Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2965 ggr
Annielle
10/2/17, 8:57 AM

Ni som slutat/dragit ner mycket på socker....

Hej!

Socker anses ju vara något man bör undvika när man har ADHD ( Kan nämna att min psykiatrimottagning  för några år sedan hade några ADHD-experter/forskare från Usa på besök som bland annat tog upp just det här med att socker absolut ska undvikas vid ADHD) men personligen tycker jag att det är skitsvårt att leva utan trots att jag inte mår bra av det eftersom jag bland annat  verkligen går på högvarv och blir jättestressad av att äta socker. Men äter jag det inte känner jag mig i stället så låg och trött, dessutom är det ett dumt sätt för mig att hantera känslor med (jag vet, inte ovanligt precis) 

Ni som hur som helst lyckas hålla er borta från socker så mycket som möjligt, hur känner ni att det har hjälpt er att må bättre och på vilket sätt?

Hur lyckades ni sluta/dra ner på sockret och hålla fast vid det?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
2Sirius
10/2/17, 9:35 AM
#1

Intressant frågeställning, har dock inget bra svar… Åt mer socker när jag var yngre, kompleterar det dock med energidryck, som faktiskt har en medicinsk possitiv inverkan på min neurologiska sjukdom HCPP (Hyper Calemisk Periodisk Paralys). Det blir ju väldigt lätt överkonsumtion av energidrycken, vilket är det skadliga med den, och det kan även ge symptom som kan liknas med psykisk ohälsa. Så jag försöker hitta andra mediciner… Om det inte vore för koffeinet, så skulle en burk om dagen/varannan dag, kunna vara hälsosamt. Har heller inte någon fullständig diagnos på AD(H)D,men har gemensamma symptom.

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
10/2/17, 10:46 AM
#2

#1 En burk är så fullproppad med socker så jag skulle aldrig kalla det hälsosamt.

Dioramabyggare
10/2/17, 10:48 AM
#3

Sedan en ganska lång tid tillbaka har jag dragit ner mera på raffinerat socker, främst genom att inte äta så mycket kakor och bakelser (men det är beroende på att jag sedan några veckor är vegan; bakverk av olika slag innehåller ju ofta mycket grädde/smör).

Det raffinerade sockret ersätter jag med honung och färsk frukt. Marmelad på brödet har jag slutat med helt, och nästa "sockerbomb" jag ska sluta med är sylt.

Niklas
10/2/17, 11:31 AM
#4

Kromtabletter har hjälpt mig att bli av med sockersug.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annielle
10/2/17, 1:16 PM
#5

#1 Precis som 2# skriver är ju tyvärr energidrycker fullproppade med socker! 😕 Har du testat Ginseng, guarana eller liknande för att få samma effekt utan sockret?

#3 Det låter ju som att det går bra för dig att dra ner på socker då? Har försökt att vara vegan flera gånger, senast i år men för mig leder det tyvärr bara till att mitt sockersug/ätande ökar ännu mer, finns ju veganchoklad med mera liksom….

#4 Vad bra att det har hjälpt dig! 🙂 Testade det själv för många år sedan, men eftersom det handlar om så mycket kopplat till känslor, situationer med andra människor (folk som tjatar om att kakan är så himla god, klart du ska ha m.m och inte har någon förståelse för att man inte mår bra av det…) för min del dessutom hjälpte det mig inte så mycket tyvärr! 😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Richardd
10/19/17, 5:45 AM
#6

Du vet den känslan man har när man är på en föreläsning och man hela tiden tappar fokus och du försöker och försöker med all din kraft att koncentrera dig men det bara inte går. Det är för din hjärna orkar inte mer. Den har redan använt sina depåer för att det ska gå. Tanken är helt enkelt tom och behöver tankas på igen. Antingen behöver du en paus eller så behöver din hjärna socker för att hålla koncentrationen vid liv. Snabbverkande socker ex druvsocker. Det är ren bullshit att de med ADHD ska undvika socker. Tvärt om socker är ett behov. Testa och se själv. Det funkar.

Annons:
Richardd
10/19/17, 5:47 AM
#7

Koffein däremot skulle jag testat att undvika.

Annielle
10/19/17, 10:02 AM
#8

#6 

Well, jag har ätit mängder av socker under årens lopp och de negativa effekterna som urusel mage, hudproblem, en väldig trötthet, sjukt uppvarvad och stressad, värre ångest ,värk i kroppen, betydligt värre sömnproblem och en utmattning som inte går över bland annat på grund av att jag sover för lite och för dåligt gör definitivt inte att socker är något som ger tillräckligt med positiv effekt för att det ska vara bra för mig i alla fall.

Koffein undviker jag helt eftersom det inte är något som jag känner "sug" efter och där med kan hantera eftersom jag blir så förstörd av det.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Richardd
10/19/17, 10:51 AM
#9

Menar inte riktigt att du ska livnära dig på massa socker. Socker har visat sig ha en god effekt på ADHD vilket är anmärkningsvärt då många säger att ADHD är en sockersjukdom och ska därför äta en lågkolhydratskost vilket är helt fel. Lågkolhydratkost är istället negativt för behandling av ADHD. ADHD hjärnan fungerar ju som så att frontalloben inte stimuleras ordentligt. Signalerna når inte fram riktigt. Utan kolhydrater så försvinner den bästa energibränsle. Ketoner fungerar helt enkelt inte lika bra. Man byter från jetbränsle till 95 oktan. Sen måste man givetvis se hur kroppen påverkar kroppen i en helhet. Där är det en övervägning man får göra. ADHD är trots allt såppas stort problem att man måste kunna hantera den. Då gäller det dels att ha insikt i ämnet samt hur kroppen reagerar för olika sorters stimuli. Kanske kan vara värt att prova sig fram lite. Exempelvis finns det vissa tidpunkter eller situationer som lite socker har god effekt? De som ska göra skriva tenta på högskolan är det nog en god idé att ta med en juiceflaska. Motivering är problemet och det finns ju andra sätt också, exempelvis har inspirerande peptalks visat sig ladda upp depåerna så man orkar ett tag till. Så jävla jobbigt när man måste hålla sig motiverad så går det inte. Och det är precis de situationer som jag pratar om.

Richardd
10/19/17, 11:03 AM
#10

Annars är det paus som gäller för att få ny energi. Det ska vi ju iof ha regelbundet ungefär var 10e minut för att orka med och tagga upp på nytt. Vi får hjälpa varandra att hitta rätt knep och tankegångar. Det är vår skyldighet till alla andra att dela med sig om det som hjälper. :)

AOS
10/19/17, 11:42 AM
#11

Det enda sätt som fungerar på sikt är att hålla nivåerna på lagom nivå hela tiden.

Alltså att fylla på långt innan det tar slut. Och detta gör man inte med socker, det gör man framförallt med långsamma kolhydrater. Socker ger dig bara toppar och dalar och ingen bra energi alls. Men jag är ingen motståndare till socker som en del är.  Men för att hålla en bra energinivå så är det inte socker kroppen behöver.

Koffein skall däremot undvikas om man har ADHD enligt alla jag pratat med hittills.  Blir väl kaka på kaka framförallt om man medicineras.

Richardd
10/19/17, 12:17 PM
#12

Visst lagom är alltid bäst. Men annars har du faktist fel, det finns studier på detta och jag sitter faktist inte här och säger något som jag upplever och tycker. Ett stort problem med ADHD är att alldeles för många håller på och berättar vad dom tror och tycker baserat från egna erfarenheter. Det är oseriöst. Forskning är det enda verktyget vi ska luta oss emot. Idéer i all ära. Men framför dom som just idéer. Det förstör bara för att ADHD ska tas som en seriös diagnos. Om du vill så kan jag faktiskt stärka det jag säger med belägg. Till sak så är ADHD hjärnans depåerna så små att de inte klarar av att hålla sig motiverade längre perioder som alla andra. Långsamma kolhydrater fungerar således dåligt när vi står inför utmaningar som tömmer depåerna snabbt som exempelvis den tråkiga föreläsningen som bara måste höra. Vanliga människor klarat en timme medan vår gräns ligger runt 10 minuter. Ser du problemet? Det behövs ju något som laddar upp snabbt. Förlåt men jag är så fruktlösa värt irriterad på det här. Det är löjligt samhället behandlar ADHD. Mitt liv är inte en jävla lek och folk ska inte hitta på saker utan någon vetenskaplig forskning som stödjer det. Jag har mått så fruktansvärt jävla dåligt Och gått miste om 30 första åren av mitt liv för vården vården är så jävla oseriös vilket sen också speglar sig till de som blir behandlade.. Det räcker faktiskt nu. För det är inte så jävla svårt att basera behandlingen tvärvetenskaplig. Dessutom lag på detta men psykiatrin är en jävla lekstuga och ett jävla skämt. Detta är dessutom vården medveten om.

Niklas
10/19/17, 12:45 PM
#13

Är det någon som vet hur snabbt socker, exempelvis druvsocker, ger effekt i hjärnan?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Richardd
10/19/17, 12:59 PM
#14

Jag vet inte exakt men det går ganska snabbt runt 10-20minuter gissar jag på. Kroppen tar iallafall upp det direkt så där nånstans. Kan försöka kolla upp jag hittar någon exakt siffra. Personligen så tycker jag en dextrosol börjar vid 10minuter ungefär.

Niklas
10/19/17, 1:11 PM
#15

Okej.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Richardd
10/19/17, 1:23 PM
#16

Jag tar nästan alltid beta alanin samtidigt för träningen. Och dom två ämnena ska tas upp ganska exakt lika fort. Känner så jävla tydligt när beta alanin börjar verka och det varierar börja krypa lite småt efter 10min och full peak efter 15

Annielle
10/19/17, 3:16 PM
#17

#12 

Jag har faktiskt aldrig någonsin hört om att socker skulle vara bra vid ADHD, Jag läser gärna om det om du länkar. Hur ofta och mycket socker "använder" du själv?

Som jag skrev i mitt första inlägg så hade psykiatrin haft besök av forskare/experter inom ADHD och de hade sagt att just socker var något alla verkligen skulle undvika för att det förvärrade ADHD.

Jag förstår vad du menar med vården, jag mår för jä-ligt själv, framför allt har de senaste 15 åren varit ett sådant helvete att ca 95% av den tiden är tid som jag skulle vilja ha raderat ur mitt liv fullständigt…innan dess var det inte mycket att ha heller, men då visste jag inte hur mycket värre det kunde bli åtminstone.Nu har verkligen inte allt mitt elände med ADHD att göra dock.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Richardd
10/19/17, 3:38 PM
#18

Det är för ADHD inte tas seriöst. Det fanns aldrig riktigt några grunder i det uttalandet. Mer att forskningen just då misstänkte att det var så och det fanns väl säkert nån tanke som lät logiskt i öronen då. Men man vet ju inte om ingen ordentlig forskning finns. Nu minns jag dåligt vad och vart jag fick mig det här tilldelat. Ge mig lite tid så ska jag gräva fram nått matnyttigt för den som vill.

Richardd
10/19/17, 3:47 PM
#19

Jag använder lite socker vid behov. Ett glas juice typ. Druvsocker is the aim. Jag använder det när jag ska utföra nånting som tar emot hårt. Exempelvis möten. Det är viktigt att jag är med på vad som sägs. Kan inte säga att jag inte lyssnar i var och varannan meningen. Det är inte hållbart. Även om jag spelar in det mesta så måste jag vara med i frågor som kan ställas riktade till mig. så jag använder det som en metod när jag vet att det kan bli en utmaning där det är extra viktigt att jag är skärpt. Det är ingen regelbunden teknik direkt.

Richardd
10/19/17, 4:06 PM
#20

Barkley pratar om det i den här videon. https://youtu.be/_tpB-B8BXk0 Hans namn borde räcka som källa, googla om du är tveksam. Han undervisar psykiatriker om ADHD. Stort ansikte. Hela föreläsningen är jävligt intressant rekommenderas. Annars så börjar han pratar om hjärnan vid 6-7 minuter nånstans och om socker vid 9minuter. Tyvärr så är det inte helt ingående. Men det är samma forskning som han lutar sig. Ska leta fram lite mer djupgående fakta när jag får tid.

Annons:
Richardd
10/19/17, 5:35 PM
#21

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Self-regulation_theory Riktiga referenser finns inne i Wikipedia länken om du vill. Jag tänker att vi funkar lite såhär att vi inbillar oss att vissa saker är så om någon säger det. Exempelvis om man blir övertalad att socker är fel och lågkolhudrater funkar så kommer man försöka få in det i ens tänk även om det inte stämmer. Även om sanningen är helt annorlunda. Det spelar ingen roll, för vi har redan intalat oss något annat. Det är för jobbigt att sudda ut dessa fack som vi skapat redan och förnya med sanningen så vi är inte ens mottagliga för något annat. Vissa få kan förmodligen inte ens ändra sig hur mycket dom en överbevisas. Därför är det problematiskt när man ger ut information utan att den ens är korrekt. Rätt kunskaper kommer når inte ut ordentligt för folk lyssnar inte ens. Vi har vetat i snart 10 år att socker är bra för ADHD, trots det så är låg kolhydrat det enda vi läser om och det som alla får lära sig. Studien visar tydligt att de med socker kunde hålla sin koncentration längre än de som inte fick något socker. Tydliga resultat! Och om du verkligen tar och ger detta en chans så kommer du nog märka att du inte är bättre att koncentrera dig utan kolhydrater trots allt.

Richardd
10/19/17, 6:37 PM
#22

Annars kan du själv söka på suger and ADHD. Finns massvis med information.

Honestyisdead
10/19/17, 7:13 PM
#23

Du pratar om forskning. Kan du hänvisa till den?

Richardd
10/19/17, 7:30 PM
#24

Den är hänvisad i Wikipedia länkarna. Tycker det är behagligare att läsa just från Wikipedia. Men alla referenser är samlade där.

Richardd
10/19/17, 7:42 PM
#25

Här har du en studie från 2011. Sök själva på Google så ser ni hur mycket info det finns att det är såhär. https://synapse.koreamed.org/DOIx.php?id=10.4162/nrp.2011.5.3.236&vmode=FULL In conclusion, this study sought to determine the relationship between consumption of sugar by fifth graders at primary schools in Seoul and development of ADHD. We also tried to determine the relationship between ADHD and quality of diet and dietary behavior. This study did not find any evidence that ADHD development is related with consumption of sugar from snacks. However, we found that low intake of vitamin C or low consumption of fruits AS snacks is associated with higher ADHD risk (P < 0.05). The intakes of simple sugar from snacks alone were 58.4 g and 50.2 g by the normal group and risk group, respectively, whereas a total of 57.2 g of simple sugar from regular meals was consumed. Therefore, continuing education on the right selection of snacks and on proper nutritional intake is needed for students to prevent unintended overindulgence of simple sugar.

Upp till toppen
Annons: