Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1936 ggr
Greta G
2017-10-16 12:10

Ska äntligen få medicin

Ska till läkaren för första gången sen jag fick min diagnos, medelsvår ADHD. Jag är vuxen och undrar vilka mediciner ni fått som funkar bra som ingångsmedicin? Förstår att det såklart är individuellt men finns det någon som flera tyckte var bra eller som jag bör undvika att få skulle jag gladeligen ta emot tips. Tack!

Annons:
Richardd
2017-10-19 05:33
#1

Personligen så tycker jag Concerta är skit… Elvanse och den där Metyl nånting är fint

Greta G
2017-10-19 07:32
#2

Var där igår. Tydligen så ger de inte Elvanse till "nybörjare" så jag får nog börja med Concerta eller liknande, men de mätte min puls i går och hade bara 45 så jag måste göra ett ekg innan jag får börja på medicinen.

Richardd
2017-10-19 07:50
#3

Undra varför dom gör så. Finns studier som visar vad som fungerar bäst. Concerta fungerar i regel dåligt. Tycker det borde räcka med att man börjar med en lägre dos. Varför ska dom envisas med Concerta. Finns väl inget som talar för att det är den bästa att starta med? Jag är skeptiskt till hur dom tänker.

Greta G
2017-10-19 21:39
#4

Ja jag vet inte. Jag sa att jag hört mycket bra om Elvanse men sa att det är något man testar om det andra inte funkar, som en sista utväg typ. Kommer väl säkert hamna där tillsist ändå men hoppas att jag är undantaget och att Concerta funkar bra för mig.

Honestyisdead
2017-10-19 23:27
#5

Många funkar på Concerta. Så du ska se möjligheter.

Greta G
2017-10-19 23:39
#6

#5 Tack, skönt att höra!

Annons:
AOS
2017-10-20 22:21
#7

Ganska så trött på allt skitsnack om Concerta faktiskt.  Dom flesta äter faktiskt Concerta/Ritalin i Sverige och funkar bra på dom.  Men dessa läser man inte om, utan bara om de som inte funkar på Concerta

Och trots alla biverkningar så är Concerta den medicin som det finns forskning om för vuxna, därav att den i stort sätt alltid är förstahandsvalet.

Så oroa dig inte Greta. Och funkar inte Concerta så finns det andra mediciner.

Angående din puls. 45 var ju rätt lågt. Tyckte dom det var negativt? Är du väldigt vältränad kanske?

Greta G
2017-10-20 22:43
#8

Tack AOS! Hoppas att det kommer gå relativt smidigt när jag väl får den, 

Jo min läkare verkade lite bekymrad över den låga pulsen. Har man under 60 som vilopuls kan det innebära hjärtsjukdom. Jag mätte ju den mitt på dagen och var lite stressad som satt halvnaken hos läkaren så jag kan ju tro att pulsen i vanliga fall är något lägre till och med. Jag är inte vältränad, blir däremot andfådd mycket lätt och har ofta yrsel så finns ju en risk för att det kan vara något fel.

AOS
2017-10-21 22:20
#9

Det där visste jag inte.  Har själv strax över 50, men det är för att jag har toppkondis.

Får hoppas att EKG ger dig ett bra svar på varför din puls är så låg.

Fullfart
2017-11-18 20:22
#10

Jag fick Ritalin som första medicin för min ADHD, funka rätt ok ett tag . Men fick sen svettningar utan dess like av dom. Fick då Elvanse istället och den funkade mycket bättre. Men min läkare så att den inte fick ges som första medicin pga att den va dyrare än dom andra medicinerna. Så tydligen är välmåendet för oss med olika bokstavskombinationer en kostnadsfråga…

Allabokstäver
2017-12-06 21:56
#11

Jag började med Medikinet…. åt det i ca 1 år, tycker inte det fungerade så bra då biverkningarna inte gav med sig och jag blev mer tvångsmässig av dem.

Nu har jag stått på Concerta 36 mg + 36 mg under 1 år nu och är jättenöjd med resultatet.

Så bara för att det inte fungerar för den ena så kanske det fungerar för någon annan 😉..

Jungfru82
2017-12-07 20:38
#12

Äter concerta/voxra och det fungerar bra

Upp till toppen
Annons: