Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1398 ggr
Addhelalivet
2018-01-15 13:12

Angående dosering ritalin. Vad har ni för dos?

Hej

Jag är 30+ och blev diagnotiserad med ADD för ett par månader sedan. Just nu äter jag 40mg Ritalin i modifierad frisättning och det hjälper bara marginellt. Har väldigt få biverkningar så det känns positivt för framtiden. Men jag har väldiga problem med motivation och komma igång och göra saker. Det gör att jag blir stillasittande. Jag har testat Elvanse tidigare och fick väldigt jobbiga biverkningar däremot bättre fokus och koncentration. Jag har hört folk som är uppe runt 140-260mg Ritalin om dagen.  Hur restriktiva är era läkare med utskrivning? Min läkare vill att jag väntar 3-4v mellan varje dos höjning och det känns som en evighet och "onödigt" lidande tills man hittar rätt dos. Det känns som de flesta studier är gjorda på barn och det är ju självklart att vuxna människor behöver högre dos enligt mig. Ni som har ADD vilken medicin fungerar bäst med att få med energi/motivation för er?

Annons:
Ananse
2018-01-16 23:57
#1

Dom flesta brukar nog få bättre effekt av amfetamin än av metylfenidat. Åtminstone vuxna. Renare. Dessutom har man där separerat högra halvan av molekylen, den som ger den terapeutiska effekten. Sorterat bort värsta bieffekterna. Problemet är hur man ska få tillräcklig dos. Elvanse innehåller bara en tredjedel verksam substans, ändå skrivs den ut i doser som om hela kapseln var amfetamin… Alltså 70 mg Elvanse är typ 22 mg amfetamin. Det är nog inte många som får nån märkbar effekt av en sån mikro-dos, men ändå betraktas den ofta som maxdos. Lite komiskt med tanke på att det finns folk som står på mer än 200 mg metylfenidat. I ditt fall: du skulle antagligen behöva mycket mer. Men det är inte säkert att det hjälper. Just det där med motivation, initiativ-förmåga, start-motor verkar vara det svåraste att förbättra. Jag har samma problem. Och jag har helt enkelt… gett upp.

Upp till toppen
Annons: