Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2155 ggr
_Fisken
2017-03-02 11:45

Lugna ADHD?

Kan en person som har ADHD upplevas som lugn? Kan även fokusera länge på ex.vis lära sig att spela gitarr och måla. Är diagnosen bred?

Annons:
Sindri
2017-03-02 12:17
#1

Förr fanns diagnosen ADD som skulle beteckna en "lugnare" variant av ADHD, men nu mer talar man om ADD/ADHD med olika varianter. Många olika varianter.

Det är verkligen inte alla med ADHD som är utagerande och våldsamma. Och det gäller både pojkar och flickor. Ja, koncentration och totalt uppgående i det som upplevs som intressant förekommer också.

_Fisken
2017-03-02 12:25
#2

Låter ju som en person utan diagnos i sådana fall…

Honestyisdead
2017-03-02 12:39
#3

Det finns ju kriterier för att få en ADHD diagnos. Googla på det så ser du vilja problem man har om man får diagnosen.

Niklas
2017-03-02 12:46
#4

#0: Ja, en person med ADHD kan upplevas som lugn på utsidan.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annielle
2017-03-02 14:53
#5

När jag gick i ADHD-grupp var de flesta faktiskt lugna utåt.

Jag var tidigare en sådan som kunde sitta still långa stunder och måla/teckna just för att det var något som jag verkligen var intresserad av. Nu för tiden fastnar jag väldigt lätt i saker som har med hälsa/kost/naturlig hudvård att göra och kan googla och ha mig i timtal på sådant och får svårt att sluta i stället.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Sindri
2017-03-02 15:24
#6

#2 av: _Fisken

Nej, det håller jag verkligen inte med om. Om en person med ADHD kan koncentrera sig i timtal på det den är intresserad av så kan det också ta timmar att t ex börja skriva på en relativt enkel rapport.

Den har svårt med tidsuppfattning, svårt att få saker gjorda, svårt att hålla ordning, svårt att ta in information i flera steg på en gång, svårt att förstå och ta till sig "sociala koder", svårt att komma ihåg, svårt att koncentrera sig på sånt som inte är hyperintressant, omöjligt att "hålla fler bollar i luften", svårt att sova, blir periodvis deprimerad, lättstressad, lättstörd……

Exakt vad ADHD är är svårt att säga. Men något (kemiskt? elektriskt? ) kopplar inte ordentligt och det tar sig olika uttryck för olika personer. Det kan vara rent fysiskt också som en viss klumpighet, märklig gångstil etc.

På den intellektuella skalan finns allt, ända upp till hyperbegåvade personer.

Men nog är det ett handikapp som man behöver få hjälp att lära sig leva med samt förståelse från omgivningen. Även som anhörig behöver man lära sig förstå just sin närståendes svårigheter för att kunna stötta på bästa sätt.

Annons:
_Fisken
2017-03-02 15:44
#7

Mycket bra förklaringar jag fått. 

Sindri: Jag förstår att det finns mer bakom.  Kan vara svårt att upptäcka bara för en utomstående.  

Tack.

elvatolv
2017-03-04 12:12
#8

Sindri. Ursäkta men blandar du inte ihop ADHD lite med Asperger?

Sindri
2017-03-04 12:58
#9

Eftersom jag har närstående med ADHD så kan jag bara uttala mig om det. Aspberger vet jag för lite om, men det kan nog finnas överlappande diagnoser och vissa saker som stämmer på båda.

elvatolv
2017-03-04 15:16
#10

#9 Vissa saker som du skrev, "svårt att ta till sig sociala koder" märklig gångstil, hyperintilligenta" är väl typiskt för Asperger och har inget med ADHD att göra vad jag vet.

Sindri
2017-03-04 18:19
#11

Nej, inte vad jag fick höra när vi gick igenom tester.
OBS att jag skriver om en massa olika varianter av ADHD, alla har inte alla symptom, och de kan förekomma i olika grad.

Det är som sagt var möjligt att det förekommer hos Aspberger också.
Men jag skulle inte säga att det du skriver är "typiskt för Aspberger". Kan kanske förekomma där, men det förekommer även inom ADHD.

Det ändras också en del inom denna forskning. För några år sedan fanns diagnosen ADD, men den använder man inte idag.

Upp till toppen
Annons: