Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 1576 ggr
Kirnzy
8/9/17, 12:12 AM

Få diagnos utan att veta innan?

Detta är egentligen inget viktigt men jag vill bara veta så undrar om någon vet hur det är. . Under några år träffade jag psykolog och läkare pga depression och sånt. För ca två år sen sa de bara att jag hade några diagnoser och efter det har jag inte träffat dem, för det 'behövs inte'. Kan de ha satt diagnoserna utan någon riktig utredning eller gjorde de en riktig utredning på slutet? Om de gjorde en riktig utredning, skulle det vara något de kan välja eller var det min mamma som bestämde det? Jag hade ingen aning om några diagnoser innan jag hade dem..

Annons:
Honestyisdead
8/9/17, 12:19 AM
#1

Fråga läkaren och din mamma.

Hur gammal var Du? Vad är det för diagnoser?

Kirnzy
8/9/17, 12:24 AM
#2

Jag har ingen kontakt med läkaren och har aldrig haft utan när jag var där (det var det min mamma som hade) och jag kan inte prata med min mamma om det. Jag var 15-16 när jag fick diagnoserna autism, ADD och OCD.

Honestyisdead
8/9/17, 12:32 AM
#3

Be om att få ut dina journaler. Där ska det stå hur det gick till.

Kirnzy
8/9/17, 9:38 AM
#4

Det kan jag inte.

polymorf
8/9/17, 4:45 PM
#5

Varför kan du inte begära ut din journal?

Kirnzy
8/9/17, 4:59 PM
#6

Jag vet inte hur man gör, jag kan inte åka dit, jag vet inte vad min läkare heter eller hur jag kontakar någon av dom, och jag kan inte kolla via nätet för jag har ingen e-legitimation och kan inte betala (verkar kosta pengar).

Annons:
Honestyisdead
8/9/17, 5:02 PM
#7

#6 Du behöver inte veta vad läkaren heter. Ring dit och fråga hur du kan få ut dina journaler om du inte kan ta dig dit. Du vet väl var ni gick om du var så pass gammal. 

Mina kostade inget. På vissa ställen betalar man för kopieringen bara.

Där står alla inblandades namn och precis hur det gått till.

Kirnzy
8/9/17, 5:07 PM
#8

Jag kan inte ringa och hittar bara numret till växeltelefon, så antar att man inte kan skicka sms? Jag hittar bara att det kostar att läsa jornalen via internet.

Honestyisdead
8/9/17, 5:10 PM
#9

#8 Varför kan du inte ringa? Låna någons telefon.

Man kan få journaler hemskickade. 

Har stället en mejladress?

Kirnzy
8/9/17, 5:15 PM
#10

Jag har ingens telefon att låna och jag kan inte prata med folk. Ja dom har en mejladress med det står att frågor om tex diagnoser och journaler inte kan tas via mail, att man måste ringa eller använda e-tjänster för det. Men nu frågade jag vad dom KAN göra, inte vad som gjordes för mig Alltså om dom KAN sätta en diagnos utan att göra en riktig utredning och om dom kan bestämma själva att göra en utredning.

Honestyisdead
8/9/17, 5:32 PM
#11

Jag tror föräldrar till minderåriga kan begära utredning ja. Det är väl det dom gjorde när du träffade läkare och psykolog gissar jag om du fick diagnoser.

Enda sättet att reda ut dina frågor är faktiskt att prata med din mamma eller stället om det inte går med din mamma.

Kirnzy
8/9/17, 5:40 PM
#12

Jag frågade inte om min mamma kan begära en utredning. Jag frågade om en psykolog/läkare kan göra en utredning utan att prata med mig eller min mamma om det först. Eller om dom kan sätta en diagnos utan att göra en "riktig" utredning först. Och jag började inte gå hos psykolog för att få diagnoser. Men om du inte vet hur hur det funkar och vad dom 'kan' göra så behöver du inte svara mer i den här tråden för det verkar inte som om du förstår mina frågor.

Honestyisdead
8/9/17, 6:10 PM
#13

Eller så skriver du inte så tydligt som du tror.

Citat från dig

"Om de gjorde en riktig utredning, skulle det vara något de kan välja eller var det min mamma som bestämde det?"

Annons:
Kirnzy
8/9/17, 6:14 PM
#14

Det citatet är hur tydligt som helst. Fattar inte hur man kan misstolka det. Men om du vill ha det ÄNNU tydligare så kan jag väl göra det för sig. Kan en psykolog/läkare välja att göra en utredning på en typ 14-åring utan att föräldrar begär eller godkänner det?

Honestyisdead
8/9/17, 6:19 PM
#15

"Eller var det min mamma som bestämde det"

Kirnzy
8/9/17, 6:22 PM
#16

Ja? Frågan var om det var min psykolog eller min mamma som bestämde att göra en utredning, hur kan det bara så svårt för dig att förstå? Eftersom du ändå inte verkar vet något som helst om det här så kan du väll bara vara så snäll att sluta svara i den här tråden, om du nu vet vad det betyder.

Honestyisdead
8/9/17, 6:24 PM
#17

Men kära nån. Läs #11 igen och ta det lite lugnt.

Kirnzy
8/9/17, 6:33 PM
#18

"Jag tror föräldrar till minderåriga kan begära utredning ja." -INTE min fråga.Jag frågade vad PSYKOLOGER och LÄKARE kan göra, INTE vad min mamma kan göra. "Det är väl det dom gjorde när du träffade läkare och psykolog gissar jag om du fick diagnoser." -Från #10 "Men nu frågade jag vad dom KAN göra, inte vad som gjordes för mig". Jag bryr mig inte om vad gjordes för mig, utan jag vill endast veta vad tex psykologer och läkare KAN göra och bestämma. "Enda sättet att reda ut dina frågor är faktiskt att prata med din mamma eller stället om det inte går med din mamma." -Inte alls. KAN en psykolog sätta en diagnos utan en riktig utredning? KAN en psykolog välja att göra en utredning på en 14-åring om föräldrar eller 14-åringen inte godkänner det? Det är ja/nej frågor, inte en personlig fråga som handlar om mig. Hur är #11 ens i närheten av svar på någon av mina frågor?

Honestyisdead
8/9/17, 7:10 PM
#19

Om det inte handlar om dig är det en stor fördel att inte dra in dig och din mamma och fråga om det.

Jag överlåter det till någon annan som kanske hänger med i det jag tydligen missuppfattar.

Upp till toppen
Annons: