Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1420 ggr
Swede96
12/2/17, 5:30 PM

Vilken hjälp kan man få?

Hej. Jag undrar vilken hjälp man har rätt till vid ADHD bortsett från medicinering. Det enda jag får på min psykiatri mottagning är läkemedel utskrivet, trots att dom vet att jag är deprimerad. Jag tror egentligen att jag behöver professionell hjälp på annat sätt än medicin men det har aldrig skett. Jag får då istället vända mig till primärvården och eventuell psykolog på egen hand om jag vill ha det fick jag veta, det tycker jag är riktigt jobbigt för jag känner mig bara som en börda. Hur är det dit ni går?

Annons:
Niklas
12/3/17, 9:13 AM
#1

Det är lite olika på olika ställen. Du ska inte känna dig som en börda. Det är deras jobb att försöka hjälpa dig. De har valt att arbeta med det. Tycker du det är jobbigt att ta kontakt kan du be någon om hjälp med den delen. Det är rätt vanligt att folk tycker det är svårt eller jobbigt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annielle
12/3/17, 10:26 AM
#2

ADHD-grupper om hur man ska lära sig att hantera sin ADHD brukar kunna erbjudas, verkar finnas lite olika typer av sådana grupper vad jag har förstått. har själv gått en sådan gruppbehandling för länge sedan.

Sen är det ju hjälpmedel av olika slag, det brukar vara en arbetsterapeut man behöver kontakta då. Remiss eller att man kontaktar en själv om det går.

Verkligen dåligt att du inte erbjuds mer än medicin, men har tyvärr förstått att det inte verkar vara så ovanligt! 😕😡

Själv har jag aldrig tillhört någon renodlad ADHD-mottagning eftersom jag även har andra problem och diagnoser.  Får egentligen ingen hjälp för min ADHD längre, och äter inga ADHD-mediciner heller eftersom jag inte har tålt de jag har testat.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Swede96
12/3/17, 5:29 PM
#3

#1 Ja, det är bara svårt att veta vilken ände man ska börja. För vad är grunden till problemen, att man är deprimerad, adhd:n, alkoholen, ångesten eller trasiga familjeförhållanden? Såhär har det inte alltid varit. När jag var yngre så var allt så gott som bra. Så det är lite svårt att acceptera att det inte är det längre. När, hur och varför vände det. Men jag får väl ta mig samman och kontakta vårdcentralen igen. :)

Swede96
12/3/17, 5:33 PM
#4

#2 Ja juste jo jag skulle inte vilja delta i någon gruppaktivitet men arbetsterapeut har jag ju faktiskt träffat förut, det glömde jag. Det är nog dock inte där problemen ligger just nu utan det är snarare en psykolog eller så som skulle behövas men jag får väl se till att försöka ordna det i veckan. Ja det är dåligt men jag ska börja med en ny medicin imorgon så jag hoppas verkligen det ska hjälpa och kanske lösa en del av problemen, även om jag inte tror medicin är lösningen. Men du får väl hjälp från psykiatrin ändå iallafall hoppas jag?

Niklas
12/4/17, 4:36 PM
#5

#3: Börja med de mest besvärliga symptomen, exempelvis depressionen, och nysta dig baklänges med den hjälp du får.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

add-apa
12/5/17, 5:51 PM
#6

Jag är i precis samma situation just nu!

Det svaret jag har fått när jag frågat på min ADHD-mottagning, om enskilda psykologsamtal o dyl, är att detta inte ingår i deras uppdrag. De erbjuder bara hjälp i form av mediciner och gruppbehandlingar av den typen som nämnts här tidigare.

Men jag har inte riktigt fått något svar på vart jag ska vända mig heller, om jag inte vill betala asmycket pengar som jag inte har, för en privat psykolog…

Lycka till, till oss! 🤪

Annons:
Allabokstäver
12/6/17, 9:09 AM
#7

Jag har fått diagnosen ADHD och tar Concerta 36mg + 36 mg, psykologen bedomde även att jag förmodligen även har Asbergers syndrom men att han inte kunde sätta diagnos pga att det inte fanns någon från min barndom att prata med..hm?!

Hjälpen jag får: Samtal hos terapeut 1gg/v under 1 år och nu har jag samtal 1 gg/ varannan vecka sedan 1 år tillbaks som nu efter årsskiftet kommer minska till 1 ggr/mån.

Jag får även Venlafaxin 300 mg/dag (antidepressiv).

Jag får även hjälp ifrån Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan med att hitta ett jobb som passar mig, de hjälper till att anpassa arbetsmiljön efter mina behöv så det kan bli något bestående.

Det har dock tagit mig 6 år att ta mig hit där jag får denna hjälpen, jag har haft stor hjälp av vården men har fått kämpa en hel del för min sak.

Jag önskar dig lycka till, kämpa på för dina rättigheter i det här!!

Upp till toppen
Annons: