Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1018 ggr
Mari79
7/3/17, 12:27 PM

Concerta

Hej, Är ny här! Vet inte vart jag ska börja riktigt…..behöver nog stöd av er! Ska försöka att göra historien kort. Jag har en lång historia av utmattningssyndrom bakom mig. Började för fyra år sedan. Har aldrig riktigt förstått varför jag inte kunnat bli fri från den och arbeta som alla andra. Min son som är tonåring påbörjade sin utredning för en månad sedan och det visar sig nog att han har ADD och drag av autism. Men under utredningens gång frågade jag läkarna om de kunde kolla mig också (qb test). Det visade sig att jag hade alla tecken på ADHD. Och ev GAD. Nu till problemet. Jag är i en typ av chock och förvirring. 38 år och får reda på detta. Samtidigt försöka hjälpa min son. Han tar allt bättre än mig. Jag känner mig introvert och vill bara vara själv och jag håller på att tappa allt. Jag har Concert och Medikinet på eftermiddagen. (Har provat detta tredje dagen nu) Min son har Elvanse 30 mg och känner sig bra. Hjälp hur ska jag tänka….. Jag är sjukskriven nu för utmattningsdepression och jag har insett att jag inte kan återvända till mitt jobb…Jobbet stressar mig….vad ska hända! Vilken hjälp kan man få! Jag har blivit utbränd tredje gången nu i denna branch (förskola).

Annons:
Niklas
7/4/17, 9:59 AM
#1

Att du känner dig introvert och vill vara ensam beror nog på depressionen. Den gör ofta att inget känns roligt och att man saknar energi. Det finns biverkningar med medicinerna. Träning, regelbundna rutiner och bra kost brukar hjälpa vid depression. Finns det någon mer vuxen som kan hjälpa till med din son? Du kan även be om hjälp på Depression iFokus.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

add-apa
7/4/17, 12:22 PM
#2

Jag blev väldigt introvert och ångestladdad av just Concerta! Om du känner att de känslorna är nya för dig sedan du började med Concerta, eller på något sätt har förändrats/förvärrats sedan dess, så tycker jag att du ska försöka få prova med en annan medicin! Lycka till!

Ananse
7/15/17, 11:48 PM
#3

Jag tror personligen att deamfetamin i dom allra flesta fallen är att föredra framför annat. För min del har det tyvärr varit fruktansvärda problem med att få den dos som behövs för att det ska bli nån faktisk förbättring av min funktions-förmåga. Att frammana stress kan vara ett sätt att kompensera för den mentala utmattningen. I brist på dopamin hålla hjärnan igång med adrenalin. På låga doser blir jag lugn, kan inte stressa - därmed borde jag väl vara nöjd? Tyvärr räcker inte det lilla tillskottet av dopamin för att få motivations-förmågan att fungera på ett mer normalt sätt. Man blir hängande mitt emellan. Inte vare sig det ena eller det andra. Men min dos var ju HÖG. Mer kan man inte skriva ut! 40 mg över 'maxdos' - nu får han väl helt enkelt hålla till godo? Jag hanterade tillvaron genom att gå på sparlåga, omedicinerad mer eller mindre. Sparade medicin så jag kunde ta en verksam dos i riktigt krävande situationer. Lät bli att ha ett liv för att kunna överleva… Jag gillade inte alls det upplägget, så jag bytte mottagning. Vettig läkare som höjde till dubbla 'maxdosen', och jag började då äntligen märka viss effekt på mitt vardagliga fungerande. Nu står jag på tredubbla 'maxdosen', och kanske till slut faktiskt börjar närma mig den dos jag faktiskt behöver. (Man kan inte låta bli att fundera… Hur många liv offrar vårdapparaten för att hålla fast vid sina​vanföreställningar? Hur många människor kraschar för att dom p g a godtyckliga gränsdragningar inte får den hjälp som skulle kunna vända deras livs-situation? Det är inte min avsikt att komma här och hävda att vi skulle ha nåt slags rätt att ha ett liv. Men ur ett grupp-perspektiv måste det väl bli väldigt kostsamt med en massa folk som ska slås ut och bli beroende ​av omfattande stöd från samhället?)

Ika73
7/20/17, 4:12 PM
#4

Hej!

Vad bra att du också fik utredning, att bli utbränd lätt kan mycket väl vara en effekt av obehandlad och diagnosticerad adhd/add. Ta det lugnt och ge medicinen en chans, det kan behövas prova lite fram och tillbaka..  Läs också på vad ADHD faktiskt är osv., du kommer lättare kunna hitta det du behöver ordna med för att må bättre om du vet vad det är frågan om. Jag fick också diagnos sent i livet, och nu utreds sonen.. Insikt och medicinhar hjälpt mig även om jag fortfarande verkligen är den jag var innan.  Inboxa mig gärna. 

Prata med din vårdcentral, de borde kunna remittera till KBT om du vill. Tänk ut vad du ska säga innan du kontaktar dem, vad är problemet liksom, och vad önskar du du att du kunde hantera bättre. Att formulera är också bra för dig själv.

Upp till toppen
Annons: