Annons:
Etikettadhd-add
Läst 4422 ggr
LillPom
2017-03-28 20:00

Studera med ADD universitet tips

Hej!

Jag undrar om det är folk där ute som studerar eller har studerat på universitet som kan ge lite tips och trix för att få det lite enklare?

Mitt största problem jag har just nu är kurslitteratur, jag har fått så att jag kan ha det som ljudböcker osv istället vilket var väldigt skönt!  Men när det kommer till stora böcker så är det svårt :/ Jag vet liksom inte hur jag ska lägga upp det så att jag inte blir uttröttad eller tappar fokus på ett bra sätt.

För jag kan lyssna men inte lyssna efter ett tag om ni förstår? Så då gör det ingen nytta direkt :/ 

Samt om någon har ider på hur man kan göra vid datorn? Om det finns några bra appar osv som man kan använda för att få påminnelser osv?Försöka göra sådant som ''inte är intressant'' lättare att börja med.

Tack i förväg! Allt hjälper ^^

Annons:
Sindri
2017-03-28 20:35
#1

Jag har barn med ADD och ADHD som studerar vid universitet. Ibland går det bra, ibland sämre. För den ena har det just nu lossnat ordentligt.

Man lär sig hur man bäst lär sig så småningom, så att säga. Mitt tips är att du lär dig hur länge du kan koncentrera dig. En kvart? Tjugo minuter? Ställ en timer och lyssna inte längre än så.
Sen tycker jag du skall försöka skaffa/låna böcker också och läsa lite. Ju fler olika metoder du ger hjärnan att jobba med, desto bättre. Även muskelminnet kan hjälpa dig att minnas. D.v.s. skriv ner en del saker eller viktiga begrepp för hand.

Ge dig själv små belöningar när du klarat av ett visst avsnitt.

Det är viktigt att du jobbar med att bryta ner även uppgifter du skall göra, t ex skriva rapporter. Dela upp arbetet i mindre delar, och tänk inte så mycket på helheten, den ger sig så småningom.

Du borde kunna få mer specifik hjälp av din handledare för att lära dig hur du bryter ner en inlämningsuppgift. Det kommer att bli lättare och lättare för varje sak du klarar. Att jobba lugnt och metodiskt lugnar hjärnan.

Tycker du är jättetuff som ger dig på studier trots ditt handikapp!! Bara det! Lycka till!

Niklas
2017-03-29 13:51
#2

#0: Ta paus så ofta du behöver. Du kan inte räkna med att sitta lika långa pass som alla andra. Det finns massor av appar till iPhone. Du kan skanna text i böcker med exempelvis TextGrabber och använda VoiceOver för att få den uppläst.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

ADD-tant
2017-03-29 17:19
#3

Jag är akademiskt utbildad och har ADD. Blev diagnostiserad först nu i femtioårsåldern. Diagnosen förklarar en hel del av det jag funderat under åren. Till exempel det att det var så himla svårt att klara av studierna. Jag är intelligent och lär mig lätt ---- men hålla mig till tidtabeller har aldrig fungerat och det var det största problemet under studietiden (och senare). Samt hade jag svårt att begränsa mig dvs. att när jag blev intresserad av något, så det lätt "sög mig med" och jag glömde allt annat. Det ledde också till att jag hade många gånger svårigheter att begränsa mig med material och text. Jag vet inte hur ofta jag fick höra från handledaren att jag håller på med en studieuppgift, inte en avhandling… Och det fortsatt med alla studieuppgifter - men till slut blev det också en avhandling, med mycket möda. 

Jag hade alltid svårt att förstå hur de andra gjorde, det såg så himla lätt och enkelt ut. Jag var redan under första universitetsåret en mästare på prokrastinera. Jag tänkte att alla andra var bara flitiga och duktiga, allt det jag inte tydligen var.

ADD-tant
2017-03-30 19:31
#4

Här är tips från Russell Barkleys föreläsning.

Upp till toppen
Annons: