Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2179 ggr
mjaoooo
2016-12-29 16:56

Pojkvän blir arg för att jag är slarvig och glömmsk

Tycker det börjar bli lite tråkigt att min pojkvän alltid blir så irriterad på mig när jag glömmer bort, slarvar och är impulsiv, är inte så bra på att planera så ibland kan de bli lite stressigt. Han vet att läkarna misstänker autism och ADD ändå skrek han på mig idag :( Jag vet att jag kanske är jobbig, men jag gör inte ngt för att vara elak. Jag gör mitt bästa men ibland blir det fel. Jag Hatar själv att jag är sämst på att hålla koll på tider och sköta mig. Han borde ju inte vara med mig om jag är så irriterande.. eller? Finns de ens killar som accepterar än som man är? Utan att bli allt för arg om man misslyckas och skapar kaos i vardagen, skulle behöva ngn som kanske t.o.m kan skratta åt det istället än att få utbrott för allt inte går snabbt å smidigt. Hur är det för er med diagnos? Har ni samma problem?

Annons:
AnneN
2016-12-29 17:03
#1

Jag har ADHD, autism & bipolär, tidigare har jag haft en del pojkvänner som inte kunnat acceptera mig som jag är helt och hållet utan blivit sura då de efter ett tag insett att det är sådan jag är och inget som går att ändra på.

Nu har jag en sambo som accepterar mig till 100% som jag är och älskar mig för den jag är, så jag tror absolut att det finns någon där ute i världen som kommer att älska och acceptera dig för den du är, om din nuvarande pojkvän inte kan göra det så är han kanske inte den rätta för just dig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Herveaux
2016-12-29 17:08
#2

Nu har jag varken autism eller ADD, men vill gärna svara ändå.

Det finns absolut killar som accepterar en som man är - jag har hittat en. 🙂
(Trots mina problem med depressioner och en massa ångest.)

Har du någon du kan vända dig till för att få tips och råd hur du kan handskas med dina ev diagnoser, och tex få verktyg för att få lite ordning i vardagen?

Vet din kille vad det innebär att ha autism och ADD?
Om inte så försök att förklara för honom. Förstår han inte dina ev diagnoser så blir det säkert lätt missförstånd.

Alla kan vi ha en riktigt dålig dag och något litet kan göra att det brister för oss, men du ska självklart inte vara med honom om han gör dig ledsen så fort något inte går så snabbt och enkelt som han vill att det ska. 🤗


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Agafia
2016-12-29 20:22
#3

Jag har en Asperger/ADHD diagnos och jag skulle aldrig acceptera att bli dåligt bemöt av min partner . Han trycker ner dig o det är inte kärlek , låter som om du behöver träffa en kille som gillar dig precis som du är .

En blivande lärare med adhd
#4

Hej, känner igen mig (har diagnosen adhd). Det är inte okej att han inte försöker förstå vad din möjliga diagnos innebär och det är verkligen inte okej att han skriker på dig. Det här är ju precis sånt som leder till dåligt självförtroende och som du nämner "att du är jobbig" det är klart du inte är!! Det är faktiskt han som har ett problem och som skriker på dig, där du istället hade behövt snälla ord och man stöttar ju varandra i ett förhållande inte klagar på varandra. Jag hoppas att han på eget initiativ söker på din diagnos och börjar försöka förstå, stötta och få dig att känna dig underbar och inte jobbig!

sp0ngeb0b
2017-01-02 19:40
#5

Jag har ingen diagnos, har på senare tid börjat misstänka ADD men har inte kollat upp det än. Känner igen mig så mycket i det du skriver dock! Fast inte med en pojkvän, utan med min pappa. Han blir ofta arg på mig när jag glömmer bort viktiga saker och även i andra situationer. Vet inte hur jag ska hantera det, blir så osäker och ledsen när han blir arg för något jag inte kan hjälpa… Min pojkvän är dock väldigt förstående 🙂 Kanske är för att han är likadan dock, haha… Men det finns självklart folk där ute som är förstående!

melonglass
2017-01-04 19:50
#6

Jag har ADHD och pojkvän. Vi har varit tillsammans i lite mer än 3 år och i början (de första månaderna speciellt) kunde det vara svårt för honom att förstå och veta hur han skulle hantera när jag svängde så fort i humöret osv. Han försökte hela tiden förstå mig och med tiden blev det lättare. Han blev aldrig arg på mig och han skällde aldrig på mig och med tiden började även han skratta med mig åt saker jag kunde slarva med, vilket är otroligt skönt och det har underlättat mycket för mig. Han gör även sitt bästa för att underlätta för mig och accepterar mig alltid för hur jag är.

Det gäller att välja att umgås med folk som inte sänker ens självförtroende. Vi med diagnoser har det ju redan väldigt tufft och jag tycker att ens partner alltid ska vara med och lyfta en, inte trycka ner en. 
Sen kan jag även tycka att kan man inte vara med och stötta en i jobbiga perioder, så förtjänar man inte att vara med i de bra perioderna ;)

Annons:
elinmagdalena
2017-01-20 23:39
#7

Usch vad dumt gjort av honom!  Förstår att det är jättejobbigt. Du förtjänar bättre.

Jag har varit singel rätt länge men har haft turen att ha många vänner med ADHD i min närhet som förstår mig och vi kan förstå varandra. Men tänker att det handlar om respekt, oavsett om den andra partnern har diagnos eller inte så ska en ju respektera varandra, och låter inte som han har så mycket förståelse. Jag hoppas på en en dag hitta en flickvän. På frågan om det finns bra killar skulle jag säga nej.

Marie_Helena
2017-01-22 09:48
#8

Fråga dig själv om du mår bättre av av att ha honom i ditt liv eller sämre? För det finns jättefina killar där ute som kommer att älska dig precis som du är.  Själv har jag varit tillsammans med min man i 20 år nu och han stöttar mig mycket inom de områden där jag har det svårt. Och jag gör detsamma för honom, för ingen är perfekt!

Att din kille skriker på dig för saker som du inte kan rå för är inte OK! Vad hade han tänkt att åstadkomma genom det? 

Det kan bero på okunskap, det är så obegripligt för många vad neuropsykiatriska funktionshinder är och hur det yttrar sig. Det syns ju inte utanpå. Kan ni sätta er ner i lugn och ro, när ni är sams, och prata om vad dina svårigheter är? Kanske kan han läsa information riktad till anhöriga om NPF?

Berätta gärna hur det går för dig. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: