Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3109 ggr
MiniPitbull
2017-09-22 17:48

ADHD medicin

Hej! Är ny här  Så inte kommit in i detta riktigt ännu  Min fundering till er som äter medicin för eran ADHD. Är de någon av er som kombinerar exempelvis Elvanse med Ritalin eller dylikt? Jag har gått på Elvanse sen i våras (60mg) känner inte att min koncentration är nå bättre alls. Sover lite bättre men kan inte avgöra om de är medicinen som gör de eller om de är bolltäcket jag sover med som ger mig bättre sömn. Jag är ofta trött och har ingen energi. Svårt att koncentrera mig, skulle aldrig i nuläget kunna plugga just pga att jag har svårt att fokusera på de jag ska göra. Så ni som kombinerar långtidsverkande med korttidsverkande har de gett er skillnad? Började med Conserta men hade för jobbiga biverkningar och när medicinen gick ur kroppen så däcka jag. Kom överens att fortsätta på Elvanse 60mg en månad till sen skulle vi återkoppla och se om man ska prova höja eller om de finns något annat man kan prova. De sköna nu är att jag har inga biverkningar men känner inte heller att de hjälper. Vore tacksam om nån kunde skriva eran erfarenhet och bolla lite tankar kring detta. 

Annons:
Ananse
2017-09-22 19:50
#1

Elvanse verkar vara den medicin som flest patienter är nöjda med - däribland jag själv. Men det man måste ha i åtanke, är att den siffra som står på förpackningen inte är den mängd medicin du får. I en 30 mg-kapsel är mängden verksam substans… lite knappt 10. Resten är tillsatser som har med utsöndringen att göra. Du har med dina 60 alltså 20 mg faktisk medicin. Alltså i princip ingenting. Vid 90 mg brukar man stoppa upptrappningen med motiveringen att man redan har en mycket hög dos. Ja precis. 30 mg. Nu är i och för sig dexamfetamin åtminstone dubbelt så potent som metylfenidat. Man har isolerat den halva av molekylen som har terapeutisk effekt, och eliminerat den halva som ger biverkningarna, dom mer kroppsliga effekterna. Så man kan säga att 30 mg dexamfetamin motsvarar 60 mg metylfenidat. Att man alltså ska vara nöjd med hälften. Men man kan också vända på resonemanget: Eftersom dexamfetaminet bara har halva biverknings-bilden, så borde man i princip kunna ta dubbelt så mycket. Få dubbelt så mycket funktions-förbättring. För det borde väl vara funktions-förbättring som är målet med behandlingen? Så har man tålt 72 mg Concerta, borde man väl i rimlighetens namn klara 140 mg dexamfetamin? Alltså 420 mg Elvanse. Och det vet vi ju också, att det är många som har betydligt högre doser metylfenidat än 72. Men vad man har för faktiska verkningar respektive biverkningar tycks oftast ses som fullständigt irrelevant. Känns mer som tal-mystik än vetenskap: 'Det står nån siffra här på förpackningen, och jag tycker den ser väldigt hög ut. Vi blir tyvärr tvungna att bromsa här…' - Vid 110 mg satte man gränsen för mig. Men jag gav mig inte, utan bytte mottagning. Fick höjt direkt från 110 till 140! Efter nån månad 190, så 210 som jag ligger på nu. På den här nivån börjar jag äntligen märka att jag har praktisk nytta av den. Inga som helst biverkningar. Tror jag skulle behöva aningen mer, men vill vänta med det, stabiliseras ett tag på 210. Har precis börjat pröva guanfacin dessutom, så jag vill ta en sak i taget.

MiniPitbull
2017-09-23 16:16
#2

Okej!! Ja min kusin har också ADHD och har ätit Elvanse i 2 år men dom säger åt henne att Mandos är 70mg och över de sträcker dom sig inte. Så jag är väl lite rädd för att de ska bli samma för mig. Vore ju grymt om man kan höja med försiktighet tills man verkligen blir hjälpt av de.. Min största önskan är ju att kunna plugga vidare.. Min tanke är att vidare utbilda mig till Läkare, men som de är idag så vet jag med mig att de inte kommer gå hur än mycket jag vill och hur än intressant de är så har jag svårt att lära mig om jag inte pluggar mycket, men gör jag de så går en del in och sen kommer mina tankar gå nån annanstans och jag kommer bli trött i hjärnan. Har även svårt att hålla andra ljud borta.. pratar nån i min närhet när jag skall plugga så går inget in hur jag än försöker stänga ute de och fokusera på de jag ska göra. 😔 och läkarutbildningen är 5 år. Man vill gärna klara av dessa 5 år men då måste ADHD symptomerna bli mycket bättre så jag orkar fokusera.. Men hur man ska få dom att förstå att höja mer än till 70mg som dom anser är Maxdos.. Hur gick du till väga och få dom att lyssna?

Ananse
2017-09-24 00:36
#3

Hade nog mest tur som fick en vettig läkare. Men annars skulle jag fortsatt poängtera själva matematiken, d v s att bara en tredjedel är verksam substans.

Admantine
2017-09-25 23:35
#4

#1 Ananse Bra info! Jag har testat Elevanse men 70 mg var alldeles för låg dos och läkaren vägrade höja så jag var tvungen att återgå till Concerta 54+36 mg (numer 36x3 + 3x10 mg Ritalin/dag) Jag kunde ju inte berätta att jag testade 2x70 mg Elevanse och att det då började ge resultat, det var hysteriskt noga att endast 70 mg var absoluta maxdosen. Jag har vidriga biverkningar av Concertan i form av extremt förstärkt ångest som är så hemsk att jag slutat ta dem men det vet inte läkaren. Jag är återigen totalt overksam och energilös, orkar ingenting, kan inte fokusera på någonting och väldigt ouppmärksam samt oändligt med andra jobbigheter. Jag vet inte om jag vågar föreslå att få prova Elevanse igen och då i högre dos för min nya psykiatriker och den nya mottagningen anser att alla patienter är missbrukare! De har exempelvis tagit bort de mediciner jag hade för panikångest och ångestsyndrom utan att bry sig om att de hjälpte och struntar helt i att jag numer mår värre än skit. Att jag haft lugnande i många år och doserat exemplariskt enligt ordination sket de fullständigt i…”det är beroendeframkallande och måste bort” var deras förklaring…logiken haglar!! Så…hur ska jag gå tillväga för att be om Elevanse? Det är säkert väldigt laddat hos dessa dilletanter, Elevanse är ju ännu mer amfetaminerat än Concerta…

Admantine
2017-09-26 00:05
#5

Ska väl tillägga att jag verkligen måste byta ADHD-mottagning men jag är rädd för att hamna på en lika skruvad som den nuvarande. Hur bär en sig åt för att utvärdera stället innan?

AOS
2017-10-16 21:36
#6

@Ananse.

Jag skulle vilja lämna över dina kunskaper om din Elvanse dos till min läkare men jag behöver veta ditt kön och din vikt för att få det relevant.

Annons:
Honestyisdead
2017-10-18 00:51
#7

#1 Finns det någon statistik på vilken medicin som flest är nöjda med?

Sedan är det väl så att många inte skriver ut sådana hästdoser eftersom det är ett outforskat område. Och eftersom många fungerar bra på lägre.

Tror många läkare tänker att man missbrukar eller säljer vidare om man ber om så hög dos.

Richardd
2017-10-19 05:16
#8

Orkar inte läsa vad som skrivits innan. Men testa kombinera med Strattera. Googla det.

Ananse
2017-12-16 02:32
#9

Guanfacin är ett rätt nytt preparat - en icke-stimulant - som tydligen ofta kombineras med CS i USA. Om inte annat så neutraliserar det en del av dom biverkningar som många får av stimulaterna. Jag har stått på den några månader nu. Långsamt har vi trappat upp till 8 mg, d v s dubbla maxdosen, men jag är osäker på om den ger nån effekt. Nån gång då jag glömt förnya csreceptet och bara hade guanfacinet en hel helg, så tyckte jag i och för sig att jag märkte viss av-kokofiering, framförallt att jag varvade ner lite. Men jag upplever nog ändå att central-stimulering normaliserar mer. Och möjligen skulle jag behöva aningen mer sånt. Jag står ju fortfarande på en rätt låg dos - typ 66 mg - jämfört med dom 90 mg Concerta jag hade då när dom gav mig sånt. Så det känns som att jag skulle kunna ha rätt mycket mer innan det blir nån besvärande biverknings-bild.

Upp till toppen
Annons: