Annons:
Etikettadhd-add
Läst 872 ggr
Emmetsmamma
11/6/17, 9:10 PM

Stå ut med adhd-barnets energinivåer

Jag har en sjuårig son som är underbar - men krävande. Han har atypisk autism, ADHD och i stressiga situationer tvångssyndrom och kräver väldigt mycket planering och guidning för att klara sig igenom dagarna utan bråk eller ångestladdade utbrott.  

Kruxet är att han ständigt är igång. Han vaknar strax före sex på morgonen och är pigg som en liten duracellkanin, direkt. Studsar hit och dit, gör kullerbyttor i soffan, vill dra igång högljudda lekar inomhus vid sju på morgonen, tycker att det är obegripligt att kompisarna inte är vakna och leksugna vid 08.00. Han är ständigt snabb, spontan, oaktsam. Sätter jag igång en lek håller den i två - tre minuter, sedan vill han leka något nytt - eller också förvandlas leken till något mer ljudligt och explosivt. En stillsam lek med plastdinosaurier förvandlas till kaos när en dinosaurie är en MEGATYRANNOSAURUS som äter upp alla andra (syskonens) dinosaurier.  Om vi bygger en koja förvandlas leken till kuddkrig. Sitter vi i soffan och myser och ser på film klättrar han omkring på mig, hårdhänt. Sitter vi och ritar och ett streck hamnar fel välter han stolen och slänger alla kritor på golvet. 

Jag fattar att jag inte kan ändra på honom, mer än marginellt. Jag vill inte heller hålla på och tjata på honom hela tiden om att inte volta i soffan och inte kasta saker eller springa fort förbi lillasyster (eftersom han lätt välter henne av misstag). Men hur tusan gör man för att orka med att ständigt, ständigt, ständigt vara ett steg före? Vi föräldrar behöver ju också, tja, äta och laga mat och klä på oss och helst ta hand om syskonen och tänka några egna tankar då och då. 

Det är särskilt jobbigt om morgnarna. Mitt ideal är att sitta i en timme och äta långsam frukost och läsa tidningen och vakna i min egen takt. Långsamma frukostar och småbarn går förstås aldrig ihop, men jag skulle gärna vilja ha tio minuter där jag faktiskt sitter ner och äter, utan att behöva avstyra bråk/fixa med hans macka etc. 

Är det någon som har bra tips och tricks?

Annons:
Niklas
11/7/17, 12:50 PM
#1

Är det rätt uppfattat att han inte tar någon medicin mot hyperaktiviteten? Det är i så fall det jag skulle överväga. För många gör det underverk. Finns det någonting han kan göra längre tider utan fysisk aktivitet? Sitta med iPad eller dator? Finns det någon fysisk aktivitet kan kan börja med som tar energin ur honom? Cykling, löpning, fotboll, gymnastik, klättring?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Draken
11/8/17, 6:13 PM
#2

Håller nog med #1 här. Jag tror medicinering skulle hjälpa din son. Jag har en son med samma problematik (ADHD och OCD samt autistiska drag) Han var helt galen innan han fick medicin. Nu är min son 17 år gammal, och fick diagnos bara för 1,5 år sedan, men han var en handfull (och lite till) när han var yngre.

Jag varnade redan när pojken var 7 år gammal att något "var fel", men ingen lyssnade, han vara bara överaktiv och kanske lite ouppfostrad, var vad folk i gemen tyckte (även skolan). Men du har den "turen" att din son har en diagnos, och d¨å borde de kunna medicinera honom, både för hans och för eran skull. Prata med läkaren eller någon annan ni har kontakt med via BUP och förklara situationen. Ni har rätt att få hjälp.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Isalel
11/12/17, 8:04 PM
#3

Jag har en son med Asperger och ADD men han är inte hyperaktiv på det sätt din son så jag har tyvärr inte några råd utifrån egen erfarenhet. MEN - om ni inte redan har gjort det - ansök om Vårdbidrag! Det extra arbete det innebär att ha barn med särskilda behov tär och även om ersättningen är pinsamt låg så kan det möjliggöra att kunna gå ner ett par procent i tid för att orka lite mer :) Tips också att lyssna på NPF-podden, där finns mycket tips och råd men även lite pepp och tröst om att det faktiskt kan bli bättre med tiden :) Avlastning är också värdefullt för att tanka energi att orka kämpa! Har han något specialintresse eller något som kan fängsla honom längre stunder? Kan han äta frukost först och du efter så du kan ha fokus på bara dig? Hur ser morgonrutinen ut i övrigt? Kan den förtydligas och göras mer ”fyrkantig”? Hos oss får ingen leka före frukost utan då är det bok, film eller padda som gäller om man vaknar tidigt tillexempel, men då har vi inte problem med hyperaktivitet heller så vet inte hur det skulle funka hos er?

Upp till toppen
Annons: