Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1621 ggr
Elinmatsdotter
4/21/17, 4:27 AM

Konstant trött-add

Hej! Fick nyligen konstaterat ADD och har precis stabiliserat min medicin på 58 mg Concerta. Super nöjd med hur klar jag är på medicinen problemet är bara att jag sover och sover och sover lite till. Jag sover lätt mellan 8 och 12 timmar men känner mig aldrig utvilad, ibland släpper den värsta segheten på eftermiddagen efter både medicin och kaffe men jag längtar tills jag får krypa ner i sängen igen! På morgonen är jag super seg, ställer alltid alarm på 9 men snozar några gånger. När jag väl öppnar ögonen så kommer jag ofta inte mycket längre utan ligger bara där vaken men inget blir gjort. Jag tog upp morgon tröttheten med min sjuksköterska som tipsade om medicin vid sängen men det funkar inte riktigt. Jag funderar mer på om det är kvalitén på sömnen det är fel på….. Saken är den att jag har inga problem att somna och jag ligger inte medvetet vaken under natten men min sambo har berättat att jag är väldigt aktiv i sömnen att jag bla tänder och släcker lampor, pratar och ibland skäller ut honom, kollar så han andas (lägger handen någon cm från hans ansikte och känner så där finns utandning), när han har hostat har det hänt flera gånger att jag har försökt slita upp honom i sittande ställning för att rensa luftvägarna i tron att jag är på jobb, när detta händer brukar jag dock vakna till medvetande för jag får sånn panik. Allt detta har fått mig till o fundera på om jag sover väldigt lätt och om jag skulle sova bättre med bolltäcke eller kedjetäcke. Har sovit med bolltäcke hos ett ex och älskade det och saknar fortfarande det täcket såhär 7 år senare. Därför vill jag låna olika täcke från habb och se om det hjälper men jag har läst att man beroende på län mer eller mindre utreds innan dom beviljar det i form av bla sömndagbok, men det kan jag ju inte göra för jag sover ju men blir bara inte utvilad. är det lönt att ta upp det med min sjuksköterska? Eller är det svårt att få det utskrivet om man har så diffusa problem?

Annons:
_Fisken
4/21/17, 6:14 AM
#1

En fråga, har du alltid sovit mycket oavsett medicinering?

Tjeja
4/21/17, 8:07 AM
#2

Ska du absolut ta upp med både din sjuksköterska och läkare! Neuropykriatriska svårigheter och besvär är ofta väldigt diffusa och förvirrande för både individ och anhöriga att sätta fingret på i början. Men berättar du för de som är utbildade så ser de saker med betydligt mer klarhet och kan hjälpa mycket bättre! 😊 Lycka till! För även om du inte skulle få låna täcke ifrån hab i nuläget kan de i alla fall hjälpa dig att hitta var du kan köpa ett om inget annat! 😊

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Niklas
4/21/17, 10:29 AM
#3

#0: Det går nog att få det utan sömndagbok. Du vet ju hur du upplever din sömn.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

91Marran
4/21/17, 7:45 PM
#4

Jag är lika trött som du och ska eventuellt göra en utredning om tyngdtäcke. Prata med sjuksköterskan om denne kan hjälpa dig.

Mvh
Mig

ADD-tant
4/23/17, 5:35 PM
#5

Jag minns nu inte vem det var, kanske Russell Barkley, som sa på nån föreläsning att för höga doser av stimulerande kan orsaka trötthet och "känslolöshet".

Elinmatsdotter
4/23/17, 11:08 PM
#6

#5 ibland känns det faktiskt som jag kan koppla det till överstimulering. Som att hjärnan pga medicinen inte längre kan ta sina poerrnapps för att sortera intryck utan Tvångsmatas och sen blir lämnad att hantera allt på bästa möjliga sätt, kanske det leder till min trötthet. Jag ska definitivt ta upp det med min sköterska och försöka vara auktoritär och målmedveten! Tack så jätte mycket för all input! :)

Annons:
Niklas
4/24/17, 11:49 AM
#7

Ofta är det en arbetsterapeut som provar ut och förskriver tyngd-täcken.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Admantine
5/6/17, 3:51 PM
#8

Jag fick diagnosen ADD februari 2011.  Jag tar 2x36 mg Concerta samt 10 mg Ritalin på morgonen och sen 1x36 mg vid 13-14tiden då hjärnan försöker somna igen. Jag känner igen mycket av det du beskriver. Jag behöver minst mellan 9 till 12 timmars sömn per dygn och ändå tar min energi slut väldigt fort. Vissa dagar sover jag dygnet runt, speciellt när jag träffat min psykiatriker eller haft med någon annan jobbig myndighetsperson att göra och blir mentalt utmattad efteråt och somnar direkt trots medicinering.

Jag fick av en slump vid 24-timmarsmätning under sömnapnéutredning veta att jag knappt har någon djupsömn alls vilket gör att hjärnan inte får den vila den behöver. Jag drömmer väldigt intensivt periodvis.
Sen att den psykmottagning jag tyvärr hamnat på sedan 1,5 år inte bryr sig ett dugg utan hysteriskt ska eliminera alla läkemedel som kan få en att sova eller bli lugn är ett helsike. De försöker även att ta bort min Ritalin på morgonen som är nödvändig för att jag ska orka kliva upp. *idioter*
Du kan ju be om en utredning med ordentlig mätning av din sömn och så hoppas jag att du har någon läkare som bryr sig och hjälper dig.

Jag fick träffa en arbetsterapeut för första gången för ca 4 år sedan som föreslog tyngdtäcke så jag fick prova ut ett där på direkten. Jag valde ett 10 kg tungt kedjetäcke som levererades hem till mig en vecka senare. Så smidigt och utan tjafs. 

Men inte mycket verkar vara smidigt alls längre i detta land…

Upp till toppen
Annons: