Annons:
Etikettadhd-add
Läst 4265 ggr
Annielle
1/18/17, 4:45 PM

Det finns 7 olika ADHD-typer (uppdaterad)

Intressant föreläsning av Dr Amen som kan vara något att se 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=UWnJ4wjVu9k&feature=youtu.be

Sen kan man göra test för att se vad man passar in på och få olika rekommendationer för sin typ/typer av ADHD på hans sida: 

Amen Clinics: Free ADD Type Test

Sorry! Glömde länken till föreläsningen först ju! 😊

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Ananse
1/20/17, 1:54 AM
#1

För att bespara oss alla en förvirrad och evighetslång diskussion, så nöjer jag mig med att besvara det felaktiga påståendet i rubriken: NEJ. Det finns en sorts ADHD och den kallas intressant nog ADHD. Men naturligtvis yttrar sig allt sånt där extremt individuellt. Det finns ju olika svårighetsgrader och vi kan ju luta mer eller mindre mot diverse andra syndrom. Plus att vi i våra försök att hantera svårigheterna ofta utvecklar personlighetsstörningar och/eller psykisk ohälsa. Dessutom finns det säkerligen en massa tillstånd typ SCT som i brist på officiell beteckning diagnostiseras ADHD. Ska man nu skilja på olika typer av ADHD utifrån problemprofil, så blir det snarare typ 300 miljoner subtyper. Dr Amen verkar vara en narcissistisk charlatan som vill sälja homeopatiska mirakel droppar - eller bara en stackars gammal idiot. Kanske båda delar. Mycket möjligt.

Agafia
1/20/17, 9:16 AM
#2

Det där med 7 olika ADHD-typer får man nog vara skeptisk till , låter mer som ett försäljningsargument .

Splatter
1/20/17, 1:15 PM
#3

Han beskriver först de tre vanliga undertyperna av ADHD och sen smäller han ihop ADHD med komorbiditet, som depression, ångest och aggressionsproblem och hittar på ett nytt fint ord för det. Intet nytt på västfronten, minst sagt. Han behandlar dessutom bara de andra sjukdomstillstånden och låter bli ADHDn för sina påhittediagnoser.
Men visst, för vissa människor yttrar sig dessa sjukdomar med samma problematik som ADHD och de personerna blir feldiagnostiserade så de får väl rätt behandling i slutändan, men två fel gör  det inte rätt.

elinmagdalena
1/22/17, 11:50 PM
#4

Intressant. Jag gjorde testet. Fick svaret att jag är en kombination av 4 olika av de där typerna.  Overfocused ADD, Temporal Lobe ADD, Ring och Fire ADD, och Anxious ADD.  Fick inte veta så mkt mer dock, bara en kort text och så hans föreläsning där han mest berättar om hur bra hans system är.  Hade varit intressant att läsa mer om det annars.

"For people with this type, the core symptoms of ADD are compounded by tremendous trouble shifting attention, predicting the worst, periods of irritability that may include a short temper with little provocation, hypersensitivity, and anxiety. This type is made worse with stimulant medications alone and is frequently found in substance abusers and in the children and grandchildren of alcoholics."

Annielle
1/23/17, 8:47 AM
#5

# 4

Kände du att det stämde in på dig då? Jag fick samma svar som dig och tycker att det stämmer in på mig.

Om man inte vill betala för mer information och videor tas det nog upp i hans ena bok "Healing ADD" som jag har tänkt att låna via biblioteket, men måste beställa den via något annat bibliotek i Sverige för den fanns inte här i Stockholm i alla fall.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Maleficum
1/24/17, 12:03 AM
#6

Inte sett filmen men gjorde testet, minns inte vad jag fick (men tre eller fyra olika) och tyckte inte alls det stämde på texten, mycket var totalt motsats till mig, bla stod det att jag skulle ha lätt för att bli typ arg. Har varit arg typ två gånger under hela mitt liv :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
ADD-tant
1/24/17, 7:27 PM
#7

Charlatan helt klart!

Jag kollade vad jag skulle få för diagnoser, även om jag redan i förhand tänkte att det verkar som påhittediagnoser.

Jag fick just Overfocused ADD, Temporal Lobe ADD, Ring och Fire ADD, och Anxious ADD --- Stämmer inte ett dugg överens med mina svar. Verkar som lotteri - lite som dessa tester som cirkulerar på Facebook. Stackars den som går på det här.

Agafia
1/24/17, 10:30 PM
#8

Snälla , gå inte på alla konstiga tester som säger si eller så , de vill bara tjäna pengar på er osäkerhet .

Lennart68
1/26/17, 8:37 AM
#9

Ingen aning om vad det betyder, men kul med en test. Fast jag tar den med en nypa salt. Så här blev min "diagnos" 樂 Overfocused ADD Temporal Lobe ADD Ring of Fire ADD Anxious ADD Verkar dock som att alla får samma 🤔

Annielle
1/26/17, 9:19 AM
#10

Ja, man får ju ta tester med en nypa salt! 

Skumt att alla verkar få samma på testet!🤔

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: