Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 7331 ggr
Renfield74
2017-10-29 22:19

Varför skrivs attentin ut till vuxna?

Enligt fass ska vuxna inte behandlas med attentin eftersom varken effekten eller riskerna har utvärderats för åldersgruppen. Därför är det omöjligt att ta reda på saker som vilken maxdos som gäller för vuxna och om biverkningarna är desamma som för 6-17-åringar. Så varför skriver läkare ut medicinen till vuxna? Min nuvarande dos är på 20 mg, men skulle behöva höjas och det vore intressant att veta hur mycket attentin det som mest skulle kunna handla om. vilket bl a leder till att det inte går som vuxen att ta reda på maxdos

Annons:
papa-bear
2017-10-29 22:42
#1

det är väl läkaren som skrivit ut medicinen som du skall fråga, för det är ju som du säger en barnmedicin för hyperaktiva/ADHD. är du vuxen skall du väl ha Ritalin eller Concerta?

Aryamehr
2017-10-30 13:29
#2

"Amfetaminberedningar: 

"Läkemedelsverket tillämpar en gräns vid individuella licensansökningar för dexamfetamin (Metamina) på 100 mg som dygnsdos där man anser att högre doser ska skötas vid beroendeklinik (och lägre doser med andra ord rimliga att handha inom allmänpsykiatrin)"

"Någon absolut konsensus angående högsta lämpliga doser vad gäller CS finns inte i nuläget." 

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=876

#1 Varför skulle vuxna svara bättre på metylfenidat, menar du? Både för barn och vuxna bör väl rimligtvis det preparat med bäst effekt och minst biverkningar vara att föredra?

papa-bear
2017-10-30 14:06
#3

#2 det jag menar är att det är bättre att ts frågar sin läkare om doseringar av medicin och vilken medicin ts skall ha, istället för att gå in här och fråga, även om det finns många som har erfarenheter här. att jag frågar om ts som vuxen kanske skulle ha Ritalin eller Concerta, beror på att de vuxna, och även äldre tonåringar jag känner, har fått det utskrivet. vart står det att jag menar att metylfenidat skulle vara bättre för vuxna, jag läste vad som stod i fass och trodde att det var skillnad på barn- och vuxenmedicin.

min åsikt i det hela är att det är läkaren som skall ta beslutet, och tycker läkaren att attentin är rätt för ts, får ts rätta sig efter det, men om ts inte tycker att attentin är rätt, så måste ts gå tillbaka till läkaren och säga till och ifrågasätta om attentin är det rätta.

ts=trådstartaren

Renfield74
2017-10-30 17:54
#4

Jag har mycket erfarenheter av vården så även jag förstår att det är läkaren som ska ta beslutet om medicinering och att patienten ska säga till om medicinen inte fungerar. Men läkaren ska väl ta beslut om medicinering i samråd med patienten? Då är det en fördel om patienten tar reda på mycket själv, t ex genom att ta del av andra patienters kunskaper och erfarenheter. Det är förmodligen en av anledningarna till att forumets deltagare ställer frågor här trots att deras läkare skulle kunna svara på dessa frågor. Även om man litar fullt ut på sin läkare, vilket jag gör, är det ändå en ganska sund inställning att som patient söka fakta på egen hand, men vi verkar dela åsikt där.

Aryamehr
2017-11-01 19:12
#5

#3 Varför skulle man lyssna blint på en läkarkår som uppmanas att vara ytterst restriktiva med att skriva ut amfetamin, bl. a. för en minskad spridning av narkotikaklassade läkemedel etc? En läkarkår som hellre skriver ut metylfenidat än den betydligt mer kontroversiella substansen amfetamin till vuxna - även fast amfetamin hade varit bättre för många enskilda patienter. 

Ska man då tänka "jag får nöja mig med ett lite sämre läkemedel,  men min läkare följer trots allt läkemedelsverkets/landstingets riktlinjer, det är det viktigaste!"

Upp till toppen
Annons: