Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 3786 ggr
carolineleven
1/11/17, 4:37 PM

Ett andra utlåtande?

Jag är mitt i en utredning just nu. Jag fick remiss från min vårdcentrals psykiatiker som misstänkte ADHD. Han verkade superbra, ställde frågor man aldrigt tänkt på, och följde inte direkt frågorna på pappret för att se om jag har ADHD.

Men jag fick en remiss till vuxenpsyk till en välmenande chef som genomförde min undersökning med hjälpa ev ett team av bl.a. psykologer(som jag aldrig träffat, utan får läsa hennes anteckningar). Hon gav mig remiss till habiliteringen för vidare undersökning(hon misstänkte autism eftersom att jag inte haft ADHD symptom i ungdomen). De gav henne bakläxa, sa att jag var "för frisk" och att de tyckte det var konstigt att jag uppvisat ADHD symptom enligt psykiatrikern, och att hon chefen inte visste att kvinnor ofta visar symptomen senare i livet. Andra varningsklockan.

Utredningen har fortsatt hos henne, och hon gjorde en diva undersökning. Jag träffade med psykiatrikern igen som på vänligt sätt upplyste mig om att chefen på vuxenspyk hade annolunda kvalifikationer än honom(sjuksköterska med terapiutbildning som varit chef på annat ställe) och skulle ställa samma frågor som honom, men på ett annat sätt. Åter igen ställde han frågor om mina symptom och förklarade på ett otroligt bra sätt och jag blev övertygad om att jag har ADHD. I alla fall något nära eller en "mild" version som kan bli otroligt jobbig vid stress. Han gav mig betablockare i sommar som jag blev resistent emot under några veckor och jag hade underbara dagar utan stress. Så en del av mitt problem är stress.

Så det var ju tredje varningsklockan, att hon inte hade samma kunskap som psykiatrikern.

Den fjärde varningsklockan var att hon genomförde intervjun med min mamma över telefonen. Jippi. Jättrebra sätt att intervjua folk på.

Så nu undrar jag, om jag får en negativ diagnos som visar att jag inte har någonting, så hjälper det ju inte mina koncentrationssvårigheter, min stress eller mina depressionsliknande känslor. Terapi hjälper förstås. Så vad kan man göra för att få ett andra utlåtande? Går det att ta sig vidare och få en andra utredning utan att betala? För jag är arbetslös och jag tvivlar på att arbetsförmedlingen skulle punga ut med pengar för privata läkare, och socialen tvivlar jag på.

Vad skulle ni göra?

Annons:
melonglass
1/11/17, 5:03 PM
#1

Har du fått göra något QB-test?
Har för mig att det kan spela ganska stor roll eftersom det är ett praktiskt test där de mäter hur man faktiskt presterar när det kommer till en uppgift!

Jag vet inte om jag förstått rätt nu, men är det en läkare du aldrig har träffat som ska bestämma om du får diagnos eller inte?

carolineleven
1/11/17, 5:56 PM
#2

Jag har inte hört talas om QB-test så det har jag inte.

Det är chef för vuxenpsyk som i samarbete med folk jag inte träffat (psykologer, teraputer) som utreder mig.

melonglass
1/12/17, 11:24 PM
#3

Ett tips är att söka upp information om det du själv och be om att få göra sånt! Typ säg att du läst om det och gärna också vill göra det. Det var iaf ett test som för mig var väldigt viktigt eftersom jag inte visat så mycket självklara symptom i barndomen heller (även om jag och pappa iaf pratat mycket om saker som vi nu i efterhand kan se hände pga min ADHD, men under utredningen var båda mina föräldrar helt förvånade över det haha).

carolineleven
1/13/17, 5:05 PM
#4

Jag har bett psykiatikern ringa upp mig, sen får jag fråga om testet. Och om sköldkörteln.

Shiropan
1/24/17, 8:27 PM
#5

Hur fungerar det med fria vårdvalet? Jag blev nekad utredning av VC när jag var yngre, eftersom jag inte missbrukade, eller hade gått klart gymnasiet (tydligen är kriterier på ADHD att man hoppar av). 

Vände mig sedan direkt till psykiatrisk mottagning, men där det ca. 1 års kö för utredning.

Jag vände mig till Jewe, som är privat, via det fria vårdvalet. En psykolog kom på hembesök, satt med mig i 3 - 4 timmar för utredning och testning. Sedan blev jag remitterad till psykiatriker för vidare hjälp.  Vet dock inte riktigt hur fira vårdvalet fungerar, men tror att du borde vara berättigad?

carolineleven
1/29/17, 7:58 AM
#6

Jag tror det fria vårdvalet är när man inte har kunnat få hjälp i hemkommunen? Kommer inte ihåg. Jag får se sen när utredningen blir klar.

Annons:
Shiropan
6/7/17, 6:54 PM
#7

Hur har det gått Carolineleven? Har du gjort klart utredningen ännu? :)

Upp till toppen
Annons: