Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2998 ggr
mymelody
10/17/17, 7:51 PM

Elvanse

Elvanse! Snälla någon säg att jag VET svaret på denna fråga för nu har jag pratat med tre olika läkare som säger olika saker! Har testat Elvanse igen pga att min nya läkare tyckte jag skulle ge den en till chans. Jag har gjort det nu och efter nån halv timma- timma känner jag mig EXAKT så som jag VILL känna mig! Lite pepp mer energi tar tag i saker,samlar räkningar osv småsaker blir trevlig och social! Detta får jag njuta av i ca 1,5 timma sen dalar jag snabbt Blir ledsen deppig vill typ dö och väldigt trött., får INGENTING gjort. Jag har testat att ta 30 morgon och sen fyllt på med 30 till mitt på dagen men varför kommer inte sen här bra känslan tillbaka när jag tar en till tablett?? Varför!? Borde det inte vara rimligt att kunna ligga kvar i dessa fantastiska två timmar längre! Vill så gärna att detta ska funka men såhär kan jag inte ha det. funksr det inte att fylla på med samma sorts medicin? Varför får man inte ha sönder Elvanse kapslarna å dela upp innehållet själv? Och en fråga till som jag får olika svar på! Elvanse är ingen behovsmedicin den skall ta regelbundet för att fungera???? JAG BLIR GALEN Läkaren har telefontid fredagar 1 timma och går ändå inte att få tag på! HuR kan dom ordinera hit och dit utan att kolla upp hur det går! Nu blandar jag Elvanse Concerta och lugnande hej vilt för att slippa denna dalgång som förstör resten av dagen/kvällen!

Annons:
Splatter
10/17/17, 10:46 PM
#1

Som jag har skrivit tidigare, med Elvanse känner jag mig okej under dagen men efter ett par timmar så får jag dödsångest och allt är skit. Hela kvällen är förstörd.

 Misstänker att Elvanse fungerar helt enkelt väldigt dåligt för vissa människor. Tror det är likadant för både dig och mig, Elvanse fungerar som rävgift för oss.

Bad min läkare att få byta till Attentin (snabbverkande dexamfetamin), då fungerade dagarna jättebra, kan få saker gjorda och absolut ingen ångest på kvällarna!

Honestyisdead
10/18/17, 12:45 AM
#2

#0 Hur menar du att du delar upp innehållet?

Jag tycker du ska sluta med medicinerna eftersom du blandar och det ändå inte fungerar för dig. Boka en tid med läkaren så ni kan försöka lösa det. Du kan ju inte hålla på och äta ångestdämpande.

Aryamehr
10/30/17, 1:42 PM
#3

"Elvanse är ingen behovsmedicin den skall ta regelbundet för att fungera????" 

Nej, det stämmer inte. Generellt kommer denna typ av medicin "fungera" bättre ju mer sällan man tar den.  Men det beror på hur man definierar "fungera". 

Elvanse är avsedd att tas kontinuerligt, att använda centralsimulanter "vid behov" (t.ex. för att orka göra jobbig sysslor) skulle nog många läkare kalla för missbruksbeteende.

Jaden
11/3/17, 10:06 AM
#4

Hej när jag började med Elvanse, fick jag hjärtklappning och ångest men "kämpade på" då jag blev rådd till detta, att kroppen skulle vänja sig. Men fick vid vissa tillfällen ta sobril 😱 Min sköterska sa då att det naturligtvis var ok men att jag skulle vara försiktig, då det "motsätter" varandra, Elvanse höjer/piggar upp, sobrilen sänker/lugnar. Ja ni förstår och vet såklart 👍 Men att det skulle vara skadligt för hjärnan (synspserna) om man använder dessa tillsammans LÅNGVARIGT. 😱😱 Då blev jag jätterädd. Snälla häng mig inte för ordval etc. Jag bara säger vad han sa. Någon annan som hört detta? Låter ju rimligt, när man tänker efter. Jag har i alla fall höjt dosen till 50 och ska snart upp till 70 vilket för mig var orimligt och otänkbart i början. Jag var rädd och bad om att få gå in lågt på 20 (som ju är barndos) och varit ca 3 veckor på varje dos, det har blivit mycket bättre. 👍 Nu till det problem du pratar om Mymelody, när jag kom upp i 50, då äntligen kände jag tjohooo - jag vaknar, kommer igång, får saker gjorda, social, glad och positiv 🤗🤗🙏 Men så dalar jag efter några timmar. Och nu efter ett antal veckor känner jag nästan inget, och nästan asocial, orkar knappt med familjen och inget annat. Inte alls så illa som du MEN LITE liknande tendens, kanske gå upp i dos? (Prata med sköterskan/läkaren) och som en annan skrev, snälla mixtra inte med massa olika utan boka tid och prata. Bara ligg på för att få en tid snarast. Oj vad mycket det blev 😂 Hoppas det var till någon lite hjälp 🙏 kram

mymelody
11/13/17, 9:03 PM
#5

Jaden Vad har du för dos nu och hur går det? Ligger du kvar på 50? Kram

PerraEnköping
3/15/18, 6:53 PM
#6

Skulle vilja veta om det är någon mer än jag …. Som upplever det som att effekten av Elvansen  så gott som upphört, Tyckte till en början att jag funkade bättre,det mesta gick lite lättare, kunde umgås socialt utan att känna mig rastlös, orkade fokusera på saker som behövde göras. Sen att jag märkte att den dosen inte funkade hela dan, det kunde jag härda ut. Men nu är det inte mycket som händer, äter 70 mg på morgonen, ätit det i 3 månader nu. Har hört talas om Attentin och att många tycker det ger en stabilare funktion. Jag har använt Amfetamin så gott som dagligen i nästan 30 år. Skulle gladeligen använda det igen om det vore lagligt. Men nu så är jag där att jag vill ta ansvar över mitt liv, o då är det den smala vägen som gäller, men jag vill ju kunna funka för att där. Så har någon liknande erfarenhet så lyssnar jag gärna på goda råd…OCH VAD GÖR MAN NU!!!!!!!!

Annons:
Ananse
4/3/18, 1:59 AM
#7

Det där att man upplever att effekten går ur betyder att dosen är för låg.

Upp till toppen
Annons: