Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2821 ggr
AllaDårarDrömmer
2017-11-15 13:26

Adhd/add kost

Hej! Ska hålla mig kort här tänkte jag. Jag äter medicinen Elvanse (50mg) men haatar det. Jag vill inom en snar framtid kunna "medicinera" mig med hjälp av rätt kost (särskilda mängder av vitaminer, mineraler, fettsyror, aminosyror) eftersom det påverkar hjärnans signalsubstanser (som är det som utgör de flesta av symptomen vid ADHD) och undrar om något vet eller hört något om detta? :D

Annons:
Annielle
2017-11-19 20:11
#1

Ja, jag har bland annat läst om den här studien där det fungerade: http://www.ortomolekylar.se/2014/03/vitamin-och-mineralterapi-hjalpte-vuxna-med-adhd/

Har även hört om några här på iFokus som säger sig ha blivit i princip symptomfria via kostförändringar, ett par som började med LCHF har jag läst om. Tyvärr var det inte här på Bokstavsfolk de skrev om det.

Motion är ju viktigt också, kan ju reducera symptomen en hel del, speciellt löpning.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

mallimalli
2017-11-30 19:15
#2

LCHF körde min syster (dom oxå har adhd) stenhårt på ett tag och hennes ångest minskade extremt :) och även om hon slutat med LCHF nu så äter hon nästan inget socker och de tkr hon oxå funkar super. Jag testade LCHF men jag hatar fet mat så tillslut valde jag att inte äta istället för att äta LCHF och gick ner 4 kg på 3 dagar… Så det funkar inte för mig :/ Men som Annielle sa, motion gör oxå stor skillnad!

Richardd
2017-12-08 08:55
#3

Finna massvis med studier om att lhcf har en negativ effekt på ADHD. Finns inga studier som pekar på att lchf skulle ha positiv effekt på lchf. Socker har visat sig vara den form av energi som hjärnan behöver att nå fram till frontalloben. Våra depåer är tydligen så Små att hjärnan måste ha snabb energi påfyllt hela tiden annars är depåerna tomma. Lchf innebär att det inte kommer finnas väldigt lite energi. Men jag antar att placeboeffekten ibland gör underverk.

Honestyisdead
2017-12-09 12:39
#4

#3 Samtidigt råder läkare som är utbildade inom diagnosen en från att undvika socker.

Annielle
2017-12-09 15:28
#5

#4

Det avrådde några ledande ADHD-forskare från Usa som var och föreläste för personalen på min psykmottagning också bestämt personer med ADHD i från….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

AOS
2017-12-11 01:08
#6

Fast då skulle socker kunna ge en placebo effekt med.  Allt blir ju bra bara man tror på det själv.  ;-)

Och att behöva fylla på för att depåerna tagit slut betyder ju bara att du gjort fel från början. Äter man rätt tar inte depåerna slut.  Intar man däremot överhängande snabb energi så tar dom slut hela tiden.  Din kropp talar tydligt om för dig att du äter fel, men du svarar med att upprepa felet om och om igen. Korkat enligt mig.

Själv tror jag på sunt förnuft och att äta det kroppen behöver. Med andra ord, lite av allt.  Man skall aldrig överdriva på något håll.

Annons:
gunillapower
2018-01-07 12:57
#7

Läs om omega 3 har för mig att det ska vara bra.

Annielle
2018-01-07 15:50
#8

#7 Det blev jag faktisk rekommenderad av den som gjorde min ADHD-utredning. Testade höga doser ett tag (studierna som är gjorda ligger på betydligt högre doser än normaldosering) den enda effekten jag fick av det var en betydligt mer tom plånbok tyvärr 😕 Äter där emot normal dos av Omega-3 sedan en lång tid tillbaka framför allt eftersom jag aldrig äter fisk.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Ananse
2018-01-08 07:59
#9

Tror väl jag äter skapligt rätt ändå. Ja, eller har gjort genom åren. Numera varken äter eller sover jag nämnvärt. Innan diagnos och medicinering prövade jag diverse. Sånt som liksom är riskfritt. Började utesluta mjölkprodukter och vete - utan att ha registrerat några besvär med dom sakerna. I princip är jag väl kvar på samma spår. Inte märkt nån påtaglig effekt. I och för sig kunde jag förr om åren känna ett plötsligt sug efter vissa livsmedel. Jag föreställde mig att det var Omega 3 jag var ute efter. Kunde vara avokado, valnötter, linfrö-olja (där börjar det kännas aningen stört…). Men det kan mycket väl ha varit att jag hört att dom produkterna bidrog med fettsyror som man skulle kunna omvandla till Omega 3. Kunde känna liknande med diverse annat. Ingefära, chili, m m. Men även där kan det ha varit att suget var konstruerat. Placeboeffekten uteblev hur som helst…

gudilondon
2018-01-09 13:28
#10

Jag har ADHD och ska börja med LCHF-kosten, eller rättare sagt, LCMF eftersom jag inte vill ha så höga fetthalter i maten. Jag körde denna kost för en del år sedan, då jag inte visste att jag hade ADHD. Jag gick ner 20 kg plus att jag mådde jättebra både mentalt och fysiskt.

Så nu ska jag på det igen!

add-apa
2018-01-10 01:36
#11

Vid "min" AD/HD-utbildning som jag gick när jag just fått diagnosen, räknade de upp tre ämnen som de menade att vi med sådana hjärnor kunde ha särskilt stor nytta av att inta lite extra: 

> Magnesium

> Zink

> Omega 3

Annielle
2018-01-10 09:22
#12

#11

Vad bra att jag råkar äta just det som kosttillskott då! 🙂 Har hört det flera gånger förut, men inte via någon lite "seriösare" källa som i från vården.

Nämnde de inget om att sluta med socker/dra ner på socker eller annat just i kostväg?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: