Annons:
Etikettadhd-add
Läst 10605 ggr
adhd87
2017-06-04 20:33

För låg dos eller för hög?

Hej

Har provat flera olika mediciner nu och i olika doser och kan inte riktigt greppa vad som är vad. Dessutom tror inte min ssk riktigt på att jag kan reagera olika på olika beredningsformer (kort och långtidsverkande) eftersom båda är metylfenidat samt att jag reagerar annorlunda på ersättningspreparat. Tacksam för svar av erfarna.

Concerta 18 mg - Fokus blev bra, men väldigt dämpad, likgiltig från första dag och det blev värre, efter en vecka fick sluta. Kände mig depressiv, energilös, fastnade i saker. 

Medikinet 5 mg (korttidsverkande som ritalin) - Jätte bra effekt, vaknade till i hjärnan på morgonen, fick saker gjorda. Fick dock biverkningar med magkramper som blev värre och värre. Dessutom blev mer tolerant mot 5 mg morgon och 5 mg lunch, ssk ville inte höja dosen eller fördela på 3 tillfällen. Skulle prova igen Concerta 18 mg, provade i 3 dagar och det var värsta dagar i mitt liv, igen avbrott i medicinering. 

Elvanse 20 mg - funkade väl, dock upplevdes som för låg dos (vad jag trodde) då tröttheten kvarstod. I övrigt mildare avseende biverkningar, ingen berg och dalbana som med ovan. Fick höjning nu till 30 mg - istället för att bli bättre blev mer trött, fastnade i saker, motivationen sämre, lätt likgiltighet. Idag ex. kom inte ens ut fast jag behövde handla, och det är tom värre än vad jag är vanligtvis. Jag har alltid får saker som ska göras gjorda, även om det blev kaos, men idag var det ingen kaos, allt lugnt, om jag blev motiverad till att göra något så fastnade jag i detta tills det var klart, emellan fick ånget att tiden går och jag har inte kommit iväg till affären och nu är det kväll. Alltså effekten blev mer likt Concerta

Jag är medicinkänslig, så det kan vara att de absolut lägsta doserna för mig är för höga. Men jag kan inte riktigt förstå om det är för låg dos eller för hög dos. Vilka effekter får man om det är för höga doser? Eller om det är biverkningar?

Av Medikinet fick jag just den effekten jag önskar mig, dessutom till skillnad från Elvanse morgonpigg vilket är viktigt för mig då jag är ensam med 3 barn. Men Elvanse är klart stabilare under dagen, men effekten är motsatt. Är det värt att stå ut och fortsätta när jag har blivit i mina ögon sämre av 30 jämfört med 20 (och tröttheten jag upplevde som låg dos vid 20 är kanske samma som nu vid 30 fast mildare)?

Någon som kombinerar korttidsverkande Ritalin med Elvanse? Hur funkar det för då?

Jätte tacksam för svar då det enda svaret jag får från ssk är typ - du kan fortsätta eller så kan du sluta. Var utan medicin i några veckor och det är väldigt besvärligt att hitta sätt att fungera först med medicin sedan utan osv.

Annons:
BalleR
2017-06-04 22:27
#1

Jag har fått turen att göra iva+ test efter varje ny medicin och doshöjning. På Concerta 18mg som jag började med kunde man se en liten förbättring varvid dosen höjdes till 36mg. På den gick det uför, blev som du säger helt likgiltig och mådde dåligt som fan psykiskt. Min läkare och psykolog tog det på väldigt stort allvar och plockade bort Concerta direkt. Fick Elvanse 30mg och mådde riktigt bra och iva+ testet var en stor förbättring men inte helt ok. Fick då 50mg och nu är mina värden på testet inom normalt. Helt fantastiskt att både må utmärkt, känna att man klarar livet och dessutom få det på papper att det inte bara är en känsla. Får 30mg för påfyllning vid lunch för att få effekten att hålla fram till kl18 ungefär.

AOS
2017-06-05 00:03
#2

Det finns ingen CS som funkar för alla.  Elvanse och Concerta gör det uppenbarligen inte. Jag tror Medikinet är för dig, tar dom dom efter mat för att slippa biverkningarna? Hur länge höll du på innan du gav upp? Tänk på att de  flesta biverkningar avtar med tiden.

Splatter
2017-06-05 18:24
#3

Det är helt normalt att reagera olika även om det på pappret är samma medicin. 
Concerta - Känns som en berg-och-dalbana för mig. Bra - dåligt - bra - dåligt, osv flera gånger på samma dag!
Ritalin - Känner mig stressad som fan, både långtidsverkande och korttids.
Medikinet - Fungerar bättre än Ritalin, men fortfarande seg i huvudet.
Elvanse - Blir bara mer deprimerad, orkar knappt leva. Äckligt. Spelar ingen roll om det är 20 mg, 30 mg, 50 mg, 70 mg eller 90 mg, livet suger.

Nu äter jag Attentin 5 mg x 4 per dag. Det fungerar jättebra för mig! En tablett går att dela i 4 delar enkelt om det behövs. Om du vill ha en tilläggsdos på Elvanse så är det Attentin du vill ha (Elvanse = lisdexamfetamin + Attentin = dexamfetamin). Elvanse + Ritalin kommer nog göra så du mår riktigt, riktigt dåligt för de fungerar på olika sätt, blir nästan som om man skulle dricka 10 koppar kaffe på 5 minuter.

Kan vara värt att du testar Ritalin också som jämförelse mot Medikinet, skillnaden mellan dem kanske fungerar bättre för dig. Prata med din läkare om medicinändring, en skk kan inte göra så mycket på den fronten mer än att bara lyssna på dig.

adhd87
2017-06-05 19:57
#4

AOS - Medikinet åt jag i 1 månad, rättare sagt fick jag ersättningspreparat Medaneff, då och då fick magkramper, tog omeprazol ibland. Sedan fick jag ny recept och då fick Medikinet, på den kraftiga magsmärtor, började kräkas, omeprazol hjälpte inte. Men var inne också i väldigt stressad period. Ja, tog de med frukost. Splatter - Jag har förstått det, bara exempel ovan Medikinet och medaneff var olika saker fast exakt samma sak enligt ssk. Alla samtal blev bara typ jag tror inte på dig det måste vara något annat. Concerta var jag som du, berg och dalbana men från dålig till katastrofalt dålig. Det enda bra var fokus, men det var som med Elvanse 30 överfokus. Blev låst. Väldigt liktigiltig. Elvanse som du beskriver också, nu i alla fall på 30. På 20 kände jag mig bara trött i huvud, men inte så jag vill sova, utan dåsig. Jag fick inte Ritalin 10 mg för att jag reagerade på Medikinet 5 mg redan tillräckligt (Ritalin finns inte som 5). Extremt känslig och biverkningar. Men kanske ändå värt att fråga om jag kan prova. Elvanse slutade jag med nu i alla fall, var totalt nere hela kvällen och natten även morgonen idag efter gårdagens dos. Känns som att jag reagerar dåligt på depottablett i alla fall. Eller om det är något annat.

Splatter
2017-06-05 21:28
#5

Kan vara värt att testa Attentin då, det är inte depot utan snabbverkande som Medikinet tablett. Finns som 5 mg och tabletten går att dela i 4 delar enkelt utan verktyg ifall du behöver en jättelåg dos!
Brukar ta 5 mg på morgon kl 8, 2,5 mg kl 10, 5 mg kl 12.30 och 2,5 mg kl 14 om jag ska jobba. Det är 3 tabletter, men jag får ta 4 per dag om jag behöver 1 extra tablett för studier eller liknande.
Personligen tror jag det är lysinet i Elvanse som kan spöka för många människor samt att depåeffekten är alldeles för ojämn om man inte bryter ned matinnehåll i jämn takt.

Tänk på att vara försiktig med att kombinera omeprazol med Elvanse eller Attentin, då kan Elvanse/Attentin finnas aktivt i kroppen längre än du vill ha effekt. 
Du får motsatt effekt om du äter sur mat, som apelsiner eller annan mat med mycket C-vitamin, då går amfetamin ur kroppen mycket fortare. Så ät gärna en frukt eller ett drick ett glas juice på kvällen!

adhd87
2017-06-05 22:08
#6

Står nu på ranitidin, de bytte ut omeprazol strax före bytet till Elvanse. Magen mår mycket bättre av den också. Tack för tipset. Ska försöka tjata till mig tillbaka Medikinet eller prova Attentin. Allt var ju bra på Medikinet och jag hade tid hos ssk och sa att effekten blivit kortare (i början räckte 5 mg för mig i 7-8 timmar, sedan 6 - de var väldigt förvånade på psykiatri), efter 1 månad landade jag på standard 2.5-4 h. Så morgon (kl 6) och lunch kl 12 räckte inte, bad om 3 doser 6-10-14. Då tyckte hon det skulle bli likadant som Concerta 18 mg och tyckte jag skulle gå tillbaka till det, sedan satte de in Elvanse vilket jag blev förvånad över när folk får tjata om den. Allt funkade bra, bara att hon inte ville att jag skulle dutta med flera doser per dag. Ska försöka prata henne, om inte provar få tag på läkaren. Tack för era svar.

Annons:
polymorf
2017-06-06 10:58
#7

Också medicinkänslig och mår sämst på långtidsverkande depottabletter. Dock har många av de läkare jag haft propsat på depottabletter just för att jag ÄR medicinkänslig, och inte velat tro på mig när jag berättat om dålig effekt och skitjobbiga biverkningar. För mig är det oftast som jobbigast vid just intag när effekten trappas upp och när effekten försvinner, och det blir otroligt mycket jobbigare när detta går långsamt och håller på under lång tid, mycket lättare att hantera "en snabb förändring" då. Påpekade detta en tid och sa att jag trodde att snabbverkande skulle fungera bättre men fick inte så mycket gehör utan de ville alltid fortsätta höja trots att jag mådde sjukt mycket sämre (tydligen känner man inte sin egen kropp och psyke bäst eller?). Elvanse var sjukt knepig men blev en total katastrof för mig, har nu attentin och det fungerar överlägset bäst, önskar jag sluppit slösa x antal år på att testa all annan skit innan. Fick även en ny vettig läkare som faktiskt lyssnade och inte misstrodde och som gav mig viss frihet att prova mig fram och känna efter med dosering.

Ananse
2017-06-15 01:23
#8

Kan nämna att jag prövat att kombinera fin-tjack med metylfenidat. Det var i övergången mellan Concerta och Elvanse, och jag upplevde ingen kollision där, förutom att det blev väldigt uppenbart hur mycket bättre effekt jag fick av amfetamin. Problemet med just Elvanse är att det är svårt att få den dos man verkligen behöver. Läkarna med sin världsberömda analytiska förmåga ser bara en siffra på förpackningen: 'Hu, vad mycket det det här låter…' Grejen är bara, att 70mg Elvanse inte är 70mg tjack (vilket ju faktiskt inte heller vore nån direkt alarmerande hög dos). Det är 70mg LIS-dexamfetamin, varav endast en tredjedel är faktisk medicin. I realiteten alltså cirka 20mg verksam substans. Av den anledningen kan det vara en idé att försöka få Attentin i stället. Där talar man om en 'maxdos' på 80mg, och anser därmed att 100mg Elvanse borde vara gott och väl tillräckligt åt vem som helst, och att allt över den nivån är missbruk… Fast 80mg Attentin snarare motsvarar 240mg Elvanse.

Cizzi2
2017-06-18 12:35
#9

Har provat Concerta som inte fungerar, kunde dock sova bra om jag tog 18 mg på kvällen att sova på annars jordens magont, ångest och allmänna olustkänslor. Skulle inte ta det om jag fick betalt, på riktigt! Provat upp till 4a 54 mg och mådde skit.

Ritalin, känns bra i fyra timmar om man gör en viss procedur så det går blixtsnabbt (på 60-120 mg som jag inte berättar här) farligt är det också och sitter i 4a timmar sen jordens ångest så man behöver landa på 20 mg till.. Knaprar man dom känns det helt ok har dock aldrig hittat rätt dosering. Tagit för mycket då jag tjatat örat av folk misstänker jag. 

Elvanse 30 mg verkar efter en halvtimme och sitter i 6 timmar för MIG sen jobbigt, för låg dos har aldrig fyllt på efteråt med det preparatet men det kan nog fugera bra om man fyller på eller äter 50 mg eller 70 mg. Har liksom ingen erfarenhet av det.  Eller ja, har provat fler för länge sen men då jättemånga i syfte att bli speedad dumt nog.

Metamina 3+2+2+2 sammanlagt 45 mg eller v.b var 3e timma har fungerat ABSOLUT bäst och ibland upp till 14 st på en dag om man ska utföra saker som kräver fokus länge. Känner direkt att det fungerar efter 15 minuter på 3 st eftersom hjärtat pumpar på. Underbart att vakna till på det på morgonen och kunna planera dagen med en kopp kaffe. Orka vara med eller utan familjen och hitta på både fysiska saker, städning, handla mat, promenader, tvätt osv och psykiska saker, sällskapsspel typ schack mm . (som annars inte fungerar blir helt slut då och känner mig och är otillräcklig).  En smula svårt att äta bara men det får man väl lära sig. Tittar jag mig i spegeln rakt i mina egna ögon kan jag säga till mig själv att detta är mitt riktiga JAG, skön känsla. Det kan jag aldrig annars.Ser det goda i människor rent allmänt också känns det som. Undviker dock att ta det efer kl 14-15 då jag brukar lägga mig runt 20:00. Vill dock vara vaken till kl 22:00 som de flesta är inbillar jag mig.

Utan Dexamfetamin är jag  ofokuserad, osocial, säger elaka saker är dum i huvudet utan och förstår absolut ingenting av socialt samspel, sociala koder eller hur man uppför sig rent allmänt utan. Inte en aning om hur man kallpratar och skvallrar om folk vilket jag har jättedåligt samvete för. Lyssnar inte på andra, har dålig empati, medkänsla och är egoistisk. Gör folk ledsna skyller mina problem på andra. Noll koll på ekonomi. Sover halva dagarna också och har sjukt dåligt minne. Handlar först och tänker sen. Inget smart. Supertrött utan, tänker och grubblar konstant och oroar mig för allt utan. Sugen på narkotika och alkohol då med. Kan även vara utan sömntabletter med Dexamfetamin i kroppen vilket är ett stort plus. Äter även mindre Bensodiazepiner som jag vill trappa ut.  Har många år av detta helvete bakom mig.

Förstår inte världen  fungerar med CS helt heller fullt ut men förstår bra mycket bättre med Dexamfetamin i terapeutisk dos ( som jag ordinerat mig själv som jag skrev ovan), tar väl tid att anpassa sig till samhället i stort och ställa in sig. 

Metylfenidat mer kemiskt likt kokain vilket jag aldrig föredragit utan är mer förtjust i amfetamin. Dock utan levo-saken som är i gatutjack som bara gör en vaken, paranoid, tjatig, översexuell, stel och spänd och osv. Vissa föredrar Levo och Dex dock inte jag.

Attentin har jag aldrig provat men är nyfiken på det om det fungerar som Metamina som det sägs att de inte längre skriver ut på licens. Dock har jag läst mig till att Attentin  är vattenlösligt vilket är ett stort minus för mig. Känner att jag lämnar ut mig själv här i stort men bryr mig inte och detta är mina erfarenheter.

Hoppas på att få Metamina på laglig väg går inte det så är det en väldigt oviss framtid. Kanske en väldigt mörk sådan vilket jag vill undvika. Men så är det väl för alla människor. Alla är unika och har sina problem och ryggsäck som vi bär med oss genomlivet. Ha en bra dag.

Cizzi2
2017-06-20 15:41
#10

Känner att jag behöver skriva av mig lite här. Har aldrig tagit Elvanse på morgonen utan mest mitt på dagen. Just nu har jag provat mig till att ta 100 mg Elvanse vid ett tillfälle. Ungefär för tre timmar sedan. Mår alldeles utmärkt har städat, dammsugit, skurat och plockat undan saker på sin plats där de ska vara. Blir otroligt frustrerad i vanliga fall då saker inte ligger på rätt plats. Har mer kontroll över det nu och det känns bra. Notera att jag inte känner mig manisk eller speedad på nåt sätt utan fullt normal. Känns väldigt bra. Kanske ganska lagom t.om, vet ju inte hur det är att gå in sig på dom.

Mycket bättre minne också men skriver ner saker i förebyggande syfte i min kalender då jag risker att bli utan Dex och glömmer saker igen. Väldigt jobbigt detta med ovissheten om man ska få det utskrivet av läkare eller inte. Tycker även att vänner jag pratar med har blivit mycket ödmjukare eller hur jag nu ska förklara det. 

Vill inte gå in för djupt på det men andra som äter denna form av preparat tycker jag att det har gått mycket bra för med deras familjer, barn arbete osv. Det glädjer mig enormt. Även en del vänner från förr springer man på och de verkar lika trevliga som förr. Aldrig känt så tidigare. Har känt mig väldig off side om man nu ska uttrycka sig så. Eller ja, utfryst. Men det är väl självvalt med tanke på hur jag bettet mig under väldigt många år. Hoppas att man får chansen att komma in i samhället igen och även arbeta, träffa nya vänner och även gamla och få ordning på livet etc. Familjen betyder allt just nu. Nej nu ska jag avsluta får se om jag skriver här igen, oviss framtid men ha det gott alla.

Upp till toppen
Annons: