Annons:
Etikettadhd-add
Läst 12328 ggr
Jungfru82
2/7/17, 9:55 AM

Voxra

Har ADD och äter voxra och fått D-vitamin droppar utskrivet och köpt rosenrot men ingen skillnad lika trött som vanligt fått höra att jag har ADD i botten och det gör att man är tröttare….voxra har gjort att jag har blivit helt rökfri när jag åt Concerta rökte jag nästan ihjäl mig. ..voxra har jag ätit i ca 18 månader och har funderade på om jag ska testa cancerpatienter eller Ritalin igen ..Har aldrig testat Ritalin vad är det för skillnad på Concerta och Ritalin? Tror ni jag börjar röka igen då? Ibland känns det som om jag blir mindre trött utan voxra och kanske det stämmer

Annons:
Maleficum
2/7/17, 10:12 AM
#1

Ingen koll på skillnad på Concerta och Ritalin (har själv precis börjat med concerta). För mig var Voxra väldigt lurig när jag åt den. I början blev jag helt hyper, kunde inte sova (och fick en hel del andra biverkningar, de flesta försvann efter tre veckor). Vart mindre åksjuk också vilket var skönt. Dock blev jag efter ett tag helt kraftlös när jag åt dem, kändes som jag hade konstant influensa eller precis sprungit två maraton på rad. Så man knappt orka lyfta ett finger och ju mer jag försökte träna desto värre blev det. Efter morgonpromenaden med hunden hade jag inte någon ork för nånting efteråt för resten av dagen (ju mer jag försökte göra saker desto värre blev det). Dock tyvärr för lång tid innan jag lyckades koppla det till medicinen! Så har inte helt fått tillbaka orken än trots att det är ungefär ett år sedan jag sluta (är lite bättre nu när jag börja med concertan men är lite rädd samma sak ska hända med den).

Sen första dagarna efter jag sluta med Voxran blev jag sjukt sömnig och kände mig helt super ofokuserad men det släppte iaf ganska fort.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

ADD-tant
2/8/17, 7:21 AM
#2

Jag har ätit Voxra för kronisk smärta i ett par år. När jag började upplevde jag att jag tappade matlusten, men det normaliserade sig efter en tid. För min ADD upplevde jag ingen förändring. Dock visste jag inte då att jag hade ADD, diagnosen kom mig som en överraskning i höstas (och som en förklaring för en hel del saker) och medicinering, Elvanse  påbörjades för nån månad sedan.  Och med Elvanse i början upplevde jag ingen större skillnad, men efter att dosen kom till det rätta märker jag klart hur jag inte prokrastinerar i samma mått som tidigare och känner mig mer fokuserad. 

Men jag har en bekant, en annan vuxen dam (jag själv är över femtio) som påbörjat Voxra för sin depression och uppfattade väldigt snabbt en stor förändring i koncentration. Efter att jag fick min diagnos i ADD, tog hon kontakt med en läkare som konstaterade att förmodligen har hon ADHD - men att Voxra räcker för henne så upplevde varken hon eller läkaren att det borde utredas.

Annielle
2/8/17, 8:59 AM
#3

Jag märkte ingen förbättring av min AD(H)D med Voxra så jag slutade med den efter 10 veckor, har inte hittat något i medicinväg som fungerar för mig tyvärr, bara olidliga biverkningar 😕

Är ju inte säkert att du börjar röka igen bara för att du byter medicin, svårt att säga dock.

Har du förresten alltid känt dig tröttare än andra även när du var barn? Jag funderar just på detta och undrar om det är ett krav för att diagnosen ska vara tillförlitlig?!?

Jag kan nämligen inte minnas att jag var trött av mig som barn….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

ADD-tant
2/8/17, 11:51 AM
#4

Nu minns jag inte Annielle ifall du i nån annan inlägg nämnt dina mediciner,  men har du provat Concerta, Elvanse och dylik? För mig var faktiskt Elvanses effekt en överraskning.  I början av behandlingen märkte jag inte nån skillnad, men så småningom började jag lägga märke till att saker och ting hade börjat flyta utan att jag behövde använda oerhört mycket energi att komma ihåg, komma igång eller få slutfört. 

Och by the way,  jag har så länge jag minns i vuxen ålder haft en eftermiddagströtthet som inte har med lunch, nattsömn  eller kaffe att göra. När jag började med Elvanse, försvann också detta. Och det att hela mitt vuxenliv har jag behövt starkt kaffe på morgonen för att hålla mig vaken dan - utan det har jag gått i dimma och känt mig tung i huvudet hela dan,  men inte kunnat dricka kaffe efter eftermiddagen för att inte förlora nattsömnen. Nu har det absolut ingen betydelse. Jag behöver inte kaffe helt enkelt.  

Inget av detta märktes av Voxra som jag äter för en kronisk neurologisk smärta.

Annielle
2/8/17, 8:36 PM
#5

ADD-tant

Det har jag nog gjort, men det är ju inte lätt för dig eller någon annan att komma ihåg vilka just jag har testat!🙂

Jag har förutom Voxra testat Valdoxan, Conserta, Medikinet och Metamina.

Mådde underbart första dagen på Conserta, som att öppna en dörr till lättare  liv jag aldrig tidigare har haft, sen gick det bara åt helvete, hade konstant panik och dödsångest, värre dag för dag, till slut kunde jag knappt tänka m.m. mardröm!😮

Medikinet ökade bara på min redan starka spänning och smärta i kroppen och gjorde att jag till slut knappt kunde använda armarna/händerna.

Metamina gjorde visserligen att jag kunde ta tag i saker mycket enklare och gjorde att jag mådde bättre på ett plan, men även den drog upp min spänning och smärta i kroppen jättemycket och gjorde mig mer uppvarvad än vad jag ofta redan blir ändå. svettades väldigt mycket och hade vidrig hjärtklappning av den också.

Behöver något som lugnar ner mig, ger mig fokus, koncentration och ork bland annat.

Kunde för övrigt inte ta någon av dessa mediciner mer än på morgonen, kunde bland annat inte sova annars, låg och simmade i svett 😕

Vad härligt att Elvanse har hjälpt dig så!🙂 Vore en dröm att orka med dagarna så utan att ligga i sängen och försöka vila ett par timmar på eftermiddagen som jag alltid måste göra (om jag inte vilar mår jag för jäkligt både fysiskt och psykiskt och åker på diverse virusinfektioner och liknande på en gång) men i mitt fall kan det ju också bero mycket på att jag har dålig sömn + att jag aldrig sover mer än fem timmar.

Kanske testar Elvanse om min nya läkare vill skriva ut den på min nya psykmottagning….

Får du inga biverkningar av den?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

ADD-tant
2/9/17, 8:00 PM
#6

Nej, inga som helst biverkningar. 

Det du erfarit låter jätte jobbigt, känner med dig. Jag har lyckan att jag inte verkar vara benägen till ångest eller fysisk spänning. 

Det enda jobbiga besvären jag har är kronisk neurologisk smärta och artrotiska leder. Jag har ofta tänkt att förmodligen är ångest något liknande i psykisk form, att det är förbaskad svårt att hitta medicin som hjälper eller går ihop med andra mediciner. Att det inte syns utanpå och man blir ifrågasatt hur verkligt det är av människor som fattar inte bättre. - - - Ibland också av vårdpersonalen.

Annons:
Jungfru82
2/14/17, 2:11 PM
#7

I dag har jag testat att bara ta rosenrot och D-vitamin och ingen voxra och är betydligt piggare😊blir så trött när jag även tar en voxra någon som känner att den blir trött av Voxra. Ska höra av mig till min läkare och fråga om jag får testa Concerta igen. Nackdelen var att jag inte var hungrig och gick ner i vikt och jag rökte lite. Men det med mat kan man nog fixa med tider och liknande. Var betydligt piggare när jag hade Concerta och piggare idag när jag inte har voxra😊

Maleficum
2/14/17, 8:54 PM
#8

#7 Jag blev rätt pigg första tiden med Voxran men sen övergick det till kraftlöshet och orka verkligen ingenting. Känner betydligt mer energi nu när jag testar Concertan men får tyvärr problem med halsen och verkar som jag också har lättare att bli andfådd tyvärr :/

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: