Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2450 ggr
Salty
2018-01-31 23:40

Elvanse / Attentin Biverkningar

Elvavnse:
Har ätit Elvanse i lite över 2 månader nu.  Fick startdosen på 30mg utskrivet för 3 månader men effekten avtog snabbt så jag nästan tvingade mig till en högre dos på 50mg efter jag ätit den första i en månad.

Efter 2 veckor började mina biverkningar ordentligt. Har extrema svettningar. Jag är en person som inte svettas mycket alls. Men nu blir min tröja genomblöt efter en lugn promenad. Även när jag sitter stilla. Mina händer är dessutom iskalla och jag känner mig inte varm alls.
Sedan har jag förlorat min aptit. Min kropp kan vara hungrig men jag känner ingen lust.  

När jag fick tabletterna så kollade inte min läkare blodtryck eller något annat på mig. Nu när jag var på besök hos en annan läkare försökte jag fråga om biverkningarna flera gånger, men läkaren ignorerade bara mina frågor. På det med matlust fick jag "ja men så får nästan alla" till svar vilket inte helt hjälper mig.

Så nu undrar jag. Kan mina biverkningar gå över? Har haft dessa i lite över 3 veckor nu. Kan det bero på för hög eller för låg dos och när ska man höja dosen?

Attentin:
Vissa dagar vaknar jag för sent. Tar jag inte Elvanse så är jag "zombie" känns som man är sjuk, kan inte göra något än att va i soffan och faktiskt försöka överleva dagen och den extrema trötthet jag känner. Men är för sent för att ta tabletten.
Så jag frågade min läkare om jag kunde få Attentin för dessa dagar då dessa går ut snaabbt. Svaret var inte bra. Denne blev sur och sa att det är beroendeframkallande o.s.v. Jag svarade att jag hört att folk äter olika kombinationer av detta. Sedan fick jag ett recept.
Men instuktionerna var extremt bristande. "Ta en på morgonen, en klockan 12 och en klockan 13" samtidigt som mitt recept säger att jag bara får ta 2 om dagen.

Så hur gör ni med attentin? När äter ni dom och hur många timmar är det mellan? 
Har ni fått några biverkningar av dem?

Annons:
Anderzzo
2018-02-07 10:26
#1

Jag går på 90 mg Elvanse, ordinerat av läkare, tar allt på morgonen eftersom jag helt omöjligt kan komma ihåg att ta en senare på dagen. Jag har fått mindre aptit och har gått ner ca 6 välbehövliga kilo, men har stannat där, känner i övrigt inga biverkningar. När elvansen går ur kroppen framåt eftermiddagen så kommer ångesten som ett brev på posten tyvärr, men jag är ändå glad över Elvanse, den förändrade mycket för mig, jag fick tillbaka mitt liv efter en 2-års period med depression där inte antidepressiva hjälpte öht. Har ätit Elvanse i ca 7-8 månader nu, de säger att det tar 2-4 för Elvanse att nå optimal effekt efter dos-förändringar. Har alltid haft lätt för att svettas och har kalla händer(rökare). Eftersom jag trots Elvanse har koncentrationsproblem så fick jag attentin, provade att ta en tablett 2 timmar efter Elvanse eftersom jag skulle göra en test, "högprecisions problemlösning" och ville ha ett bra fokus, tyvärr så slog det helt fel och jag blev nästan manisk. Tappade all tidsuppfattning och snöade in mig på varje fråga maniskt, har efter det valt att inte ta attentin mer. Skulle rekommendera dig att prova dela upp elvansen istället, prova 30 på morgonen och 20 vid 14-tiden. Attentin är korttidsverkande och Elvanse är en depot-tablett. /Anders

Upp till toppen
Annons: