Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2336 ggr
adhd87
2017-10-07 13:53

Attentin/Elvanse

Hej. Har skrivit här tidigare och haft olika rundor med olika läkemedel. Methylphenidat var inget för mig. Concerta mådde dåligt psykiskt. Medikinet bra i början men efter några veckor deprimerad och massa biverkningar (tom sällsynta). I en omgång mellan Concerta och Medikinet provade jag Elvanse. 20 mg funkade utan biverkningar men var väldigt trött. Ökade till 30 men då började jag må sämre psykiskt. Så det var inget mer med det. Läkaren då tyckte jag skulle gå tillbaka till Medikinet. Nu efter alla rundor så fick jag Attentin. Eftersom jag är extremt medicinkänslig (biverkningar, reagerat konstigt på depo, har drag av Asperger vilket försvårar medicinering) så skulle jag börja med extremt låg dos. Jag skulle till att börja dela 5 mg tabletten i 4 delar och ta 1-2 fjärdedelar och själv känna efter och öka tills fungerande dos. Till min fråga. Igår tog jag en fjärdedel på jobbet vid lunch och somnade som en stock kl 18.30, sov nästan 12h. Blev väckt kl 7 (annars hade nog sovit mer) och tog då igen en fjärdedel. På den somnade igen 1 h senare. Vaknade kl 11 tog då en fjärdedel men insåg 30 min senare att jag får inte sätta mig ner för då går jag i dvala. Så tog en till fjärdedel. Lite piggare i 2h. Nu kl 14 är jag igen extremt trött och kan somna nog tom stående. Jag vet att dosen är ju väldigt låg. Jag känner mig direkt mindre rastlös, vill inte dricka kaffe eller röka i de mängder jag röker, men extremt trött. Känns som jag käkar Imovane eller liknande och inte amfetamin. Ä det biverkning, insättningssymton eller att jag blir för lugn (får positiv effekt) men dosen är alldeles för liten för att komma över tröskeln då man känner sig mer vaken och alert? Och det jag börjat tänka på idag, tröttheten på Elvanse (jag kunde sätta mig i fåtöljen och inte ta mig upp på 1 h, var paralyserad typ) kanske inte var något fel med Elvanse utan för låg dos? Om jag förstod rätt på fass så är 5 mg Attentin samma sak som Elvanse 20. Och efter att ha tagit idag 5 mg så är det bättre än 1.25 mg men jag är förbaskat trött ändå. Tacksam för svar från er som trappade upp Elvanse eller Attentin. Blev ni också trötta, sömniga, slöja, gick det över när man höjde? Vill förstå vad det beror på. Jag har fria händer av min läkare/ssk att hitta lämplig dos. Men vill gärna inte höja mer än nödvändigt för att inte få massa biverkningar. Tacksam för svar

Annons:
elvatolv
2017-10-08 10:09
#1

Hej. Jag är också superkänslig och blev dödstrött av attentin, fruktansvärt deppig av Concerta, som en likgiltig zombie av Elvanse och fick pulsslag som kändes i hela kroppen av medikinet. Nu har jag fått Strattera och det verkar som det funkar bra. Började med väldigt låg dos och var uppe på 40 men gick tillbaka på 25mg som kändes bättre. Läkaren sa att Strattera brukar funka för de som är känsliga för biverkningar. Hoppas du kan få testa Strattera och att det funkar för dig också.

Upp till toppen
Annons: