Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1126 ggr
Dumpventilen
10/19/17, 12:31 PM

Frågor kring adhd/add

Tjena Oj blev äna endel text hoppas ni orkar läsa igenom :) Det är så att jag ska genomgå en privat utredning i slutet av november då jag är rätt övertygad om att jag har ADD, eller kanske även ADHD? Just för att jag nu är så inställd på att det är just ADD är för att den här "startmotorn" inte existerar och jag har Jävligt svårt med det här att hitta motivationen till att göra saker som jag inte finner väldigt intressanta. Och jag tänker "klarare" när jag står upp eller går framåt&tillbaka, men känner mig ändå trögtänkt ibland. Och allt de här kring koncentration, impulsivitet, minne osv stämmer in med mig. T.ex. ingen idé för mig att läsa en bok, det går inte börja läsa en sida så efter en mening så är mina tankar någon annanstans. Men när jag var yngre (är 24år) så kunde jag få ganska rejäla utbrott speciellt då när jag spelade spel på dator eller konsoler och jag förlorade så kunde jag slå i bordet, försöka bryta av kontrollen eller skrika något dumt, en gång så slog jag sönder skärmen på mina föräldrars bärbara dator när jag då förlorade på ett spel. Men numera försöker jag att inte sätta mig såna situationer för jag vet att jag blir frustrerad som fan när det inte går min väg. Och kommer såväl ihåg i skolan när jag var yngre att på lektionerna så pillade jag alltid med något främst så rullade (tullade?) på hörnen på läroböckerna och skrivblocken, och gick ibland ut ifrån lektionerna och tog en runda i skolan. Och när lektionerna var klara frågade jag ofta om vi hade några läxor (om jag nu kom ihåg att fråga) men det slutade oftast med att jag inte tog med mig grejerna utan det blev kvar i skåpet. Det jag undrar är om den hyperaktiva delen kan ha blivit mindre med att jag blivit äldre eller att jag bara har lärt mig för vad som fungerar och inte fungerar för mitt humör? Numera så känner jag väldigt ofta en inte stress, och mitt ben studsar väldigt ofta upp&ner eller så grejar jag med mobilen (vilket jag gör väldigt ofta) och tror även att jag kan ha en släng av Asperger då jag har svårt för sociala samspel osv. Kan väl vara bra att ta med att jag missbrukat endel amfetamin, men fått hålla mig ifrån det den senaste tiden pga utredningen. Så vad tror ni? Kan det vara så att jag har ADHD ändå? (Kan säkert vara att så att jag missat o ta med något viktigt men fråga så svarar jag) Mvh

Annons:
Richardd
10/19/17, 12:35 PM
#1

https://youtu.be/DcUVfGFJ3W8 Känner du att den här personen sätter ord på dina känslor i allt han säger till punkt och pricka?

Richardd
10/19/17, 12:36 PM
#2

Förlåt. Det är denna länken jag mena. https://youtu.be/_tpB-B8BXk0

Denna kommentar har tagits bort.
Niklas
10/19/17, 12:42 PM
#4

#0: “Det jag undrar är om den hyperaktiva delen kan ha blivit mindre med att jag blivit äldre eller att jag bara har lärt mig för vad som fungerar och inte fungerar för mitt humör?”

Det kan vara en kombination av bägge. Det är ganska vanligt att hyperaktiviteten minskar med åldern.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Dumpventilen
10/19/17, 12:49 PM
#5

Juste, glömde att ta med att jag verkligen inte har något tålamod överhuvudtaget, som nu när jag står och steker kyckling så går jag fram&tillbaka, eller när jag ska vänta på att en kompis ska komma då gör jag samma sak, vill helst att det ska ske direkt.

Dumpventilen
10/19/17, 12:56 PM
#6

Och har väldigt svårt för att komma ihåg bakåt i tiden som t.ex. när jag och mamma pratade så sa hon att när jag var liten under 12 år så gick jag i hockey och när tränaren skulle gå igenom övningar så skulle vi stå vid rinkens vägg o så gick han igenom övningar på tavlan men jag åkte istället runt på isen och velade runt medans dom andra stod och lyssnade.

Annons:
Richardd
10/19/17, 1:05 PM
#7

Kanske bara jag som tycker han är ett jävla geni och helt fantastisk.

Dumpventilen
10/19/17, 1:08 PM
#8

#7 : skall kolla på videon strax, lagat mat så inte hunnit det än :)

Niklas
10/19/17, 1:10 PM
#9

#7: Jag tycker också att han är intressant.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Richardd
10/19/17, 1:19 PM
#10

Om man säger så här. Först och främst är ADHD en funktionsnedsättning som gör att man har problem att motivera sig själv i dom mest vardagliga och enkla sysslorna. Nästan så jag vill säga att det inte riktigt är en fokuserings nedsättning utan mer en funktionsnedsättning i utförande och verkställande. Spela cs i 20 timmar med hyperfocus, det klarar man, men ta disken är som ett stort berg som man behöver klättra upp på och man måste peppa hur länge som helst för det tills man glömmer eller skiter i den. Så Fokusering har egentligen inte varit den neurologiska nedsättningen. Hmm kanske borde ske en omformulering där. Mitt tips till dig. Sluta fundera så mycket. Läs på. Får du bekräftelse över allt du hör precis och dom flesta får någon slags befriande känsla när man väl blir införstådd lite mer på djupet vad ADHD är. Det är så du slutar undra och börjar veta.

Dumpventilen
10/19/17, 1:37 PM
#11

Grejen är den att när jag fick reda på att mina 2 kusiner fick diagnoser, en med ADD och en ADHD, så sätt jag och pratade med en av dom och han sa att jag kanske har någon bokstav vilket har lett till min ångest som jag har brottats med länge och då började jag läsa på om det och när jag läste om symptomen så var det många pusselbitar som föll på plats, många frågetecken som jag fick svar på som t.ex. varför jag dagdrömmer så mycket och varför jag överanalyserar allt. Varför jag inte klarar av miljöer med mycket ljud och mycket folk. Och varför jag inte kan läsa böcker. Och det med motivationen, kan bestämma mig för en sak t.ex. skaffa gymkort kläder drar dit och tränar en gång sen blir det inte mer. Träningen har jag kämpat med i många år för att komma igång med men aldrig riktigt tyckt det var kul att gå och gymma, men så fann jag boxningen för några år sen och det fastnade jag för, men är inte på varje träningspass men det går upp och ner men viljan att fortsätta ändå har alltid funnits kvar.

Dumpventilen
10/19/17, 1:49 PM
#12

Och när då dessa pusselbitarna föll på plats så kände jag en lättnad över att jag faktiskt vet varför jag har agerat, tänkt förr. Men oron finns fortfarande där det där tänk om, tänk om det inte är detta, att jag efter utredningen inte får något svar på varför jag har mått, tänkt, agerat som jag gjort.

Richardd
10/19/17, 2:55 PM
#13

Okej, du har tagit första steget. Symtomen finns där. Nu är måste du fördjupa dig. Sök runt på diverse sidor engelska och svenska. Kolla youtube på intervjuer. Etc etc. Har du ADHD så blir du nog manisk efter ett tag så det fixar du nog. Personligen tycker jag inte du ska lägga så stor vilkt på dina problem. Utan fixera dig istället på vad är ADHD egentligen. Annars är det lätt att man bara fixerar försöker ta in info som du tror psyk vill höra. Du ska ska möta dom med en sånt jävla självförtroende och har inga som helst problem att berätta vem du är och hur din ADHD fungerar utan några som helst överdrifter eller lögner. Bara ren ärlighet, men att du kan lyfta fram det viktiga.

Annons:
Upp till toppen
Annons: