Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3039 ggr
Jungfru82
3/18/17, 8:34 PM

Concerta och nikotin..

Har ADD/as och har haft voxra ett kanske bra tag i början var det kanske bra men nu är jag oftast trött och kraftlös…innan hade jag medikinet men där höll jag på att röka ihjäl mig…från början började jag med Concerta och anledningen till att jag slutade var för att jag gick ner så mycket i vikt men det är den som har fungerat bäst och jag får väl ha bestämda tider då jag äter… Har en en telefon tid med min sköterska 30/3 och hoppas få testa Concerta igen…just nu är det D-vitamin droppar och rosenrot som gäller…Har tagit voxra i ca ett år och under hela tiden har jag varit rökfri men det är det enda som varit bra…är så rädd att om jag börjar med Concerta så börjar jag röka igen och då har jag hållit uppe i ett år tror ni det finns risk för det?

Annons:
Ananse
3/21/17, 12:28 AM
#1

Kombinera metylfenidat med bupropionet.

Jungfru82
3/21/17, 8:15 AM
#2

Går det?

Ananse
3/26/17, 12:47 AM
#3

Jadå. Relativt vanligt. Även folk med ADHD kan ju drabbas av depressioner, även om det är segare virke i oss än i normala människor. Handlar det om depression på riktigt kan jag tänka mig att inte CS löser problemet, och SSRI brukar så vitt jag förstått inte fungera nåt vidare när man är koko.

Jungfru82
3/26/17, 7:51 AM
#4

Vad har du själv för diagnos eftersom du vet att det är relativt vänligt?

Honestyisdead
3/26/17, 11:01 AM
#5

#3 Skulle snarare påstå att folk med olika bokstsvsdiagnoser oftare hamnar i depression än de utan diagnos. Speciellt de som går runt odiagnosticerade.

Ananse
3/29/17, 3:15 AM
#6

ADHD. Varit på diverse engelskspråkiga forum och fått intrycket att dom två varianterna ofta kombineras. Bupropion beskrivs ofta som tredjehandsval i sammanhanget, men många verkar använda det som komplement. Den ska väl lindra oro och sånt. Vården vill ju gärna inbilla oss att vi är deprimerade, och det finns nån skruvad föreställning om att vi är mer sårbara för psykisk ohälsa än normala människor. Så blir dom förvånade när vi inte svarar på behandling. Men - så visar sig exempelvis tricykliska som bupropion fungera… Ja, kanske för att det inte alls egentligen handlade om en depression i klinisk bemärkelse, utan typ uppgivenhet över alla ständiga misslyckanden. Jag kan tänka mig att bupropion fungerar lite som en biverknings-medicin, om man blir stirrig och tjackig av CS.

Annons:
Ananse
3/29/17, 3:15 AM
#7
Honestyisdead
3/29/17, 10:12 AM
#8

#6 Du har uppenbart avsky mot vården. Synd.

För övrigt så har vi med diagnoser mycket högre risk att hamna i det. Och "dom"?

Tycker faktiskt att du borde släppa på dina fördomar. Allt är inte som du upplevt.

Ananse
3/30/17, 1:12 AM
#9

Har du bara prövat metylfenidat för resten? Många som upplever obehag av dom preparaten får bättre effekt av amfetamin. Tyvärr vill idioterna inom systemet helst fortsätta skriva ut metylfenidat, så man kan få trilskas en del…

Upp till toppen
Annons: