Annons:
Etikettdyslexi-dyskalkyli
Läst 1754 ggr
tlover
7/13/17, 10:19 AM

"Det är bara att läsa"

Jag tänkte tipsa om en bok om Dyslexi. Den handlar däremot inte om forskning och liknande om Dyslexi utan det är en bok som är utformad för att illustrera hur det är att läsa för en dyslektiker.

Jag kan tillägga att det är liknande att läsa om man har utmattningssyndrom, iallafall för vissa.

https://www.sn.se/personligt/trottnade-pa-att-inte-fa-forstaelse/

l'm back

Annons:
Honestyisdead
7/13/17, 2:07 PM
#1

Tack för tipset!

add-apa
7/14/17, 3:43 PM
#2

Bra! 👍

Ananse
7/15/17, 11:07 PM
#3

Helt lysande idé!!! - I och för sig är dom flesta normala människor naturligtvis fullständigt ointresserade av vårat eviga gnällande och hur vi påstår oss uppleva världen (för 'så där är det ju för alla'). Men ändå… Bara att nån enda av dom riktiga människorna kanske stannar upp en under miljondels sekund av ofrivillig insikt. (Så har dom åtminstone fått en chans att förbereda sig innan vi tar över världen. Innan dom pressas in i godsvagnarna för att transporteras iväg till dom arbetsläger där dom sen ska tillbringa resten av sina liv i ett paradisiskt tillstånd av välsignad normalitet…. Nån enstaka av dom kanske ändå skulle välja att stanna kvar hos oss - och få lite mer ut av livet?) - Det finns en del rätt kul grejer på Youtube som illustrerar ADHD också. För oss som inte kommer sig för med att ta sig till biblioteket och leta efter en bok… Eller för dom som eventuellt bara känner sig lite nyfikna. Man kan söka lite planlöst, typ 'how to tell you have ADD' så brukar det komma upp lite allt möjligt.

Honestyisdead
7/15/17, 11:15 PM
#4

#3 Om du är onormal får det stå för dig.

Man är inte onormal för att man har olika svårigheter. 

Jag tror att dom flesta däremot är trötta på den attityd du uppvisar.  Du bygger ju själv en klyfta. Tar på dig offerkoftan.

Ananse
7/19/17, 11:52 PM
#5

Så har jag sett några försök till simulering av diverse tillstånd också. Fast tyvärr inte så bra. För flera år sen var det nån grej som hette 'Kognitionssimulatorn' eller nåt liknande. Har för mig att den skulle åskådliggöra hur man kanske uppfattar världen med vissa kognitiva funktionsnedsättningar. Gällde väl huvudsakligen begåvnings-handikapp, men jag kan tänka mig att väldigt många skilda tillstånd kan skapa liknande upplevelser. Över huvud taget sånt som på ena eller andra sättet fragmenterar bilden av omvärlden. Typ att man känner sig ständigt 'lite efter'. Men vad jag minns var inte simuleringen så illustrativ som jag hade hoppats. Dessutom skulle den öppnas med nåt insticksprogram typ Shockwave, så man behövde till en början hitta en dator med nåt Windows-system installerat. Så mer nyligen såg jag några grejer på YT som skulle visa det här bombardemanget av intryck som kännetecknar ADHD. Men jag kände inte direkt igen nåt. Blir ju i och för sig kanske som en dubbel-macka om man redan har ett märkligt sätt att ta in intryck. En normal människa kanske faktiskt i en sån simulering ser världen litegrann som exempelvis jag själv. Men jag gör ju liksom redan det… - Det som jag tycker är svårast att förklara, är hur MÅNGA delar av tillvaron som direkt eller indirekt påverkas. I högre eller lägre grad. Exempelvis det där att ofta missa sånt som inte är helt uttalat. Normala människor verkar ofta ta in normala saker 'genom huden'. Som att dom vandrar runt i en grund sjö av självklarheter. Jag fattar ofta ingenting, hakar på strömmen och hoppas hamna rätt… Just i fallet med Dyslexi, så tänker väl dom flesta av oss kort och gott läs- och skrivsvårigheter. Men man kan nog inte greppa hur mycket information​som säkert går förbi för att man inte med automatik tar in alla dessa mängder skriven information som ständigt strömmar runt oss. Och hur det liksom säkert präglar hela personlighets-utvecklingen - Omvänt kan det nog vara svårt att förstå, att om man är född med nån sån här koko-faktor, så är ju det faktiskt det naturliga tillståndet. Och man har gjort livs-val utifrån det. Om en normal människa skulle få provköra min hjärna skulle han/hon säkert få panik - bli sjösjuk och helt utmattad - efter nån minut. Ibland när jag är lite extra katastrof-dampig, så kan​ jag ju själv bli rätt matt… Den differensen kanske åskådliggöra olika grader av kaos? I så fall tror jag att jag delvis kan föreställa mig hur det är att ha en människo-hjärna. Den bristen på kontroll som jag kan uppleva när jag kommer upp i varv - kanske är det precis så som en vanlig människa skulle känna om dom fick ta en tur i min hjärna…? Och jag tror att jag skulle bli hispig av att gå runt i ett sånt där 'mentalt gated community', som jag upplever att dom flesta gör. Och som dom verkar trivas med.

Upp till toppen
Annons: