Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3088 ggr
Jensi
2017-10-25 17:03

Hur få saker gjort?

Jag är under utredning för ADD och autism, och de största problemen jag har är att sätta igång med saker, avsluta dem och i allmänhet styra upp min vardag. Jag pluggar på distans då jag har social ångest, och allt som oftast försvinner dagarna till ingenting och inte alls det man borde göra. Ni som har liknande problem har ni några knep för att få saker gjort? Mer än att skriva en lista och bocka av, för det hjälper inte alls.

Annons:
shiba123
2017-10-25 17:07
#1

Om det är något som verkligen tar emot så brukar jag ge mig själv en liten belöning. Det behöver ju inte vara något man köper, utan det kan vara något som man tycker är roligt att göra.

OlgaMaria
2017-10-25 17:15
#2

Ett trick som kan funka ibland är att göra allt i små små korta pass. Om du ska plugga men inte vill så ställ klockan på 5 minuter - jobba i 5 minuter. Sen kan du göra vad du vill i 10 minuter. Sen ställ klockan på 5 minuter igen och plugga. Var ledig 10 minuter (om du vill). Saken är den att det svåra är att sätta igång… men man kan ibland lura hjärnan - jag ska bara plugga några få minuter. Men sen kan det hända att man kommer igång och det blir lättare. Man måste helt enkelt bara hitta ett sätt att lura sig själv att börja. Sen även om man inte får så mycket gjort kanske på hela dagen så har man ändå gjort det lättare för sig själv när man suttit i fem minuter istället för inga minuter. Under de minuterna kanske du fick lite överblick och en idé om hur du ska fortsätta nästa gång du sätter dig ner. Ja.. testa helt enkelt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Niklas
2017-10-26 09:35
#3

#0: Är det ett ämne du är intresserad av som du pluggar?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

moffsan
2017-10-29 07:19
#4