Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 3912 ggr
Annielle
2017-08-23 15:48

Ni som äter Melatonin, när tar ni tabletten?

Hej!

Jag undrar hur lång tid innan läggdags ni som äter melatonin tar den?

Jag har fått det utskrivet men utan att det står något om när jag ska ta den och någon bipacksedel finns inte heller.

Har dessutom förstått att det kan vara lite olika för olika personer när man ska ta den.

En bekant till mig vars dotter tar Melatonin tar den så sjukt tidigt som 5 timmar (!?) innan läggdags.

Förvirrad! 🤔

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Honestyisdead
2017-08-23 15:57
#1

Kolla på fass.se.

Verkar väldigt märkligt att förpackningen saknar bipackssedel.

Ms_Raptorskull
2017-08-23 16:09
#2

Jag brukar ta en timme innan jag ska sova. Min läkare rekommenderade ca 30 min.

Maleficum
2017-08-23 16:09
#3

Min brorsdotter får ca en halvtimme innan sänggående, det funkar bäst på henne. Jag har efter lite testande kommit fram till att för mig funkar det bäst att ta samtidigt som jag lägger mig och sen ligga och lyssna på bok i en kvart-halvtimme innan jag oftast somnar.

För mig funkar det sämre om jag ätit precis när jag tar tabletterna eller äter efter jag tagit dem. Tyvärr är det helt enkelt bara att testa sig fram för att märka vad som funkar bäst för en själv och vilken dos man ska ta.

Vaknar jag igen efter nån timme eller så tar jag dessutom en ny dos för att kunna sova resten av natten då det inte funkar om jag bara tar högre dos i början.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Splatter
2017-08-23 20:25
#4

Brukar ta ca 15 minuter innan jag lägger mig, eller precis innan om jag glömmer att ta i tid.

Har testat att ta tidigare men det gör inte någon större skillnad för mig. Kan bli lite sur och grinig.

Annielle
2017-08-23 21:12
#5

Ok, tack för tipsen! 🙂

Hera Tyvärr finns det inte information om Melatonin i Fass, lite special tråkigt nog! 😕 Hade inte frågat om det hade stått om den i Fass.http://www.fass.se/LIF/product?1&userType=2&nplId=20130823000148&docType=7

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Maleficum
2017-08-23 21:30
#6

Min läkare sa helt enkelt att det bara är att prova sig fram eftersom det funkar så olika för olika personer, en del behöver ta flera timmar i förväg och andra bara en kort stund innan och även dosen kan variera rätt ordentligt. Även om både jag och brorsdottern inte sover längre på högre dos än vad vi tar nu.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Richardd
2017-09-20 09:00
#7

Ligger jag i sängen så brukar det ta nästan exakt en timme. Men ibland kan jag ta den 2-3 timmar innan. Är ju ändå en depo tablett så bör inte ha någon större betydelse när kan jag tycka iaf.

Honestyisdead
2017-09-20 10:12
#8

Cirkadin är tabletter med melatonin.  Så läs om dom på fass.

Splatter
2017-09-20 13:03
#9

#8 Cirkadin är en depottablett och fungerar inte på samma sätt som exempelvis Melatonin AGB gör. 

Cirkadin kan man ta timmar i förväg eftersom den släpper ut lite melatonin i taget.
Melatonin AGB är snabbverkande och bör tas närmare läggdags.

Honestyisdead
2017-09-20 13:06
#10

Aha okey

Richardd
2017-09-20 13:44
#11

Circadin är helt enkelt sämre. Vilket jag tycker är så jävla konstigt att dom tillverkar den i depot. För om jag fattat rätt så måste man ansöka om tillstånde för AGB? Ett tips är att testa krossa den då funkar den bättre.

Richardd
2017-09-20 13:46
#12

Ingen som vet om det fungerar att beställa melatonin utomlands förresten? Alltså om det är i enlighet i svensk lag. I USA räknas det ju som ett kosttillskott.

Splatter
2017-09-20 14:15
#13

#11 Nej, du behöver inget tillstånd för att få recept på Melatonin AGB, bara be din läkare om  Melatonin AGB istället för Circadin. Säg att du vill ha Melatonin AGB för det går under högkostnadsskyddet och det är 100 tabletter i en burk så det blir MYCKET billigare för dig!

#12 Det är tekniskt sett olagligt att beställa melatonin från utlandet till Sverige eftersom det är receptbelagt i Sverige även om det inte är det i många andra länder. Be din läkare om Melatonin AGB istället!

Annons:
Richardd
2017-09-20 14:19
#14

Tackar för svar

Honestyisdead
2017-09-20 15:12
#15

Det är hälsokost i Finland också.

#13 Den som i Sverige via Internet beställt icke-narkotikaklassad medicin eller naturläkemedel begår inte något formellt brott har jag fattat det som. Däremot kan det fastna i tullen. Då får man välja om medicinen ska förstöras, man kan söka tillstånd hos läkemedelsverket eller välja att returnera det. Tydligen ges tillstånd sällan. Så risken att man kastar pengar i sjön är stor.

Denna kommentar har tagits bort.
Richardd
2017-09-21 13:31
#17

Ok. Känns som det är extrem liten chans att det skulle fastna i tullen. Inte delikt melatonin som dom letar efter. Men men. Jag har frikort så ska säga till att jag vill byta.

Honestyisdead
2017-09-21 15:11
#18

#17 Misstänker att du menar risk och inte chans. Och nej risken är inte liten. Dom ser tabletterna.  Det kan lika gärna vara droger.  

Dom kollar allt.

Denna kommentar har tagits bort.
Annielle
2017-09-21 21:52
#20

Antar att jag inte fick tipsa om hur man köper melatonin i Sverige då?🤔 (Har postat inlägg om det två gånger i dag….)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Honestyisdead
2017-09-21 23:37
#21

#20 Nej det är inte ok eftersom det är receptmedicin i Sverige.

Richardd
2017-09-23 05:34
#22

Nej det är inte så det fungerar.. dom öppnar inte alla paket som innehåller piller. Finns hur mycket piller som helst som är lagliga och man kan inte bara öppna paket hur som helst. Man kan begära diskreta paket. Hur som helst så är melatonin enkelt att få recept på vilket gör hela meningslöst.

Honestyisdead
2017-09-23 09:23
#23

#22 Ingen har påstått att alla paket öppnas.  Dom kollar mycket mer idag än förr, därför upptäcks också mer. 

Så det känns ju väldigt onödigt att riskera.

Jag har en bekant vars icke narkotikaklassade tabletter fastnade båda och enda gångerna hon beställde hem dom.

Thomas.C
2017-10-04 11:57
#24

Jag tar 8mg melantonin AGB ca 2h innan läggdags. Verkar som 2-3h funkar bäst för mig.

Annielle
2017-10-04 14:04
#25

#24 Ok, bra att veta! 👍

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: