Annons:
Etikettadhd-add
Läst 6498 ggr
Anonym
Anonym
2017-12-24 22:56

Adhd medicin utan diagnos?

Jag misstänker starkt att jag har ADHD eller ADD och kommer (inom 9 månader) få börja en utredning om just ADHD. Problemet är att jag har riktigt stora problem. Problem som verkar kunna hjälpas (och i princip bara kunna hjälpas när det gäller de flesta problemen) av medicinering.

Går det att få testa ADHD medicin i väntan på utredningen? Jag vet nämligen inte hur jag ska klara av livet tills jag får utredningen jag behöver hjälp NU inte efter en diagnos

Annons:
2Sirius
2017-12-24 23:15
#1

Det kan nog variera på olika läkare, generelt vill de att man har en diagnos för att behandla med respektive medicin. Lamotrigin har jag fått utan att ha konstaterad Bi-polär sjukdom, eller någon av de andra den brukar användas för. Och det var innan jag fick ADD. Finns det nu misstankar om att du har någon form av ADHD, så kan tänkas att du skulle kunna få prova "Stratera", det är en av de mildare medicinerna. Tänk på att det kan ta tid innan den börjar ge riktig effekt. Vad får dig tro att du har någon ADHD variant? På vilket vis har du svårt att klara av livet nu? Vill du hellre skriva pm, så är det ok ☺

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lona
2017-12-24 23:38
#2

Jag fick Concerta utan någon direkt diagnos, bara misstanke om bland annat ADD.
Det var dock hos en privat psykiatriker, om nu det spelar någon roll (tror att han rätt ofta körde sitt eget race och hade diverse egna idéer).
Medicineringen var i och för sig katastrof, men jag fick en ADD- och Aspergerdiagnos efter en utredning sisådär fem år senare.
Medicinerar dock inte för de diagnoserna utan får en del psykofarmaka mot andra grejer.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Anonym
Anonym
2017-12-28 09:07
#3

#1 När jag läste 1177 beskrivning av ADHD så har jag av "Vanliga tecken på ADHD" 11 exempel dagligen/nästan varje gång det sker och 2 exempel ibland (från nån gång i veckan till nån gång i månaden). Dom exempel som dom tar upp är 13 exempel. Jag har förvisso Autism men det är ju inte omöjligt att ha det och ADHD/ADD samtidigt.

Även när jag läser om ADHD, eller om folk som har det så känner jag igen mig väldigt mycket. Mycket mer än då jag läser om folk som har Autism/autismspectradiagnoser (jag tror däremot att den diagnosen stämmer bara att jag just nu har mest problem med ADHD/ADD.

Även de tester som jag orkar göra har "höga poäng" (det är ju däremot internettester så dom ska ju tas med en nypa salt)

Lona
2017-12-28 09:30
#4

En svårighet är att många neuropsykiatriska och psykiatriska diagnoser går i varandra eller ger likartade symtom - men ska inte behandlas med samma läkemedel. Får man då medicin mot ADHD men egentligen har en annan diagnos så kan det gå väldigt snett. Många läkemedel mot ADHD och liknande diagnoser är dessutom klassade som relativt tung narkotika med allt vad det innebär, inklusive risk för beroende och missbruk. Det är alltså ingen medicin som skrivs ut lättvindigt eller hipp som happ ”för att testa” utan bör övervägas noga efter diverse undersökningar och utredningar - bla utesluter man en del andra tänkbara diagnoser och om det finns några kontraindikationer. Du kan absolut fråga läkaren, du kan ju inte få mer än ett nej, men räkna inte med att du får ett recept. Medicineringen bör dessutom följas upp noga, i synnerhet i början. Efter att ha blivit psykotisk av Concerta så kannjag säga att det är verkligen inte en lösning för alla. Lycka till i vilket fall, och uppdatera gärna hur det får för dig! <3


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Anonym
Anonym
2017-12-28 09:37
#5

#4 Då jag brukar vara rädd för bieffekter så skulle jag nog kräva noga övervakning av läkare men jag behöver verkligen hjälp och det är nu inte om ett år el så när väl en utredning har gjorts.

Jag vill ha hjälp helt enkelt, det måste inte vara medicinering men jag vill ha hjälp nu då känns det som om medicinering är det enda som skulle funka då jag testat de flesta hjälpmedel mot ADHD genom min Autismdiagnos och det har inte funkat, jag glömmer mina listor, scheman osv eller blir distraherad då jag ska följa dom

Ananse
2018-01-04 01:26
#6

Bara en detalj först… Strattera hör inte till dom 'milda' preparaten. Så vitt jag vet anses den vara väldigt potent och med fruktansvärda biverkningar för dom som inte riktigt tål den. (Jag 'tjuv-prövade' den i och för sig. Ingen som helst effekt. Varken positiv eller negativ) Guanfacin anses också vara väldigt potent. Stor påverkan på puls/blodtryck. Som jag förstått det får många betydligt bättre effekt av den än av stimulanter. (Står på den nu. Kan inte riktigt avgöra om den ger mig nån effekt) Dom milda medicinerna är dom centralstimulerande. Metylfenidaterna har i och för sig en påtaglig biverknings-bild, men oftast bidrar den också positivt till funktions-förmågan. Mildast är amfetamin, särskilt då dexamfetamin. Men just genom sin avsaknad av biverkningar - och för att dom ger ett rus vid överdosering - så finns en missbruks-potential. Därför är man försiktig med att skriva ut såna. Tror inte ens det är lagligt utan att en diagnos är satt. Däremot kan det som nån sa tänkas att man kan få pröva icke-stimulanter. Atomoxetin, guanfacin, bupropion (sistnämnda har dock faktiskt viss missbruks-potential).

Annons:
Ananse
2018-01-04 01:26
#7
Upp till toppen
Annons: