Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 4788 ggr
LaPrincipessa
2/14/17, 6:02 PM

Tyngdtäcke?

Vilka här har tyngdtäcke? Vilken sort, vikt och modell har ni i så fall? 

Hur fungerar det för dig?

Jag provade ut ett häromdagen och får hem det om ca 2 veckor!

Annons:
Niklas
2/14/17, 7:18 PM
#1

Jag ska få ett fibertäcke på 6 kilo.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Pysen_87
2/15/17, 8:33 AM
#2

Har bolltäcke på 8 kg och en kedjefilt på 7 kg

Jag sover nu hela nätterna utan sömnpiller

Otyg
2/15/17, 12:22 PM
#3

"Sova" Hmm tror jag att det hette. Ett 10 kilos kedjetäcke och jag tycker faktiskt att det gör skillnad. Jag har iofs en bättre period just nu också men efter man vant in sig vid den otympliga kolossen så ger den någon form av trygghet.

Maleficum
2/16/17, 9:53 AM
#4

12 kg kedjetäcke hemma och ett eget sytt mindre täcke på 7 kg på landet. Fast har inte använt mitt sen i julas efter att jag fick rätt jobbiga biverkningar när jag börja testa Concerta (bla otrolig smärta i kroppen och slem i halsen som gett jobbig hosta och lite svårt att andas). Har just nu medicin (mitrazapin) också som faktiskt gör att jag sover riktigt bra för en gångs skull. Kan dock sakna tyngden av täcket (och sover just nu med filt, två täcken och överkast) men saknar inte att behöva byta lakan på det :P

Har dock märkt att jag ligger och snurrar och bökar runt mer i sängen nu när jag inte har täcket vilket gjorde att jag faktiskt klippte av mig håret för det envisades med att sno sig runt halsen och försökte strypa mig om nätterna (och blev tovigt som tusan).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maria
2/16/17, 10:04 AM
#5

#4 Jag har också långt hår men snor ihop det till en boll uppe på huvudet så jag ser ut som "Lilla My"😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maleficum
2/16/17, 10:17 AM
#6

#5 Försökte med det också men eftersom jag snurra runt så mycket blev det jättetovigt i nacken :/ (Inte det bästa när jag inte har energi nog att borsta håret dagligen heller). Sen var det nog dags för ordentligt avklippning för topparna har varit slitna rätt länge (och en bra bit upp i håret också). Är lite skönt med kortare hår men saknar det långa!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Maria
2/16/17, 10:20 AM
#7

#6 Aha🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LaPrincipessa
2/17/17, 12:41 PM
#8

Någon fler som har bolltäcke? Erfarenheter kring det?

Niklas
2/17/17, 1:50 PM
#9

Jag har testat det. Det finns minst två varianter. En med lösa bollar och en där de ligger i kanaler. Jag tycker att de är rätt otympliga att hantera. Det med lösa bollar är värst.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

LaPrincipessa
2/17/17, 2:41 PM
#10

#9 Jag har testat de med lösa bollar och sydda i kanaler (även kedjetäcke). Bolltäcket som hade bollarna sydda i kanaler var riktigt bra och påminde om kedjetäcket men även fast det vägde mindre än mitt kedjetäcke  så kändes det tyngre. Jag gillade det punkttryck som blev med det. Tyckte inte det var så otympligt. De med lösa, stora bollar är lite otympligt men fungerar hyfsat på mig. 

Vill gärna veta fler personers erfarenheter! 🙂

Pysen_87
2/17/17, 2:44 PM
#11

Jag tycker om ljudet av bollarna, i mitt täcke är dom instoppade i olika fack…

LaPrincipessa
2/17/17, 2:59 PM
#12

#11 Vilken tyngd har du på ditt? 🙂

Maleficum
2/17/17, 3:37 PM
#13

Testa bolltäcke när jag skulle först testa om det var kedjor eller bollar jag ville ha. Klara inte ens att ligga en halv minut under det innan jag höll på att få panik av värmen! Kedjetäcket är betydligt svalare, gilla dock känslan av bollarna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
LaPrincipessa
2/17/17, 5:32 PM
#14

#13 Testade du ''vanligt'' bolltäcke med stora bollar som ligger löst i ''fack'' eller det med mindre bollar som var sydda i rader?

Pysen_87
2/17/17, 6:11 PM
#15

#12 Har ett 8 kg täcke.. har som vana att sitta framför tven med kedjefilten först och varva ner och sen sängen med Bolltäcket.  Är så nöjd så!

Maleficum
2/17/17, 9:30 PM
#16

#14 Minns inte. Vad jag vet fanns det väl bara en sort när jag testade.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

elinmagdalena
2/18/17, 2:35 PM
#17

Jag har bolltäcke 10 kg. För mig funkade det tyvärr inte. Av någon anledning fick jag mycket svårare att sova när jag använde bolltäcket så jag slutade använda det. Sover nu rätt bra med hjälp av melatonin.

LaPrincipessa
2/20/17, 8:24 PM
#18

#17 10kg tyckte jag var rätt mycket när jag testade. Svårt att vända sig om och kände mig rätt instängd. Kanske kan 7kg passa dig bättre? Finns lättare än så också! 👍

LaPrincipessa
3/2/17, 9:13 PM
#19

Någon som testat bolltäcket ''Calm''?

Annette
3/3/17, 10:02 PM
#20

Vår dotter har fått ett tyngdtäcke på 8 kg. Hon är mycket nöjd.

Annons:
Eda
1/10/18, 7:52 AM
#21

Själv har jag inget tyngdtäcke, men jag vet att många med sömnproblem, beroende på de mest skilda orsaker, blir hjälpta av tyngdtäcken.

Var tredje svensk sover illa. Föreskrivning av receptbelagd sömnmedicin har ökat med 40 procent sedan år 2000 i Sverige och de vore väl bra om fler blir hjälpta utan sömnmedel! 

I min blogg har jag just skrivit om dessa täcken och också om andra tyngdprodukter, vad de innehåller, vilken hjälp de kan ge, var de går att köpa, tvättråd och ev. föreskrivning.

Eftersom tyngdtäcken är dyra och inte alla med sömnproblem som skulle behöva dessa täcken får sådana föreskrivna finns också länk till hur man själv kan sy ett kedjetäcke.

Läs vidare: https://handikapptips.wordpress.com/2018/01/03/vad-som-ar-bra-med-tyngdtacken/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Niklas
1/10/18, 10:45 AM
#22

#21: Bra genomgång.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maleficum
1/10/18, 12:37 PM
#23

Att det är individuellt men vad som funkar vet jag verkligen! Min brorsdotter (på tre år) har ett 12kg kedjetäcke som måste ligga dubbelt för att hon ska få hjälp av det.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Niklas
1/11/18, 11:22 AM
#24

Oj, kan hon gå sig upp själv på morgonen? :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maleficum
1/11/18, 9:37 PM
#25

#24 Är inte ovanligt att hon lyckas åla sig ur täcket under natten så hon har inga problem att komma ur det.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

AOS
1/11/18, 11:28 PM
#26

Att lägga på ett litet barn 24 kg är oansvarigt enligt mig.  Det finns stora risker med ett vikttäcke, och när då vikten är så överdrivet hög så funderar man på om ett vikttäcke verkligen är det rätta. Om syftet är att få barnet till att ligga kvar i sängen så är syftet fel.

Vad kan ett barn på 3 år väga?  12 kg? Det blir då barnets dubbla vikt. Tror ingen vuxen här skulle vilja lägga på sig den vikten och sen känna sig bekväm.  Borde definitivt begränsa andningen.

Tänk om, råder jag er till!

Maleficum
1/11/18, 11:59 PM
#27

#26 De har kontakt med sjukvården och sånt och har diskuterat alternativ och provar sig hela tiden fram till vad som funkar bäst för henne att kunna sova (hon har även melatonin). De nätter hon sover bäst är när hon får rätt mängd melatonin, det är svalt i rummet så hon inte känner sig varm och med dubbelvikta kedjetäcket, då vaknar hon inte alls lika många gånger (och inte lika extrema uppvaktningar) under natten som annars och sover lugnare. Och hon vill själv ha täcket på sig, skulle hon känna sig obekväm med det skulle det aldrig funka att försöka lägga det på henne.

Har faktiskt själv haft mitt täcke dubbelvikt ibland, speciellt övre delen, när jag känt behov för det.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
AOS
1/12/18, 9:43 PM
#28

Även om du haft ditt dubbelvikt så är det inte jämförbart.

Låt oss säga att du väger 60 kg, då skulle du haft ett täcke på 120 kg, hur låter det? Tror du att du hade fått tillräckligt med luft?

Maria
1/12/18, 9:56 PM
#29

Hur kan ett 12 kilos täcke bli dubbelt så tungt för att man lägger det dubbelt?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maleficum
1/12/18, 10:00 PM
#30

#28 Att tänka på är ju att hon är mindre så mindre yta av täcket tynger ju ner så den mesta av vikten kommer ju ändå ligga utanför henne (i sängen).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Eda
9/26/19, 3:15 PM
#31

NYHET RINGTÄCKEN! Det finns nu en ny svensk variant av tyngdtäcken, där tyngderna består av stålringar som var och en ligger insydda i ett fack. 

Fördelar med täcket; det skramlar inte, täcket tynger inte ner fötter och hals, hålet i ringarnas mitt gör att täcket blir svalare och får högre andningsförmåga och täcket går att tvätta. En ytterligare fördel är att blixtlåset som delar täcket ligger på tvären så man slipper få det mot ansiktet. 

Mer om täcket och var det går att köpa står i mitt blogginlägg om: "Vad som är bra med tyngdtäcken" Se: https://handikapptips.wordpress.com/2018/01/03/vad-som-ar-bra-med-tyngdtacken/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

add-apa
10/19/19, 1:14 PM
#32

Vad bra med blixtlåset på tvären!!!👍🏻 Det enda dåliga med mitt 10 kilos kedjetäcke är just att jag får det där "blixtlåsslutet" skavandes i ansiktet!

Eda
10/19/19, 2:27 PM
#33

#32 Ja, det tycker jag också! Jag  tycker att det är konstigt att inga tillverkare tänkt på det tidigare.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

add-apa
11/22/19, 10:03 AM
#34

#33 Eller hur…😝

Annons:
Subklinisk
2/14/20, 5:36 PM
#35

Det här är rätt långt ifrån de specialtäcken som hör beskrivs. Men när folk diskuterat tyngdtäcken har jag insett hur läskigt lätta många täcken är idag, inkl. mitt nyaste. Det känns ju nästan som om det inte fanns där! Har börjat lägga på mig ett dubbelvikt virkat sängöverkast + ett annat ganska tungt bomullsöverkast. Skulle nog gärna ha snöppet tyngre än så men siktar isåf på att försöka få tag i nåt mer tungt av bara bomull. Vet inte vad ett virkat överkast kan väga men nog borde det vara nåt kilo iaf.

Niklas
2/18/20, 4:42 PM
#36

#35: Nåt kilo? Dels tror jag att ett virkat bomullsöverkast väger betydligt mer, och dels väger de flesta tyngdtäcken mer än så. Vad väger ditt tyngdtäcke?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Subklinisk
2/21/20, 5:20 PM
#37

Niklas. Jag äger inget tyngdtäcke. När jag pratar om att täcken idag är läskigt lätta menar jag de vanliga. Dagens är superlätta, på ett sätt de inte var för 20 år sen. Mitt virkade överkast kanske väger - jag gissar vilt, nånstans mellan 3 och 4 kg? Får se om jag kommer ihåg att väga det senare. Hittade mitt andra relativt tunga bomullsöverkast nu, det icke-virkade. Tillsammans borde de två definitivt motsvara ett tyngdtäcke av lättaste slaget. De finns väl från 5 kg sådär.

Niklas
2/21/20, 8:30 PM
#38

#37: Jaha, att många vanliga täcken är lätta håller jag med om.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Eda
6/28/20, 11:33 AM
#39

Jag har tidigare skrivit i min blogg Textilochtips om hur man kan Sy ett billigt tyngdtäcke fyllt med torkade ärtor för c:a 200 kr. Nackdelen med täcket var att det inte gick att tvätta. Beskrivning, se: https://textilochtips.wordpress.com/2018/02/01/sy-ett-billigt-tyngdtacke-fyllt-med-artor/

Nu har jag gjort en ny beskrivning på ett tyngdtäcke fyllt med plastgranulat, mindre miljövänligt men å andra sidan tvättbart, till en kostnad av c:a 600 kr, se: https://textilochtips.wordpress.com/2020/06/26/diy-tyngdtacke-fyllt-med-plastgranulatkulor/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

add-apa
6/28/20, 1:44 PM
#40

#39 Fint!

Upp till toppen
Annons: