Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1301 ggr
Molly148
2017-04-20 02:53

Sover inte på natten

Jag är 15 år och går sista terminen i nian. Jag har så länge jag kan minnas  haft sömnsvårigheter pga bland annat min ADHD.  Med åren har det blivit värre och de senaste 2 veckorna har jag somnat klockan 7 på morgonen. Nu efter lovet har jag otroligt mycket skolarbete då jag hamnat back i skolan och knappt har några betyg. Jag har under hela min skoltid hämpat otroligt mycket för att klara av skolans mål men i sjuan gick jag i princip under då allt blev på tok för mycket. Jag fick min ADHD diagnos i början på janurai vilket är ett rätt sent stadie för att få diagnosen. Efter detta fick alla mer förståelse varför jag haft så svårt i skolan och inlärning.  Men jag vill ju verkligen komma in på gymnasiet och det har gått otroligt mycket bättre i skolan sen jag fick min medicin. Det stora problemet är sömnen att vad jag än gör så går det inte. Ska även tilläggas att jag tar sömntabletter (melatonin) Är det någon som vet vad jag kan göra? De nätter då jag ska upp till skolan men klockan närmar sig tidig morgon,är det värt att sova i två timma eller blir det bara värre??  Tack på förhand mvh uppstressad tjej

Annons:
Dimocarpus
2017-04-20 05:27
#1

Hej!

Jag har inte diagnos men jag jobbar med barn som har och känner folk som har på så sätt får jag berätta för mig hur det känns att ha diagnosen och sömnsvårigheter. 

Ett tips är t.ex. bolltäcke.  http://www.komikapp.se/default.asp?accessories=false&produktNewlista2=true&namn=Protac%20Bollt%E4cke%99&gruppid=320&id=8&type=1&group=KOGNITION

det är ett dyrt täcke men det kanske är värt att prova. Kolla om din läkare att ge dig det som recept, då kan man få ner kostnaden. Men då får man inte sömntabletter som komplettering. Kanske något för dig?

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

tlover
2017-04-20 06:53
#2

Kolla med habiliteringen om du får testa ett tyngdtäcke av något slag. Du kan i vissa län få det gratis via recept.

Men testa först de olika varianterna, jag har ett kedjetäcke (som funkar mycket bättre än alla sömntabletter jag testat) och har testat ett bolltäcke men det var inte alls för mig. Det ska även finnas fibertäcke (som folk som testat gillar mer) men det har jag inte testat än.

l'm back

Niklas
2017-04-20 08:16
#3

#0: Rör du dig tillräckligt mycket? Prova exempelvis att ta en rask promenad på kvällen. Äter du bra? Undvik mycket socker.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

pyrr
2017-05-10 20:33
#4

Min sömn var oftast katastrofal fram tills nu sista månaden. Diagnos: ADHD och Asperger. Då jag var tvungen att anpassa mig till skola och sedan till arbete så kunde det gå ca 4-5 dagar helt utan sömn. Vissa dagar kunde jag få till upp till 2h sömn. Jag kände mig sönderstressad som oftast. Då jag hade turen att förstå sådant som jag inte behövde läsa så mycket (fysik, kemi, matte etc) så gick jag möjligheten till forskningsstudier. Då kunde jag välja själv då jag skulle jobba, så gick det lättare, t.ex. så kanske jag låg vaken i sängen från midnatt tills lunch och sedan lyckades få några timmars sömn, sedan till jobbet. Efter att jag sedan började i privata sektorn med fasta tider så var jag tillbaka i den väldigt dåliga sömnen. Jag prövade mellan 10-20 olika sömnpreparat (t.ex. flera olika benzo, allergimedicin etc) utan resultat. Till slut hittade jag en kombo som jag kunde använda ca var 3e dag (tog jag oftare slutade det fungera), iktorvil+propavan+melatonin+abilify. Men sömnen var fortfarande långt ifrån bra, så jag prövade vill och kedjetäcke utan effekt. Jag testade även stratterra, Elvanse och Attentin utan någon större effekt. Senaste månaden så började jag med Concerta. På 18-56 mg blev jag galet trött och orkade inget alls, jag kunde helt plötsligt sova 5-8h per natt och ville fortsätta sova. På 90 mg försvann den galna tröttheten och jag kunde fortfarande sova bra. Dock så fick jag ingen effekt på pigghet eller fokus.

Upp till toppen
Annons: