Annons:
Etikettadhd-add
Läst 6266 ggr
Lia
2017-09-29 13:56

Från Concerta till Elvanse

Min pojkvän fick Concerta för sin ADD. Den gjorde honom lite piggare och lite mindre rörig. Men inte märkbart, trots att han fick högsta dosen. Så idag när han var hos sin sjuksköterska gav hon honom en burk Elvanse och sa att den här har knappt några biverkningar, ta dem istället. Och så gick han därifrån. Han fick ingen information alls om vad det var för läkemedel och tänkte inte på att fråga själv. Så det blev lite av en chock när vi läste på fass nu. Dessutom står det att man ska gå i terapi under behandlingen, men han har aldrig någonsin fått en samtalskontakt. Så jag undrar lite vad ni med ADD har för erfarenhet av den här medicinen och om ni tycker att det verkar gå rätt till på hans psykiatriavdelning. Jag tycker ju att det ska vara självklart att få information om vad för medicin man ska ta, speciellt om det ger utslag på drogtester. Jag kan ju tycka att han borde fått testa något enklare först, men jag har själv inte ADD så vad vet jag.

Annons:
Maria
2017-09-29 14:47
#1

Medicin ska utskrivas av läkare. Så jag antar och hopps att sjuksköterskan har gjort detta i samråd med behandlande läkare.

Jag tycker att han ska ringa och fråga innan han börjar med medicinen. Säga att han inte riktigt uppfattade situationen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lia
2017-09-29 23:03
#2

#1 Ja det hoppas jag också att hon gjort. De verkar allmänt okunniga på det stället, detta är inte det första konstiga som hänt där. Han ringde idag men hon hade gått för dagen så han får prova på måndag igen. Bäst att hålla sig till hans vanliga medicin tills dess! Tack för svar!

Ananse
2017-09-30 04:39
#3

Vad var det alltså som stod i FASS som föranledde chocken??? Och vad menas med 'nåt enklare'? Elvanse är väl typ så enkel en medicin kan bli? Förutom en molekyl som tillförts för att den designats för att utsöndras långsamt, så är det ju bara rent dexamfetamin. Inga orenheter, allt som skapar biverkningar utan att tillföra nåt terapeutiskt är bort-rationaliserat. Kvar blir ett väldigt enkelt och väl kartlagt ämne - som ökar nivåerna av noradrenalin och dopamin i främre pannloben. Förbättrar därmed dom så kallade exekutiva funktionerna. Det vill säga ganska exakt dom bitar av kognitionen som är nedsatta när man har ADHD. Och samtals-kontakt… Om han är deprimerad eller har andra psykiska problem, måste han naturligtvis erbjudas en samtals-kontakt. Handlar det däremot kort och gott om ADHD, så fyller väl inte samtals-terapi nån som helst funktion?? Man kan kan väl inte prata bort svårigheterna? Lite nyfiken är jag också på vad maxdos Concerta påstods vara. 90 mg kom jag upp i innan jag tilläts byta till Elvanse. Maxdosen Elvanse påstås ibland vara 70, ibland 90. Jag har 210 efter mycket trassel, och nu börjar jag ha viss hjälp av den.

Lia
2017-09-30 05:37
#4

#3 Tycker personligen det är lite väl att ta till med amfetamin när han endast fått testa en annan medicin förut. Självklart blev det en chock eftersom han inte fick någon information över huvud taget. Man måste ju ändå få veta vad det är man ska stoppa i sig. Jag tycker i alla fall inte att man bara ska nöja sig med att "läkaren/sjuksköterskan vet bäst" och sen lita fullt ut på det utan att ifrågasätta. En läkare gav mig en medicin som en annan läkare sen sa kunde vara farlig i kombination med mina diagnoser, så den fick jag absolut inte ta. Därför vill man ju verkligen veta vad man ska stoppa i sig och man blir automatiskt lite skeptisk när det kan bli så fel. Sen ska han ha psykolog av flera skäl, inget jag behöver gå in på. Men står det dessutom att man ska kombinera medicineringen med terapi så antar jag att det finns en anledning bakom det och inte bara något de hittar på. Jag vet inte vad maxdosen är på Concerta enligt dem, jag var inte med i samtalet. Men som sagt, han ringer igen på måndag och får se om de kan ge lite mer information då.

Honestyisdead
2017-09-30 10:11
#5

#3 Samtalskontakt kan ge stöd, ge tips osv. Medicin är inte allt vilket du verkar ha svårt att förstå.

Att folk reagerar på att en sådan medicin ges ut av en sköterska utan någon information är tecken på att man faktiskt tänker och inte bara vill trycka i sig medicin.

Bra ts att han ska ringa och kolla upp det. Det är så man ska göra i den situationen. Och som sagt finns det annat än medicin som kan hjälpa i den här diagnosen.

Ananse
2017-10-01 03:11
#6

Men vad är så chockerande med amfetamin? Och på vilket sätt är metylfenidat mindre extremt? Det naturliga är väl att man först prövar normala mediciner som visat sig fungera tidigare? Och i det här fallet, när det dessutom handlar om en mild och neutral medicin där man vet det mesta om hur den fungerar - och som för dom flesta dessutom har rätt få biverkningar - så känns den som ett relativt givet val, tycker jag. Ser inte nån poäng med att gå genom hela registret av märkliga substanser med oklar verknings-mekanism och en massa bi-effekter, innan man först prövat dom vanliga - d v s metylfenidat och amfetamin. Det är ju inte så att amfetamin är skadligt, vilket tyvärr många mediciner annars är, i större eller mindre grad. Alltså att det preparat som lindrar en specifik åkomma, förvärrar på nåt annat plan.

Annons:
Honestyisdead
2017-10-01 10:27
#7

#6 Ha, jag undrar verkligen varför folk undrar över en medicin som innehåller det 🤪 

Du verkar glömma att dom flesta inte har din erfarenhet eller kraftiga dos.

Upp till toppen
Annons: