Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1577 ggr
Maskrosblad
12/12/17, 12:00 PM

Svårighetsgrad på ADHD diagnos?

Fick min ADHD diagnos (blandad form) igår och känner mig lite förvirrad men ändå lättad. Många tankar och funderingar. Fick med mig ett samlat dokument från psykologen, men det är inte specificerat i vilken svårighetsgrad jag har. Vet iof inte om de spelar någon roll? :/ Jag uppfyllde 9/9 och 8/9 på kriterierna, som vuxen, och enligt psykologen var mitt arbetsminne väldigt långt under genomsnitt. Och var imponerad att jag ändå lyckats gå klart skolan med min problematik. Kanske någon här som har något svar, peppande ord eller erfarenheter? Vet att jag borde ringa psykologen, men har telefonskräck så underviker alltid telefonsamtal i största möjliga mån. :/

Annons:
Honestyisdead
12/12/17, 12:55 PM
#1

Jag visste inte att det finns olika svårighetsgrader. Var kan man läsa om Det?

Honestyisdead
12/12/17, 2:01 PM
#3

Aha. Trodde det var något nytt system med siffror:) Då är jag med

Ananse
12/15/17, 12:46 AM
#4

Tycker man ska definiera ADHD utifrån Ramones: Tommy (enstaka drag, diffusa inslag av annat), Johnny (tydliga drag, dock utan att helt uppfylla kriterierna. Sammansatt lättare personlighetstörning i Kluster B Utan Närmare Specifikation), Joey (medelsvår grundproblematik, autistiska drag, samt OCD), Dee Dee (grav problematik utan uppenbara inslag av annat. Marky kan ersätta Gillbergs gamla DAMP-begrepp. Eller mer endimensionellt och kvantitativt, Billion Dollar Quartett, lätt till svår problematik: Carl Perkins, Elvis, Johnny Cash, Jerry Lee Lewis.

Upp till toppen
Annons: