Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 7087 ggr
Slangbella
2017-11-03 20:22

Ritalin vs medikinet

Hej! Jag fick Adhd-diagnos nyligen som 30 åring. Det var både en befrielse och ett sörjande. Nog om det. Jag har en läkarexamen så är inte helt tappad gällande medicinering. Det jag undrar är er egna uppfattning om olika läkemedel. Just nu undrar jag över medellångverkande metylfenidat. Ritalinkapslar och medikinetkapslar där båda innehåller metylfenidat med 50% snabbverkande och 50% med långsam frisättning. Är det någon som provat båda mem märkt skillnad? Anledning att jag frågar är att jag (idiotiskt enligt vissa) testat en kompus medikinet. Nu påbörjat Ritalin (samma beredning). Upplevde inga biverkningar av medikinet, men massor av Ritalin. Så dela gärna med er! Ingen hittills som kunnat svara på frågan så är nyfiken på er upplevelse?! Tacksam för alla svar! <3

Annons:
Strpt87
2017-11-13 05:53
#1

Detta är en gammal graf från 2006 som jag tittade på när jag hade samma fundering. Fick dock båda utskrivet av läkaren. Methylphenidat-Spiegelverlauf.jpg

Jag tyckte att dom var identiska. Efter att ha testat både Ritalin och medikinet och upplevt att effekten bara varar i 4 timmar så fick jag Concerta utskrivet det är jag nöjd med.

Visby100
2017-11-29 00:59
#2

Jag upplever båda medicinerna som "kraftfulla" men ritalinet ger efter ett tag mer biverkningar för mig i form av kraftiga muskelspänningar i nacke och rygg och huvudvärk. . Medan Medikinet bara kunde kännas av ibland i små muskelspänningar i käken. Likadant med de snabbverkande.

Slangbella
2018-01-13 17:49
#3

Tack för era svar. Gick över till Concerta vilket var bättre men ändå inte bra. Biverkningar med oro och nervositet men främst jobbiga sömnbesvär… Nu börjar med attentin, fortfarande ganska låg dos. Men mkt mindre biverkningar för mig vilket är väldigt skönt!

Upp till toppen
Annons: