Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 1831 ggr
adhd87
12/21/17, 10:37 AM

NP utredning barn - Desperat förälder

Hej

Efter 2.5 års kamp med förskolan och BVC har vi i höst äntligen fått träffa en psykolog via barnhälsovården, gjort begåvningstest som bekräftar ojämn begåvning och fått remiss till BUP för fortsatt utredning. Väntetider är över 1 år på privat klinik (via landsting) och 2 år på BUP landsting. Barnet ska börja skolan till hösten och har inte fått stöd  på förskolan. Söker privata kliniker (även där man får bekosta själv) inom Östergötland eller inom närliggande län. 

Tips på mottagningar (helst med erfarenhet)? Har läst en del om att man kan få "fusk" utredning via privata kliniker. Detta är inte mitt mål, jag vill korta ner tiden men genomgå med barnet en vettig utredning även om det skulle vara kostsamt. 

Tack på förhand för svar

Annons:
vallhund
12/21/17, 10:43 AM
#1

🌺

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

OlgaMaria
12/21/17, 10:57 AM
#2

Vad kämpigt för er. Vad tror du själv att utredning kan komma att leda till? Vilken diagnos? Tror du det behövs särskola eller vanlig skola? Alla skolor är olika och likaså alla lärare. Vissa erbjuder stöd och anpassning trots att man inte har diagnos än. Sen i och med att ni är remitterade borde de ju också förstå att det finns fog för extra stöd och ni har ju också redan resultat från begåvningstest. 

Jag tänker att det viktigaste här och nu är att skolan förbereds på att din son behöver extra stöd, att ni är remitterade. Det borde räcka för att de åtminstone försöker göra starten bra för er. Kram!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Niklas
12/21/17, 2:50 PM
#3

#2: Precis, skolan är skyldig att hjälpa till oavsett diagnos. #0: Ju mer ni kan hjälpa till och förbereda skolan, desto bättre. Boka möte med dem innan barnet börjar i skolan. Berätta vad som är avvikande hos barnet och vad det behöver för att fungera så bra som möjligt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

adhd87
12/22/17, 4:38 PM
#4

Hon börjar skolan nästa höst. I 2.5 år på förskolan har de påstått att inga svårigheter finns för att hon slår inte andra barn och står inte på huvudet typ. I och med att kontakten med psykolog inledes så började de bekräfta plötsligt problem men fortsatt säga att allt är ändå ok. Det jag har belyst att hon behöver har inte tillgodosetts vilket lett till att hon har varit utmattad, hysterisk varje morgon/kväll, ont i magen, kräkts, sovit oroligt och fortfarande har blöja på natten. I och med begåvningstest så blev pedagoger förvånade när de fick läsa och typ - aha, är det såpass. Men även för min del, trots att jag har sett många svårigheter så har jag aldrig kunnat tro att hon är språkligt underbegåvad med tanke på hur mycket hon pratar och hennes ordförråd. Men tydligen så feltolkar hon saker i det tysta och tolkar på sitt sätt. Så en utredning är även viktig för mig, jag vill förstå, inte bara vad hon har för bekymmer utan även vad de grundar sig i och hur de ska tacklas. Att tackla ADHD problematik och autism problematik på samma sätt går inte, särskilt inte i kombination. Jag har ingen ork kvar, hennes beteende påverkar syskon, så att vänta till hösten för att först då få kontakt med psykolog på skolan som aldrig träffat henne och vänta på utredning på bup är ohållbart för oss. Jag har själv ADHD och drag av Asperger, gjort enbart utredning för ADHD. Misstänker detsamma hos dottern, kanske mer utav Asperger/autism.

OlgaMaria
12/22/17, 7:34 PM
#5

Flickor har ju oftare lättare för att fungera i förskola och skola, och man märker mer av deras ADHD på hemmaplan. Jobbigt att du har denna känsla av att du inte orkar mer. Samtidigt är ju det stöd som BUP kan ge inte någon magisk lösning på problemen, och en diagnos kan ge ökad förståelse, men ändå står man där med sin vardag och kan bara fortsätta göra sitt bästa.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Niklas
1/3/18, 10:20 AM
#6

Visar det sig att hon har exempelvis autism eller ADHD finns det hjälp att få från andra än BUP. I Stockholm finns bland annat Autismcentrum som har allt möjligt i form av utbildningar, stödgrupper och liknande.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Upp till toppen
Annons: