Annons:
Etiketterfamiljanhörigarelationer
Läst 2541 ggr
Anonym
Anonym
2017-04-26 17:34

Föräldrarna sjukskrivna = risk att förlora barnet?

Jag har hört talas om flera som förlorat vårdnaden av sina barn då dom fått diagnos eller då dom haft diagnos sen tidigare och den andra föräldern fått diagnos eller blivit sjukskriven.

Men det är så svårt att veta om det är en stor risk eller inte.

Problemet är att jag har diagnos (autism) och min sambo (och barnets pappa) är deprimerad och borde få hjälp för detta. Han är däremot rädd för att vi kan förlora vårdnaden av vårt barn om han söker hjälp så hur stor är risken? Vågar han söka hjälp eller ska vi fortsätta som förut (med risk för att det går riktigt illa)

Annons:
Honestyisdead
2017-04-26 18:00
#1

Man förlorar inte barnen pga diagnoser om man inte missköter dom. Så om ni är bra föräldrar spelar diagnoser ingen roll .

Anonym
Anonym
2017-04-26 18:34
#2

#1 Tyvärr stämmer det inte alltid man kan förlora barnen bara pga diagnos men hur vanligt det är vet jag inte som sagt och det är det jag frågar

Honestyisdead
2017-04-26 18:41
#3

Var hittar du den informationen?

Det krävs mycket för att man ska bli av med sina barn. Enbart diagnoser gör inte det. Däremot om funktionshinder gör att man inte kan ta hand om barnen på ett bra sätt.

Anonym
Anonym
2017-04-26 18:44
#4

Jag vet då om minst två exempel på rak arm. En var en pappa som fick diagnos (Asperger) i vuxen ålder (då han redan hade barn). När han fick diagnosen skrev hans läkare till soc att sa att pga hans diagnos var han inte en passande pappa och sen dess har han fått kämpa för att få vara pappa till sina barn (men innan var det inga problem konstigt nog). Detta fick jag veta på ett forum för folk med NPF.

Ett annat alternativ var en kvinna som förlorade vårdnaden av sitt barn för att hon hade epelepsi, med motiveringen att pappan inte var hemma jämt och hon kunde ju få ett anfall och tappa barnet. Detta stod i tidningen för en massa år sedan (5-10 år)

Honestyisdead
2017-04-26 18:48
#5

#4 Angående pappan så vet du ju inte hur stora problem han faktiskt har. Läkaren lär ha sett varningstecken och sedan har soc också sett att det inte fungerar.

Och tidningar ska man inte lägga för stor vikt vid. Du vet ju ingenting egentligen om varför de besluten togs.

Om du och din man tar hand om era barn är det inget att oroa sig över. Utredningar om barn görs bara om det finns anledning till oro.

Anonym
Anonym
2017-04-26 18:54
#6

#5 Okej jag ska inte tro på vad folk skriver på forum (som du? eller är du undantaget?) och i tidningen.

Fast tillslut fick båda dessa föräldrar rätt om jag minns rätt, det är ju välkänt att sock i många fall tar bort barn från deras föräldrar utan rätt egentligen, FN har ju varit på svenska soc om jag inte minns fel för att dom bryter mot barnkonventionen.

Utredningar görs även annars, min sambos mamma utreddes hela tiden under min sambos uppväxt för att andra föräldrar i skolan klagade (för att dom inte skulle se på deras barn)

Annons:
Anonym
Anonym
2017-04-26 19:03
Honestyisdead
2017-04-26 19:05
#8

Du kan ju fråga inne på www.barn.ifokus.se

Jag känner ingen som blivit av med barnen pga diagnoser.  Tvärt om vet jag folk som inte är lämpliga men som fått behålla.

Anonym
Anonym
2017-04-26 19:10
#9

#8 Tyvärr blir det ju fel åt båda hållen. Båda är fel fast på olika sätt

Honestyisdead
2017-04-26 21:33
#11

#10 Hittar inte var i texten det står att diagnoser hos föräldrarna innebär att man förlorar barnen?

Mlindblom1979
2017-05-12 19:18
#12

Jag fick mina diagnoser som vuxen, jag har haft mycket problem med depression och ångest mm.. jag är även ensam med 4 barn där en har Autism och jag har haft/har med soc att göra. Det krävs mycket för att de ska ta barnen! Jag har fått hjälp som kontaktperson, boendestöd och kontaktfamiljer till barnen. Tackar man ja om det anser att det behövs insatser då ska du inte ha något att oroa dig för

Upp till toppen
Annons: