Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1718 ggr
mjaoooo
2016-11-27 21:49

Tänk om det "bara" är sköldköteln?

Har hört mycket att om man har psykiska problem så kan det vara sköldköteln, men har aldrig brytt mig, tills nu när jag faktiskt läste om symptomen. Står i kö för add/autismutredning men borde inte sånt som sköldköteln kollats upp med prover i början när jag sökte vård? Undrar om det är nån ide att kontakta doktorn. Här är länk till sidan med massa symptom http://skoldkortelforeningen.se/sjukdomar/hypotyreos-symptom/

Annons:
Niklas
2016-11-28 13:10
#1

Hör av dig till läkaren och fråga.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

add-apa
2016-11-29 12:48
#2

När jag gjorde min AD(H)D-utredning fick jag lämna prover för att kolla sköldkörteln! Det var bland det första de gjorde, och verkade vara standard vid den sortens utredningar. …Eller…var det när jag sökte hjälp för depression…!? Nu blir jag lite osäker… 😞 Men i vilket fall som helst så: Fråga om det och insistera på att få ta prover för det! För annars är ju risken att du får fel diagnos och behandling som inte hjälper dig…! Jag har själv på nytt börjat fundera över hypotyreos för min egen del, på senaste tiden. Tänker att jag skulle vilja kolla upp det igen, även om värdena såg bra ut sist (det var ändå 3-4 år sedan…)! För även om jag inte hade problem med sköldkörteln då, så kan jag väl ha fått det nu?! Eller hur? Nån som vet? Mvh och lycka till! ☺

Annielle
2016-11-29 15:54
#3

Ja, sköldkörteln ska absolut kollas innan, kan absolut bli fel diagnos annars.

Finns en bok (uppdelad på två böcker egentligen) Som heter: Mistaken for ADHD som tar upp just sköldkörteln, PTSD och en massa annat som kan ge liknande symptom som ADHD.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

mjaoooo
2016-11-30 18:29
#4

Så det kan vara så att doktorn som tog prover på mig när jag sökte vård, inte kollade de? Vet ju inte ens hur man kollar upp sånt

Annielle
2016-11-30 18:45
#5

Troligtvis gjorde han det, kan du kolla i din journal på nätet så ser du detta, eller så kan du begära ut kopia på journalen så att du ser vilka prover som tagits.

Sköldkörtelroverna kallas TSH, T3 och T4.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: