Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 3257 ggr
Niklas
2018-02-08 08:42

Hur du syr ett eget tyngdtäcke

På Husmorstips iFokus finns det en artikel om hur man gör sitt eget tyngdtäcke. https://husmorstips.ifokus.se/discussions/5a7b05078e0e741a8c002da8-tips-hur-man-sjalv-kan-sy-ett-tyngdtacke


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
jensten
2018-02-11 20:54
#1

Tips på ett snabbt täcke med tyngd i, fick vi av ssk på BUP - ta helt enkelt en trasmatta helst dubbelt så lång som påslakanet och vik det dubbelt och stoppa in i påslakanet, tadaaa! 👍🏻

AOS
2018-02-11 21:49
#2

Trasmatta blev inte alls samma känsla, och heller inte särskilt tungt.  Bara varmt och otympligt.

Det är kedjor som gäller.  :)

jensten
2018-02-11 22:11
#3

#2 Det förstås… Tänkt som en tillfällig lösning i väntan på ett riktigt tyngdtäcke. Är det likadant i fler landsting att de kräver sömndagbok och en massa krånglig dokumentation innan man beviljas täcke -OM man beviljas🙄

tlover
2018-02-12 13:24
#4

#3 Jag behövde inte det så det är nog inte så på alla ställen

l'm back

Niklas
2018-02-12 13:37
#5

#3: Det är inte så överallt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

AOS
2018-02-13 22:19
#6

Jag fick efter ett samtal och ett ifyllt formulär  bli ställd på väntelista för att prova. Efter provtiden fyllde vi i ett nytt formulär. Sedan tog terapeuten sitt beslut.  Igen fick man sen vänta och när jag sen fick mitt beviljat så tog det ca 3 -4 veckor innan jag hade det hemma. 

Så ingen ifylld dagbok, men en massa väntetid. Men det var det värt! :)

Annons:
Anonym
Anonym
2018-02-14 03:16
#7

vad har tyngdtäcke för positiv effekt?

Eda
2018-02-14 07:57
#8

Tyngdtäcken förbättrar livskvalitén för många! De stillar oro och ångest, känns lugnande och ombonade och hjälper många med olika typer av sömnproblem, t.ex. för personer som har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, för personer med demenssjukdom, men också för personer med ”vanliga” sömnsvårigheter och kan därigenom minska sömn- och insomningsmedicin.  

SÖMNTÄCKEN HJÄLPER DOCK INTE ALLA! 
Min man t.ex som inte har någon som helst diagnos är jätteförtjust i sitt tyngdtäcke, jag som har stora sömnproblem gillar inte tyngdtäcken! Många blir dock hjälpta och det räknas som hjälpmedel.

I min blogg har jag skrivit ett inlägg där det står lite mera för vem det är bra:Vad som är bra med tyngdtäcken

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: