Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 1544 ggr
Trollhund
2017-02-01 22:50

Utredning måste föräldrar delta

Hej, har en fråga jag inte riktigt lyckats få svar på och därför vänder jag mig hit. First off, jag är verkligen vuxen, så inte mindreårig vilket kan påverka. Men, jag misstänker att jag skulle kunna ha ADD. Jag prickar in på många av kriterierna och känner igen mig helt galet mycket i många berättelser. Jag skulle vilja göra en utredning för att se om det stämmer (jag kan ju ha fel liksom). Men, det står att ens föräldrar ska delta. Och, well, jag vill verkligen inte det av flera anledningar. Dels för att vi i inte är nära varandra öht, dels för att de är negativa till diagnostiserig, dels för att dethär alltid varit något jag hållt inom mig och inte visat utåt dvs de har aldrig haft en insyn i det och det är inget jag delar med mig av och sist att jag är deras perfekta dotter som alltid gör allt rätt och är 100% bäst. De har aldrig vetat vilken kamp det varit på insidan, hur många gånger jag önskat att jag bara kunnat vara tyst och cool istället för att säga allt som ploppar upp i min hjärna eller suttit med ångest och pressat i sista minuten för att fixa något innan deadline efter att ha prokrastinerat i veckor. För att ta några få exempel. Så, måste föräldrar delta?

Annons:
Annette
2017-02-01 22:59
#1

Om du är myndig så kan väl ingen tvinga dig att ta med föräldrarna.

lunakees
2017-02-01 23:14
#2

Jag gjorde ADHD utredning utan föräldrar. De brukar vilja ha någon med som kan "intyga" hur du varit som barn/ung dock. Det som gjorde att jag fick min diagnos var att jag hade med min sambo som känt mig sedan tonåren som kan intyga min ADHD-problematik. Förstår verkligen om du inte vill ha med dina föräldrar. Jag ville verkligen inte heller det för vi har inte så bra kontakt. Har du något syskon som kan följa med möjligtvis?

Honestyisdead
2017-02-01 23:18
#3

Bäst är ju ändå om någon som var vuxen och kände dig när du var barn kan göra intervjun. Behöver inte vara föräldrar.

elinmagdalena
2017-02-05 15:25
#4

Nej, när jag gjorde min utredning behövde inga föräldrar vara med på intervjun. däremot fick jag hem en bunt med skattningformulär som en förälder skulle fylla i. Känner igen det du beskriver. Min mamma var från början också emot diagnos och trodde inte att jag hade det och jag var orolig att hon skulle försköna svaren därför. Sen valde jag dock att ta med henne till intervjun trots att utredarna inte bad om det. Det var väldigt bra faktiskt för då när hon va där fick hon en större förståelse och insåg då att jag har ADHD och har sen dess köpt flera ADHD-böcker för att lära sig mer. Men som sagt om du inte vill att din mamma ska vara med så behöver hon inte vara det. Jag tror det är vanligt att föräldrar inte är med under utredning.

Trollhund
2017-02-05 16:13
#5

Tack för svar! 

Har en om inte ännu sämre relation med mina syskon. 

Jag har en vän sen gymnasiet, det är den äldsta vän jag har som kanske skulle kunna hjälpa då. Ska fundera vidare.

Annielle
2017-02-09 15:48
#6

Jag kan förstå om du egentligen inte vill ha föräldrar inblandade, men samtidigt är det väldigt bra, de pratar ju även om sådant man inte vet eller kommer ihåg själv, allt från graviditeten, till när man var bebis och annat som kan påverka en och vara viktigt vid en diagnos.

För min del hade jag inte med mig någon, men de ringde och pratade med min farsa, morsa och bror (morsan och farsan bor 30 mil bort så…)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
SSKAnna
2017-02-10 21:58
#7

Det viktiga är att etablera klart att du haft dina symptom sedan barndomen eftersom symptomen kan komma av andra orsaker som vuxen.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Upp till toppen
Annons: