Annons:
Etiketttips-goda-råd
Läst 3383 ggr
SimsBrooke
2/27/17, 8:43 PM

Hushållssysslor lista

Jag skulle väldigt gärna ha lite tips och idéer. Jag har nämligen en pojkvän som har ADHD och jag skulle vilja göra en lista på saker som har med hushållet att göra. Så att vi båda faktiskt har koll på vad som behövs göras och inte göra. 

Därför vänder jag mig till er som har ADHD och som kan ge mig tips och idéer till att göra listor, kanske rent av länka till listor eller youtubeklipp som kan hjälpa mig att göra en lista. 

Vad är smartast, att göra en lista vecka för vecka, eller månadsvis?
Jag vill ha alla tips och idéer ni kan komma på, jag skulle uppskatta det så mycket! 

Tack på förhand!

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Annons:
tlover
2/27/17, 9:04 PM
#1

Jag har inte ADHD men AS vilket också kan ge problem med hushållssysslor.

Generellt sett så är nog listor veckovis bäst eftersom livet kan ändras relativt snabbt på sånt sätt att listorna kan ändras (bara en sån sak som att man märker att man måste storhandla i en annan butik än den vanliga handlingen tex). För mig personligen kan också orken variera mycket mellan olika veckor så om man har mycket ork i början av månaden då man skriver listan så kan man råka skriva in för mycket och man får inte det at gå ihop när orken tryter vecka 3 tex.

Sen vad man ska ha på listan beror på hur man är som person, jag tex blir hjälpt av att dela upp hushållssysslor tex inte bara "Tvätta" utan "tvätta, hänga tvätt, vika tvätt" både för att jag kan planera fel om jag bara skriver "Tvätta" och för att jag känner mig duktig av att kunna bocka av mer 😃 andra kan däremot bli överväldigad av att göra som jag för det känns som mer att göra.

Det går ju också att göra en generell lista för månaden, en lite mer detaljerad för veckan och en ännu mer detaljerad för varje dag.

Tänk däremot på att alla är olika, tips från folk som skriver i den här tråden kanske inte alls passar din kille eller så kan det passa perfekt.

l'm back

ivanhoe81
2/27/17, 9:12 PM
#2

Jag gör punktlistor på allt jag gör och ser inte hela listan itan tar en punkt i taget annars blir det för mycket och jag bara sätter mig ner Jag brukar göra listor i word med tabell och en rad skriver jag syssla sedan en ruta som jag bockar i om det är klart etc måste göra så oavsett om jag har hushållsarbete eller pyssel men just hushållsarbete är jag dålig att sätta igång mef pga att det är tråkigt Jag har drag av ADHD och AS Brukar säga att jag max ska ta 3 punkter av listan per dag (även om jag ligger 1 månad efter med tvätten)

SimsBrooke
2/27/17, 9:13 PM
#3

#1 Jag kommer sätta mig ned med min kille och gå igenom hur listan ska se ut och utforma den tillsammans. 

Sen har vi kommit överens om att vi ska ha en specifik syssla som bara vi gör var för sig och sedan att vi hjälps åt med allt annat. 

Så han kommer ha hand om Disken och diskmaskinen medan jag kommer ha hand om tvätten.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

SimsBrooke
2/27/17, 9:16 PM
#4

#2 Jag har planen att göra typ såhär när jag säger göra en lista. Allt ska inte ske på den veckan utan olika saker tar man ju inte varje dag utan någon gång ibland. Men jag vill göra en lista för att vi båda ska hålla koll på vad vi har gjort och inte.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Niklas
2/28/17, 7:41 AM
#5

#0: Listor är jättebra. Jag tror att det är lättare om så många dagar som möjligt är likadana så att uppgifterna kan bli rutin. Tänk dock på att om han har ADHD är det möjligt att han kommer att ha svårt att få saker gjorda ändå. Han kan behöva mycket hjälp, åtminstone i början. Det är också bra om uppgifterna ska göras samma tid varje dag. Exempelvis att byta disken efter middagen varje kväll så att han inte hinner börja med annat.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

ivanhoe81
2/28/17, 3:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#4 så här gör jag mina listor, när en sak är avklarad så bockar jag av den

Annons:
solskugga
3/5/17, 1:32 AM
#7

Tack för jättebra tips!

Undrar bara om nån har nåt tips hur man ska lösa det med min man som tappar bort lösa lappar, om de sitter uppe på vägg/dörr eller dyl. så "ser" han dem inte, han använder knappt dator och vi fick en magnettavla från Stöd & Hab (som har svämmat över av oviktiga papper (och ingen annan än jag läste den). HJÄLP!!!!

Du har allt inom dig. Bara tro på din egen styrka! Låt INGEN trycka  ner dig!

tlover
3/5/17, 7:58 AM
#8

#7 använder han smartphone? Det finns jättemånga appar som är till för rutiner. Annars kanske det hjälper om han har en "att göra bok" där allt hamnar eller en pärm

l'm back

Ananse
3/5/17, 1:34 PM
#9

Kanske skriva uppgifterna på varsina små brickor och hänga dom på en spik? När man är färdig med en uppgift tar man ner den brickan, och bakom den är nästa. Man kan ju hända ett dagsschema hängande bredvid också, och kanske ett veckoschema bakom det. Så har man allt tillgängligt, men man behöver inte se mer än just det som precis är aktuellt för stunden. Att han ett helt veckoschema ständigt synligt vore för mig som hundra gökur och hundra mekaniska apor. D v s, låt dom larma bara, jag ligger kvar här…

Niklas
3/5/17, 7:40 PM
#10

Smartphone är suveränt. Då kan man få påminnelser både på rätt tid och rätt plats.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

ADD-tant
3/5/17, 8:43 PM
#11

Mig hjälper inte listor eftersom jag glömmer att följa dem. Inte heller smartphone, jag stänger av larmet och glömmer göra det den larmade för…. Elvanse har hjälpt mig en hel del.

solskugga
3/5/17, 10:06 PM
#12

#9 Ett tips som vi inte har provat. Tack och håll tummarna!

Smartphone är ju suveränt, men funkar inte. :-( Ungefär som #11 skriver så stänger han av larm, glömmer att kolla appar mm. Tyvärr… 

Vad är Elvanse?

Du har allt inom dig. Bara tro på din egen styrka! Låt INGEN trycka  ner dig!

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: