Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2441 ggr
rumpenstiltzkin
2017-12-17 22:46

Nyss fått diagnos ADD, frågor om medicinering

För några veckor sedan fått diagnos ADD och fick börja med att testa Ritalin vilket gav mej hemska biverkningar, huvudvärk, hemskt illamående/kräkningar, frossa/svettnignar o noll aptit så slutade med den och fick Elvanse 30mg.

Fått biverknignar av den också dock inte lika extrem som Ritalin, ångest/hjärtklappning, kan inte sova, torr i munnen, ingen aptit. Brukar dessa biverkningar försvinna så småningom eller är det bara något att stå ut med?

Och sen udnrar jag, hur vet man om medicinen fungerar? Jag har sån enorma koncentrations svårigheter, svårt att komma igång, kan inte fokusera på en sak i taget och det är väl sådant medicinen ska hjälpa åt? Jag känner dock ingenting?

Tar det ett tag innan det hjälper? eller är det helt enkelt fel medicin? VET man verkligen när det funkar liksom?

Är helt ny inom det hela inom ADHD/ADD så kan inte så mycket om allt o försöka läsa på så gott jag kan.

Annons:
Visola
2017-12-20 21:40
#1

Jag har också precis fått diagnosen ADD och börjat med Elvanse. En månad kan det nog ta innan biverkningarna gått över. Så håll ut!

add-apa
2017-12-24 04:47
#2

Ja, plus att vid en (eller flera) doshöjning(ar) kan man plötsligt känna att medicinen börjar få effekt! Och så får en väga effekterna mot bieffekterna…

God Jul! ✨🙂

2Sirius
2017-12-25 01:12
#3

Bi-verkningar kan komma av att man höjer dosen för snabbt, och i vissa fall kan man behöva göra ett uppehåll och börja om på nytt för att de ska försvinna. Några kan komma då man Börjar/Slutar eller Dosändrar men försvinner snart. Detta gäller främst kontinuitets-mediciner, det vill säga de man tar med en bestämd tidsintervall. I ADHD sammanhang så är Stratera ett sådant exempel, och det kan ta tid innan den börjar ge effekt. Andra Bi-verkningar försvinner när kroppen vant sig. Endel kommer vid för hög eller för låg dos. "Conserta", "Ritalin" och "Elvanse" fungerar mer som verktabletter och kan tas vid behov, och behöver inte tas med samma kontinuitet. Detta beror på att de är mer direktverkande, och verkar en viss tid. Här märker man ganska snabbt då den börjar ge effekt, det är vanligt att man känner då man har för hög dos. Vill det sig illa, så kan man behöva flera mediciner i kombination, och det kan då vara lite svårare att hitta vilka, och att stålla in dem. Ångest i dessa samanhang, är vanligt av den överaktivitet som finns i kroppen utav AD(H)D:n, som då stressar en. Om man har otillräklig dos, så kan det stöka mer med den, och man blir oroligare i kroppen. Hjärtklappning, kan vara att kroppen är ovan, men även att det inte är rätt. Om du inte kan sova, kan du ha tagit den för sent? Torr i munnen, många mediciner för psykisk ohällsa, kan ge muntorrhet. Samma sak med ökad/minskad aptit, vilket kan vara övergående. Och visst är det så, att de ska öka konsentrationen och hjälpa en igång. (#2) Nu är 30 mg bara startdos, och kan behövas både 50 och 70 mg innan man får riktig hjälp av den. Har du provat Lamotrigin, den hjälper mig, men ger mig också kväljningar, kräkningar, hosta och muskelverk, varpå jag inte kan ta den som jag ska, och har därmed svårt att ta mig för vad jag vill. Behöver man ta dem mer kontinuerligt, så kan det ta ett litet tag innan man når full effekt, men man märker rätt omgående då den börjar hjälpa.

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

gunillapower
2018-01-04 10:40
#4

Jag fick biverkningar som huvudverk och illamående av Concerta. Det gick över. Har sedan fått tillbaka vid doshöjning. Så håll ut! Om medicinen funkar för dig kommer du märka skillnad på koncentrationen vart efter. Kanske dosen behöver höjas. Men det tar ett tag för mig var det familjen som märkte skillnad först:)

Ananse
2018-01-05 02:41
#5

Det kan möjligtvis också vara så att du faktiskt inte egentligen alls har ADHD. Det är lite rörigt. Alltså, traditionellt så har man väl utgått från symptomen. Ett kluster av symptom som ofta ses tillsammans har man sett som ett syndrom. Men ett specifikt ytligt symptom kan ha många helt olika tänkbara orsaker. Psykiatriska såväl som neuropsykiatriska. Teoretiskt sett borde enskilda symptom kunna gruppera sig också, helt eller delvis enligt samma mönster som nåt allmänt vedertaget syndrom. Alltså exempelvis så att man uppfyller alla diagnos-kriterier för ADHD utan att för dens skull faktiskt ha ADHD. Psykiatrin har inte bekymrat sig så mycket över det, utan fokuserat på vad som ska behandlas. D v s dom faktiska svårigheterna. Och ett sånt pragmatiskt förhållningssätt kan ju förefalla vettigt. Men kanske man behöver utgå mer från bakomliggande mekanismerna för att kunna sätta in adekvat behandling? Tjack verkar på nivåerna av dopamin, som är knutet till dom exekutiva funktionerna. Dom exekutiva funktionerna är precis vad som är nedsatt vid ADHD, så att vilja höja dopamin-nivåerna är ju helt rätt tänkt. Men neuropsykiatriskt betingade störningar av exempelvis koncentrations-förmåga och/eller aktivitets-reglering lär man ju kunna ha utan att det är knutet till just det exekutiva fungerandet. Och då kommer tjacket sannolikt inte att få avsedd effekt. Eller så får det kanske delvis rätt effekt. Centralstimulantia påverkar ju dessutom nivåerna av noradrenalin. Naturligtvis måste man ju kunna ha såna problem utan att dom är knutna till just dopamin.

Ananse
2018-01-05 02:41
#6
Annons:
Ananse
2018-01-05 02:41
#7
add-apa
2018-01-10 01:45
#8

#5 Läst "Fördel ADHD" av Anders Hansen? 

Det har jag gjort alldeles nyligen. Där hävdar han just att samma symtom, som exempelvis AD/HD, kan ha olika orsaker. Olika delar av hjärnan kan bete sig avvikande hos olika personer med det som kallas AD/HD. Hos vissa är avvikelserna i funktion övervägande i just pannloben, men hos andra i Hippocampus osv (jag tror han nämnde ytterligare några till…)…

Läsvärd bok, överhuvudtaget 🙂

Mysan_
2018-01-12 10:12
#9

Jag har ADHD och jag tar Ritalin, har inte haft några biverkningar förutom huvudvärk och minskad/nästan ingen aptit alls, men huvudvärken gick över så småningom. Personligen har jag inte upplevt någon större koncentrationsförmåga, men den har hjälpt väldigt mycket mot min hyperaktivitet. Nu kan jag sitta stilla utan att hålla på pilla på massa saker och jag flaxar inte runt lika mycket. Skönt! 

Du kanske borde prata med en läkare om det. Ibland kan det vara så att biverkningarna sitter i någon vecka och att inte medicinen hjälper eftersom kroppen inte vant sig än.

Pzycholix
2018-01-13 10:20
#10

Jag har haft diagnos ADD sedan våren 2011 och har hela tiden haft Concerta och det har fungerat kanon för mig. Fått höja och sänka lite i olika perioder, men är på en rätt stadig dos nu och har både morgon och mitt på dagen.

Upp till toppen
Annons: