Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1406 ggr
elinmagdalena
1/20/17, 11:10 PM

Elvanse

Hej!
Så himla skönt att hitta till detta forum.

Jag är 25 år och har precis fått diagnosen ADHD.  Har varit sjukskriven senaste 6 åren på grund av depresssion och utmattning/extremt lite energi och ångestproblematik. Varje gång jag försöker göra något ( typ studera) blir jag utmattad direkt och har tagit de flesta antidepp osv utan resultat genom åren.

Jag började med Ritalin för några veckor sedan, men stod bara ut en vecka. Fick otroligt mycket ångest och panikångest av den medicinen. Både under tiden jag tog den och även på natten när den inte längre var i kroppen. Var på akutpsyk och akuten också (var rädd att de va något fysiskt fel men det var bara ångest).

Nu några veckor senare börjar jag återhämta mig, och jag har fått utskrivet Elvanse.  Är lite orolig för att även den ska ge ångest, men har läst att många tycker att den har mindre biverkningar.

Ni som har ångestproblematik, hur upplever ni att ångesten påverkas av Ritalin och är det något skillnad mot Elvanse (ni som provat)?   Vad har ni märkt för positivt med Elvanse? Har ni märkt några biverkningar?

Mvh Elin

Annons:
elinmagdalena
1/20/17, 11:55 PM
#1

Undrar även vilka vid behovs mediciner som ni tar ni som äter Elvanse?
Jag försöker generellt undvika benso så mycket det går, men tar det när det är som allra värst. Dock är det väl inte så bra att ta det om en står på Elvanse? Vilka lugnande kan en ta? Ska diskutera detta med läkare givetvis men har svårt att få tag i honom.

melonglass
1/21/17, 1:04 AM
#2

Ber om ursäkt i förväg för lång text hehe. Har ADHD och problem med ångest och panikångest.
Jag tar Elvanse! Har tagit i 2 ''omgångar''. Alltid tillsammans med Sertralin (antidepressiv) och Atarax (för panikångest/sömnsvårigheter, hjälper inte så mycket dock).

Första gången jag började med Elvanse blev typ allt mycket bättre. Jag kunde fokusera, skrev klart skoluppgifter hur bra som helst och det var en otroligt stor och skön skillnad. Mot kvällen däremot, kunde jag få panikattacker och ha jättemycket ångest den första veckan, men både jag och läkaren gissade lite på att det var pga kaoset i huvudet kom tillbaka på kvällen och det var ovant. 

Det positiva var att jag kunde fokusera i skolan och jobba osv, det negativa var att jag saknade mina toppar väldigt mycket. Saknade mina plötsliga ryck av överdriven glädje typ. Hade även väldigt dålig matlust, men ingen ökad ångest generellt. 

Tog Elvanse i ca 2 år då och hade även tagit antidepressiva ett bra tag, gick över från BUP till Vuxenpsyk och nya läkaren där pratade om att vi inte vet vad som finns ''under'' medicinen nu eftersom jag börjat med dem mitten av tonåren och det gått ett tag, så till sommarlovet trappade jag ner båda och det gick helt okej när jag inte var under press. Dock rätt stor skillnad och jag fick ju inte direkt något vettigt gjort. 

Sen blev det för jobbigt igen och jag inte stod ut längre haha, så ångrar lite att jag gick med på att vara nyfiken på det som fanns under medicinen för nu när jag tar medicinerna igen har jag inte alls samma upplevelse som förut. 
Började få en otroligt låg period & ingen motivation(blandat med rastlöshet) så när jag kontaktade läkaren om att få börja igen mådde jag redan dåligt, men att börja med medicinerna har inte gjort jättestor skillnad denna gång. 
Vet ju dock inte om det är pga mig eller pga medicin liksom, så det är lite krångligt.

Upp till toppen
Annons: