska komma igång igen och med vad? Är sjukskriven från en anställning på 65% som jag inte orkade med eller klarade. Ska jag säga upp mig för att få hjälp av arbetsförmedlingen? Är sjukskriven 3 månader till.

add-apa
2017-05-28 11:16
#17

Så då var det som du trodde! Bra att du lyssnade på dig själv och det du redan visste! 👍 Kuratorer brukar ha koll på sånt där med pengar, sjukskrivning, arbetsförmedlingen etc. Finns det någon sådan där du blivit utredd? Annars fråga läkaren/psykologen/sköterskan vart de tycker du ska vända dig vid den typen av frågor! Lycka till!

Annielle
2017-05-28 15:00
#18

Jag tycker att du ska ta en sak i taget, du vet ju inte än hur det kommer att gå med medicineringen, kanske klarar du av din anställning om medicineringen kommer att hjälpa dig?!? Du är ju sjukskriven i 3 månader, så det är väl inte bråttom nu?!?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

mymelody
2017-05-28 23:16
#19

Nej kanske inte bråttom men jag är så orolig för framtiden. Det känns inte som någon medicin i världen kommer att få mig att fungera i mitt yrke. Jag måste nog ha något mer osocialt och lugnare att göra. Skulle vilja jobba med trädgårdsarbete Det gör mig lugn och jag kan fokusera Men jag har ingen utbildning och kan knappt mellanstadiets matte Det finns ingen medicin för dåligt minne eller lågintelligens 😞

AOS
2017-05-29 10:34
#20

Fast låg intelligens är ju inte förknippat med ADHD.

Du skall kanske göra ännu en utredning för att se om den är rätt, eller om du kanske har flera.

Annons:
BalleR
2017-05-29 13:11
#21

Och dåligt minne kan ordna upp sig med hjälpmedel och medicin. Jag har allt viktigt inlagt i kalender och på alarm, så fort det är tider eller nått jag ska komma ihåg så skriver jag upp det i telefonen. Samt att Elvanse har hjälpt mig otroligt mycket, förut var det totalt kaos i huvudet och då kunde jag inte komma ihåg de enklaste sakerna då jag hela tiden hade 1000 nya tankar i huvudet. Nu har jag ett bättre lugn i huvudet och kan fokusera och komma ihåg saker mycket lättare. Men behöver fortfarande en kombo av telefon och medicin för att reda ut allt:)

mymelody
2017-05-29 22:11
#22

Jag fick iof också en "släng" av Asperger sa min psykolog. Är det någon som har tips på hjälpande appar? ❤️

Upp till toppen
Annons: