Annons:
Etikettadhd-add
Läst 4520 ggr
PluggaMedADD
12/31/16, 6:48 PM

Metylfenidat med Lyrica/annat ångestdämpande

Metylfenidat fungerade mycket bra för mig i ett år, men sedan några månader får jag fruktansvärd ångest under 2-3h på kvällen. Förut tålde jag doser på 50+Mg/dag, nu klarar jag inte ens 15-20mg. Jag har testat dexamfetamin (Attentin), Elvanse, Ritalin kapsel och Intuniv. Den första gör mig alert men jag kan inte styra mitt fokus eller plugga. Övriga ger mig ångest. Jag började för en tid sedan på Strattera (samtidigt som jag slutade med Voxra då det enligt läkaren gjorde samma sak som Strattera). När jag kom upp i 36mg kände jag mig alert och kunde plugga effektivt i en timme. Nästa två dosökningar ändrade inte effekten, men när jag höjde till 80 mg blev jag extremt trött. Fick ingenting gjort om dagarna och kunde inte sova förrän sent inpå natten. Har nu sänkt till 58mg sedan några dagar men är fortfarande en "zombie". Om jag tar minsta lilla dos Medikinet eller bara 2,5mg Attentin får jag panikångest. HAR NÅGON KOMBINERAT MEDIKINET OCH LYRICA eller annat ångestdämpande? Ingenting annat än medikinet får mig att plugga och jag oroar mig för min utbildning. Uppskattar alla svar.

Annons:
Aleya
12/31/16, 6:57 PM
#1

Prata med läkare innan du börjar mixa med mediciner.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

PluggaMedADD
12/31/16, 7:03 PM
#2

Tack för svaret! Allt jag nämnt i inlägget har skett i samförstånd med min läkare. Hon kände inte igen min extrema känslighet för medikinet hos andra patienter och Lyrica är något vi har diskuterat, därför tänkte jag fråga lite här för att se om någon mått bra av kombinationen.

Splatter
12/31/16, 10:40 PM
#3

När jag stod på metylfenidat så började jag med Ritalin kapsel, men jag kände mig stressad när jag tog den. Kändes likadant med Ritalin tabletter. Min läkare föreslog att jag skulle testa Medikinet kapsel istället och det kändes bättre än Ritalin, fast inte optimalt. Medikinet tablett fungerade rätt bra men jag ville ändå testa Attentin som jag nu haft över 1 år.

Så jag skulle rekommendera att testa andra fabrikat av Ritalin, de som finns i Sverige i kapselform heter Medikinet och Equasym Depot.

Dock så tror jag problemet för dig kan vara kombinationen av Strattera och metylfenidat, det blir för mycket noradrenalin som gör en stressad och ångestfylld.

elvatolv
1/1/17, 6:30 PM
#4

Jag har både medikinet och lyrica och det funkar bra. Det är bara det att lyrica är en lurig jävla medicin. Som man gärna ökar lite omärkligt och är svårt att få stopp på. Men det funkar väldigt bra med de två tillsammans för mig iaf.

Upp till toppen
Annons: