Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1677 ggr
Marie_Helena
2017-01-22 09:31

Känsloreglering

Hej på er!

Jag är 42 år och fick min ADHD-diagnos i höstas. Polletterna rasade ner som en vinst på en enarmad bandit.

Jag undrar hur man gör för att inte ta åt sig när man blir verbalt attackerad eller orättvist kritiserad? Även om jag vet att motparten har fel eller måste må dåligt, och jag lugnt och sansat förklarar min ståndpunkt och står upp för mig själv, drabbar ilskan och nedstämdheten mig hårt och kan förstöra resten av dagen - eller veckan… Vad min logiska del av hjärnan säger har ingen inverkan på den känslomässiga delen. Lobotomerad? 

Jag blir nästan mer arg, ledsen och besviken på mig själv än på personen som utsatt mig, eftersom det tar så mycket av den lilla energi jag har.

Hur gör ni? Hur borstar ni av er och går vidare?

Annons:
Agafia
2017-01-22 09:43
#1

Känner igen mig så var jag tidigare i livet. För mig har det hjälpt med att välja mina strider , fast jag vet att jag har rätt i någon fråga tex. så låter jag det vara . Jag säger inte att det är lätt och det tar tid att lära sig .

Dioramabyggare
2017-02-04 16:06
#2

#0: i sådana situationer gör jag som en blöt hund; "skakar av mig" och går vidare. Eller, mera konkret uttryckt, så tänker jag, när jag märker att jag inte kan få dialog med personen som ansatt mig, "du tycks ha större problem med det här än vad jag har". Kanske väl mycket "svart eller vitt"-tänk, men det har varje gång fungerat för mig.

Upp till toppen
Annons: