Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
Hjälpmedel & Stödinsatser

"tyngdmössa" typ...?

2018-01-10 02:08 #0 av: add-apa

Jag känner ofta ett behov av tyngd på/runt/över huvudet för att kunna bli lugn. Är ju så skönt, och lättare, att somna när den som en sover med lägger sin hand på mitt huvud... Som ett omedelbart verkande lugnande piller! GäsparSomnarTummen upp

Jag har undrat länge om det finns nånting motsvarande tyngdtäcke (kedje-, boll-, fiber-, vad som helst) som en kan ha på huvudet...?

Nån som vet?! 

Anmäl
2018-01-10 10:58 #1 av: Hera

Jag har aldrig sett det tyvärr.

Anmäl
2018-01-10 12:36 #2 av: Eda

Jag vet inte om sådana existerar (har googlat), men du kunde kanske försöka sticka, virka eller sy en stor mössa i trikå fodrad med en innerpåse i samma form som mössan fylld med ris. 

Handikapptips har tips på hjälpmedel & aktiviteterKLICKA HÄR
👗Textilochtips har tips på kläder & handarbeten vid rörelsehinder.  KLICKA  HÄR  

Bloggarna är ideella och har ingen ersättning från butiker.  - Gilla gärna! 🌺

Anmäl
2018-01-10 13:04 #3 av: Hera

Alternativt en mindre mössa.

Anmäl
2018-01-11 23:06 #4 av: Elinmatsdotter

Jag har liknande behov av tyngd och tryck mot huvudet när jag gör saker som kräver struktur typ när jag städar har jag garanterat en mysig lagom åtsittande mössa! Precis som om mössan "hjälper tankarna att stanna i huvudet".
Tyvärr har jag aldrig hört något om en speciell tyngd mössa men man borde kunna sy en själv beroende på var man vill ha tyngden (över eller runt huvudet) eller be någon sy.
Spännande att det finns fler med liknande behov, jag trodde jag var rätt ensam om möss grejen ^^

Anmäl
2018-01-14 00:00 #5 av: mymelody

Vetekudde kanske?

Anmäl
2018-01-14 07:20 #6 av: moffsan

Jag känner precis det behovet du beskriver, med tyngd på huvudet när jag ska sova. Jag löser det med en vetekudde och ögonmask. Familjen tycker det ser väldigt roligt ut😂 Men skönt är det!

Anmäl
2018-01-14 07:20 #7 av: moffsan

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.