Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1083 ggr
suddegumman
11/12/17, 2:05 AM

Adhd coach?

Jag är mamma till en 16 tjej som fick sin add-diagnos för ca ett år sedan. Då var hon även i en utmattningsdepression och hade stor frånvaro i skolan. Hon fick börja gå på samtal på BUP och började medicineras mot depressionen och senare även för ADDn. Det mesta fokuset låg på att få henne på fötter och tillbaka till skolan. Nu har hon börjat gymnasiet och det går hyfsad. Hon har valt att avsluta sina samtal med BUP, dels för att det tar mycket tid från skolan att åka dit och för att hon inte tycker att det ger så mycket längre. Hon kämpar dock dagligen med sina adhd-symptom, så som att komma igång, passa tider mm.. Både hon och vi föräldrar tycker att hon har fått dålig hjälp med att hantera sin diagnos och jag funderar mycket över det. Tror att hon skulle må bättre om hon kunde få hjälp av någon att förstå sina svårigheter och få hjälp och knep för att hantera dem. Känner att det tär på hennes självkänsla att hon får kämpa så mycket. Dock undrar jag hur vi ska hitta den hjälpen, när det känns som att vi inte får dem på BUP. Har hört att de har grupper för vuxna i vårt landsting där de tränar någon slags KBT, men inte för barn /tonåringar. Utan det finns bara kurser för föräldrar. Nu har jag hört talas om att det finns Adhd-coacher, som man kan anlita privat. Är det någon som har någon erfarenhet eller vet hur det kan gå till?

Annons:
Niklas
11/12/17, 2:55 PM
#1

Ser du hennes svårigheter så att du skulle kunna beskriva dem för henne?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Isalel
11/12/17, 8:12 PM
#2

Kolla med BUP om ni kan få prata med en arbetsterapeut och diskutera hjälpmedel som hon kan använda sig av för att underlätta sin vardag och hitta strategier att klara av att hantera sina svårigheter, vi har fått superbra hjälp av arbetsterapeuter! Vilket landsting/region hör ni till? Ibland är utbudet på kurser större än man tror :) Hur mycket hjälper skolan till? Har hon några anpassningar eller kan skolan också kanske hjälpa henne mer?

add-apa
11/18/17, 12:01 AM
#3

Vänd er till Attention!

Upp till toppen
Annons: