Annons:
Etikettadhd-add
Läst 4457 ggr
Rebelyell
9/17/17, 1:54 PM

Ni som har ADD

Vad har ni för symtom? Saker som är typiskt för er diagnos?

Jag misstänker att jag eventuellt kan ha ADD och skulle vilja höra folks egna erfarenheter.

Annons:
Ananse
9/19/17, 12:55 AM
#1

Framgår inte helt vad du avser. Rent krasst så 'finns' det inget psykiatriskt tillstånd som heter ADD - det heter ADHD. Men helt klart finns det ju ändå en massa folk med uppmärksamhets-störningar, fast utan nån hyperaktivitet. Russell Barkley menar att det handlar om ett helt eget tillstånd. Skilt från ADHD - samt att man mycket väl kan ha ADHD och den här föreslagna andra - ännu inte officiella - störningen samtidigt.

Rebelyell
9/19/17, 10:02 AM
#2

#1 Jag menar hur de med ADD-diagnos känner, lever. Vad som utmärker diagnosen för dem. För som med det mesta är det individuellt. Därför vill jag höra deras personliga erfarenheter. Fördelar och nackdelar som de upplever med diagnosen.

Om det ej finns något som heter ADD, varför finns det då en spalt på denna sida som heter "ADD & ADHD relaterat"?

Ananse
9/20/17, 12:40 AM
#3

Ja. Det kan man undra. Men det råder ju alltid förvirring när det handlar om att kategorisera saker. ADD är en gammal beteckning. I USA har den levt kvar lite längre. I Sverige har man använt begreppen parallellt, på så vis att man föreställt sig att det finns en typ av ADHD där hyperaktivitet inte alls förekommer. Lite så är jag själv, d v s, jag har inte direkt myror i benen. För några år sen hade man nog valt formuleringen ADD. Sen började man se dom olika 'varianterna' som sub-kategorier av ett och samma grund-tillstånd, och införde tillägg för att precisera. Nu talar man kort och gott om ADHD - och termen innefattar allt sånt där som betraktades som sub-kategorier. ADHD skrev man således i mina papper, utan att specifiera. Och det känns korrekt, för problemen med aktivitets-reglering finns ju där ändå. För övrigt har jag råkat på folk som är betydligt mer hyper-aktiva än jag, men där.an valt den äldre formuleringen ADD. .Men nu menar alltså han Barkley att det finns finns en typ av uppmärksamhets-störning som inte kan behandlas med stimulanter, och som egentligen har nåt alls med ADHD att göra. Hans teori är att den är synonym med det tillstånd som förr betecknades Sluggish Cognitive Tempo, men som han vill beteckna Concentration Deficit Disorder. Och det ska enligt honom vara fullt möjligt att ha både ADHD och det här CDD.

Richardd
9/20/17, 6:11 PM
#4

Har precis läst en studie som menar på att ADHD har olika stadier och det är vanligt att det börjar med hyperaktivitet koncentrationssvårigheter impulsivitet och sen runt 11 års ålder brukar ångesten börja och senare i tonåren så börjar man bli mer introvert, vanligt att bli deprimerad och de hyperaktiva börjar växa bort och som vi tolkat som "add" pågår långt in i vuxenlivet.. jag är kass att förklara men jag tyckte den va riktigt intressant. https://www.researchgate.net/profile/Susan_Young3/publication/221866189_Adults_with_attention_deficit_hyperactivity_disorder_An_investigation_of_age-related_differences_in_behavioural_symptoms_neuropsychological_function_and_comorbidity/links/00b49531d8ecbaec9c000000/Adults-with-attention-deficit-hyperactivity-disorder-An-investigation-of-age-related-differences-in-behavioural-symptoms-neuropsychological-function-and-comorbidity.pdf?origin=publication_detail

fannylinda
9/25/17, 1:46 AM
#5

Hej Mina symtom och problem är (vissa grejer är kanske återkommande): -Koncentrationssvårigheter -Dyslexi/Dyskalkyli -Ouppmärksam -Drömsk/tankspridd -Oorganiserad. Högar är min favoritmetod att organisera. Hjärnan funkar inte på ett ordnat sätt. -Väldigt lugn -Är en samlare -Överrörlig -Känslig för kritik -Dåligt självförtroende -Känslig för starka dofter -Dålig på namn -Blir lätt störd -Låg aktivitetsnivå -Ogillar telefonsamtal -Tänker sakta. Tar tid att bearbeta information. -Kan läsa en sida i en bok, men har ingen aning om vad jag läst, för jag har tänkt på annat -Svårt att påbörja och avsluta projekt -Introvert/Social Ångest -Ångest -Blir lätt orolig -Lättdistraherad -Bristande motivation -Beslutsångest -Kan köpa matvaror, laga till, äta. Problemet blir att städa undan. -Otålig, saker ska hända nu -Svårt att komma i säng -Pratar först, tänker sen. Säger ofta saker jag ångrar. -Jobbar bäst inför en deadline. Skjuter upp saker till sista sekund -Låg självkänsla -Dålig hand om ekonomin -Nedstämdhet -Lyssnar inte alltid vad människor säger. Ser munnen röra sig, men lyssnar inte. Tittar tex på detaljer på personens kläder eller lyssnar vad andra säger. -Ser yngre ut än jag är -Hjärnan går på högvarv -Är väldigt kreativ -Svårt att pausa/avsluta en uppgift när jag är i ett flow -Impulsiv. -Känslig hud/högkänslig . -Svårt med ögonkontakt -Svårt komma ihåg enkla uppgifter. Synliga saker är lättare att komma ihåg. Har därför alltid minst 10 olika flikar uppe på internet. -Multitasking -Rör på fötter när jag sitter -Äter fort -Dålig kontakt med syskon

[Tismon]
10/13/17, 3:05 PM
#6

Mina upplevelser som jag trodde var Normalt men det visade sig vara ADD: Känslig: - Superempati för människor och allmänt känslig, blir rörd, ledsen, arg för ganska lite. Blir även lätt utmattad av alla dessa känslosvall. - Känslig för intryck, vilket är tydligen ganska typiskt. Efter en skoldag tex så blir jag alltid utmattad och måste vila i någon timme. Min hjärna processerar allt utan filter och blir trött av det. Trött: Nämnde det innan men jag blir lätt trött av bla. mina känslor och alla intryck. Är desustom ganska seg av mig och tar längre tid för mig att komma igång. Fokus: Har nästan alltid 5 olika tankar varje gång och spårar ut väldigt lätt. Min hjärna går på högvarv. När jag inte är trött är jag ofta supermotiverad vilket gör så att jag tex har 5 olika projekt jag vill göra samtidigt. Slutar med att jag droppar saker väldigt enkelt och påbörjar nya grejer utan att avsluta andra. I och med att jag tänker väldigt mycket har jag svårt för att fokusera på annat (såvida jag inte hyperfokuserar) och då drömmer jag lätt bort, tappar ofta bort vad jag ska säga mitt i meningar tex och blir ofta frustrerad när jag försöker säga 5 saker samtidigt. Får jag inte ut dessa saker jag försöker säga så glömmer jag oftast bort dem, vilket leder till att jag har lätt för att avbryta och måste babbla en massa för att snabbt få ut dem. Struktur och Organisera: Allt blir rörigt eftersom jag måste specify allt jag gör. Som jag tidigare nämnt är det mycket jag vill göra samtidigt och jag vill heller inte glömma bort vad jag ska göra. Detta slutar oftast med att jag inte gör det alls för att jag vet inte hur eller var jag ska börja. Tid: Nu vet jag inte om detta är typiskt ADD men jag har Inget Koncept för Tid överhuvudtaget. En timne för mig kan vara en halvtimme, tre timmar för mig kan vara en timme osv. Hyperfixering och Hyperfokusering: När jag väl kommer igång med något så är det nästan helt omöjligt att bryta. Jag hamnar i min egna bubbla och tiden, världen och allt annat runtomkring mig försvinner. När jag intresserar mig för något är det nästan alltid Extremt, vilket innebär att jag på sidan om inte kan ha andra intressen eftersom jag slukar mitt intresse så intensivt. Jag brukar bland annat ha perioder då jag nästan Enbart dricler en Typ av dryck (just nu är jag i en oboy-fas), när jag enbart kanske bara äter en Typ av mat, (Just nu är jag typ mellan en yoghurt och varma koppen fas hahahahah) när jag enbart spelar Ett spel, pratar om En serie eller använder mig av En typ av medie. Finns säkert fler ADD/ADHD grejer som jag upplever men inte är medveten om/kan komma på just nu.

Annons:
Jungfru82
10/14/17, 8:33 PM
#7

Fannylinda exakt som du är det med mig skulle skrivit exakt så

Tomheten
3/1/18, 1:28 AM
#8

Hmm ska försöka sammanfatta mina symtom här.

- koncentrationssvårigheter

- grötig i skallen, svårt att hålla kvar tankar

- ibland svårt att sitta stilla, ibland svårt att komma upp ur soffan/sängen

- söker ständigt stimulans

- har ett stort behov av spänning, vardagslivet räcker inte för mig

- misslyckad skolgång (hoppade av gymnasiet 2 gånger)

- mycket otålig för det mesta, vill inte gärna vänta på saker

- blir lätt fixerad

- tappar lika lätt intresset

- har alltid olika projekt i huvudet även om jag sällan kommer till skott

- är extremt stresskänslig

- ständig ångest

- har mycket dåligt närminne men kan samtidigt komma ihåg detaljer från långt tillbaks i tiden

- är impulsiv men samtidigt väldigt beräknande och noggrann

- stort sömnbehov

- extremt ljuskänslig

- pendlar snabbt i mitt humör, kan gå från total lycka till djup nedstämdhet på en minut i princip

- är omogen för min ålder

- omvänd dygnsrytm, sover på dagarna och är vaken på nätterna

- låg självkänsla

- älskar långa duschar men klarar inte av att känna strålen mot ryggen

- bär samma kläder tills dom mer eller mindre faller samman, kläderna måste också sitta på speciellt sätt annars känner jag obehag

- dagdrömmare, är ofta i min egna lilla värld.

- har en tendens att hamna i konflikt med andra människor

- kan vara mycket envis och trotsig

- hatar att förlora, vill vara bäst på det jag gör även om det sällan blir så

- svårt att visa mina känslor inför andra

- kastar alltid i mig maten trots att jag har gott om tid att äta

- har aldrig lyckats läsa en instruktionsmanual i hela mitt liv utan jag provar mig fram istället

- går alltid mycket fort, svårt att stanna upp och njuta av omgivningen även fast jag har all tid i världen

- lyssnar jämt på musik annars får jag ångest ( har en radio i varje rum i lägenheten)

Upp till toppen
Annons: